שאל את הרב

ממזר בזמן הזה

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 20/10/03 16:55 כד בתשרי התשסד

שאלה

לכבוד הר' שלום וברכה!

יש לי חבר שאביו נרצח בפיגוע.(ל"ע)

כעבור עשור למות האב נתגלה למשפחתו של חברי שהיא מש' שומרת תו"מ שבחייו, ניהל האב מערכת יחסים עם אשה אחרת בזמן שהיה נשוי כהלכה, ואב ל-9 ילדים של האשה אתה חי את חייו ה"רגילים".

כתוצאה ממעשי האב, יש היום בחיים, בתוכנו, 5 ממזרים שכל השנים גדלו לצד ילדיו ה"חוקיים" של אותו אדם. כיום, גם משפחתו האמיתית של אותו אדם וגם ילדיו הממזרים יודעים על שנעשה ומסתירים זאת מחמת הבושה שכן האב היה אישיות מוכרת בציבור והמש' עצמה, מש' מוכרת.

שאלתי אם כן, היא כזו:

1)מה הדין לגבי הבנים הממזרים?

2)מה הדין לגבי שעכשיו משחבר שלי גילה לי (בניגוד ובלי ידיעת משפחתו) על הסיפור השתיקה שלי מותירה בקרב העם הק' ממזרים! מה דיני?

3)האם דין ממזר תקף בכל חומרתו בימינו, כשדיני טהרת המש' והקוד של האמינות הבסיסית בין בני זוג אינם כהלכה(תרתי משמע!)

תודה ואגב אני מכיר את כב' הרב באופן אישי אך מטמים ברורים אני נאלץ שלא לפנות אליו ישירות... תודה רבה! שה' ית' יזכה אותך להמשיך לקדש שם שמים עם בחוריך המתוקים בישיבתך.

תשובה

ב"ה כ"ח תשרי תשס"ד

שלום רב!

מבחינה עקרונית אין מחפשים ממזרים, מופיע בהלכה שכל המשפחות בחזקת כשרות, ומשפחה שנטמעה נטמעה, אבל מצד שני פוסק השולחן ערוך אבן העזר סימן ב סעיף ג:
משפחה שקרא עליה ערער, והוא שיעידו שנים שנתערב בהם ממזר או חלל או שיש בהם עבדות, ה"ז ספק.
אם קיימים שני עדים שיכולים להעיד שבתוך אותה משפחה יש ממזרים, יש לבדוק את הענין עד תומו.
מי שיתגלה בצורה ודאית שהוא ממזר דינו יהיה כממזר לכל דבר וענין, גם בתקופתנו נוהגים דיני ממזר.
אתה אינך יודע דבר חוץ מהסיפור ששמעת ואינך צריך להעבירו הלאה,ואם תעבירו מסתבר שיש כאן בעיה של לשון הרע, כדברי הגמרא: "טוביה חטא וזיגוד מנגיד?", טובה חטא אבל היכו את זיגוד שסיפר על כך, כיון שהיה רק עד אחד, ואין לעד אחד משמעות על אחת כמה וכמה עדות שמיעה אין לה ערך.
הכרזת ממזר זה ענין לא פשוט שמשתדלים להמנע ממנו, בכל אופן מי שיודע ידיעות ודאיות צריך לפנות לבית דין רבני שיערוך דיון מסודר בנושא זה.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות