סגור

מידותיו של שליח ציבור

ברצוני לדעת מה צריכות להיות מידותיו של ש''צ?

האם מספיק שיש לו קול ערב או שצריך להיות גם אדם ירא שמים ושומר שבת.ישנה מחלוקת בענין זה בבית הכנסת שלנו. הרב טוען שכיום ש''צ אינו מוציא את הציבור בתפילתו מכיוון שכולם יודעים לקרוא ואז אפילו אדם שמחלל שבת בפרהסיה יכול להיות ש''צ. מה אומרת ההלכה בענין זה?(ברצוני להישאר בעילום שם). תודה מראש ובשורות טובות.

תוכן התשובה:

ב"ה



שלום.

בעל עבירה במזיד וביד רמה אינו יכול להיות שליח הציבור. זה ברור.
אבל אם אדם מגיע לבית הכנסת והוא מכונה "חילוני" ויש בו רצון להתפלל הרי הוא ממש צדיק ויכול להתפלל כשליח ציבור. וכי האדם יכול ללראות ללבבו?? ואולי בעצם זה שהוא מגיע לבית הכנסת ליבו נשבר בתשובה שלמה ויש בו חרטה על עבירות שעשה ומקבל על עצמו בהרהור ללכת בדרך הישר והטוב?

ואדרבא מצווה גדולה לקרבו בעבותות של אהבה ולכבדו בכבוד גדול ולהראות לו פנים שוחקות ואפילו להזמינו במאור פנים לתפילה הבאה או ללימוד משותף -שיעור דרשה וכדומה.


ולגבי תפילות הימים הנוראים דווקא מקפידים ששליח הציבור יהיה מן המוחזקים בקהילה כבעל דרגה רוחנית גבוהה .

ועיין תשובתי "תנאים לשליח ציבור " ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=13118



בהצלחה,


עוזיאל אליהו,


.

התשובה התקבלה מהרב עוזיאל אליהו, רב המועצה האזורית משגב
טו באב התשסז
,
30 ביולי, 2007
לקריאה נוספת
08.08.2007

1. ש´´צ מחלל שבת (שרה יצחק)

דווח על תגובה לא ראויה
01.02.2010

2. עיין מ (ראובן)

והרי ציטוט המשנה ברורה:
ודע דמוכח לכלי עלמא דאם אנו יודעים שהוא כופר בתחית המתים או אינו מאמין בגאלה העתידה וכל שכן אם אינו מאמין בתורה מן השמים או בגמול ועונש לכלי עלמא אפיקורוס גמור הוא ואסור להניחו להיות שליח ציבור ואם עמד בחזקה אין עונין אמן אחריו.
כמו כן יש לעיין בסימן נ"ג סעיף ד´: ששליח הציבור צריך שיהיה הגון היינו ריקן מעבירות ושלא יצא עליו שם רע וכדו´ ובסעיף ה´ נאמר שאם אין בנמצא כזה ר"ל בכל מקרה מי שעבר עבירה במזיד אינו יכול להיות שליח ציבור.
והאם אחרי כל זה אפשר עדין לשקול מי שמגיע ברכב בשבת לבית הכנסת? או בכלל מי שמחלל שבת בפרהסיא - דהרי מכל מקום יצא עליו שם רע ולכן אינו יכול להיות שליח ציבור.

תגובת הרב
כל החילול שבת שלו וכל האיסורים שהוא עשה יכולים להמחק בשבריר של שניה!! והוא באותו רגע יכול להיות בדרגה של בעל תשובה. - גם זה נלקח במכלול שיקול הדעת של הפסיקה ההלכתית. לפעמים האמדן הוא לכיוון הזה ולפעמים האומדן הוא לכיוון אחר. תלוי בכל קהילה ובכל מקרה לגופו.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אורי אריאל מסביר מדוע התפטר צילום: דוברות

צפו: אורי אריאל מסביר מודע התפטר דווקא היום

קרא עוד