מדוע אסורה כתיבה בשבת?

לצוות המשיבים שלום רב,

ראשית עלי לציין שאינני בחור דתי או שומר מצוות.

לאחרונה יצא לי לשוחח עם אחת מהקולגות בעבודה אשר מצהירה על כך שהיא דתיה. היא טענה שהכתיבה בשבת אסורה.

אני שאלתי מדוע - היא לא ידעה לענות לי.

חיפשתי תשובה לשאלה באינטרנט אך הדבר היחיד שמצאתי הוא שזה אחד מ-39 מלאכות אסורות בשבת.

לא מצאתי נימוק מדוע זה אסור.

אשמח לשמוע מהו הנימוק לכך שאסורה כתיבה בשבת.

המון תודה,

זיו.

תוכן התשובה:

שלום
בשבת אנו שובתים ממלאכה וכתיבה היא מלאכה
ולהלן הרחבה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א. בברכה אייל משה

א - כתיבה ומחיקה
מלאכת כתיבה היא מלאכה המביעה רעיון באופן מדויק כדי שיתקיים זמן רב, בין על ידי אותיות ובין על ידי מספרים. במשכן היו כותבים אותיות על הקרשים, כדי שידעו תמיד איזה קרש צריך להעמיד בצד צפון ואיזה בצד דרום, איזה ראשון בצד צפון ואיזה שני וכן בכל הצדדים. ופעמים שטעו בדבר, ונצרכו למחוק את האותיות ולכתוב תחתיהן אותיות אחרות, וזוהי מלאכת מוחק, היינו מוחק על מנת לכתוב אותיות אחרות (שבת קג, א, רש"י עג, א).
[לכאורה נראה שמלאכת הכתיבה היא מלאכה קלה שאין בה ממש, ולא היה צריך להכלילה במלאכות החמורות האסורות בשבת. אולם באמת מלאכת הכתיבה היא התשתית לפועלו של האדם. כמה שיהיה חכם ובעל זיכרון, לא יוכל לזכור בדייקנות היכן צריך להניח כל קרש במשכן. וכך בכל הדברים המורכבים, אם לא יכתוב אותם, לא יזכרם בדייקנות ויאבד את היכולת לשחזר את ההישגים שכבר הגיע אליהם. על ידי הכתיבה האדם מסוגל לצבור ידע שעל גביו יוכל להמשיך לשכלל את חייו.] וכדי שהמידע יהיה מדויק, צריך לפעמים למחוק אותיות מוטעות כדי לכתוב במקומן את האותיות הנכונות. וגם כשיש בניר כתם, המוחק אותו כדי לכתוב שם אותיות, עובר על מלאכת מוחק, שבמחיקתו הכשיר את המקום לכתיבה (שו"ע שמ, ג).
ופעמים שעצם המחיקה, גם שלא לשם כתיבה, נחשבת מלאכה, כגון שכתב בספר תורה אות מיותרת, ורק לאחר שימחקו אותה יהיה הספר כשר (שבת קד, ב, באו"ה שמ, ג, 'המוחק').
גם כתיבה על ידי חותמת נחשבת כתיבה, ואין בזה הבדל אם אוחזים את החותמת ביד ימין או שמאל, שכן בשתי הידיים נוח לחתום. וכן הפעלת מכונת הדפסה, או מכונה המעתיקה מסמכים, או שליחת פקס, אסורה מהתורה, כיוון שעל ידי הפעולות הללו נכתבות אותיות או צורות בעלות משמעות (ע' מ"א או"ח לב, נז; ט"ז יו"ד רעא, ח; אג"מ או"ח ח"ד מ, י).
וכן אסור להקליד אותיות במחשב, וכן אסור לשומרן בזיכרון, וכן אסור לצלם תמונות או להקליט קולות, שבכל זה יש משום איסור כותב. אך כיוון שפעולות אלה אינן יוצרות אותיות או צורות יציבות, לדעת רבים האיסור מדברי חכמים

התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר ברכה,
יט בחשון התשעא
,
27 באוקטובר, 2010
27.10.2010

1. הסיבה לשביתה ממלאכה ()

עוד תוספת קטנה ברשות הרב.
הסיבה לשביתה ממלאכה היא עדות שאנו מאמינים שהקב"ה ברא את העולם ושבת ביום השבת מכל מלאכתו ועל כן אנו שובתים גם אנחנו מכל המלאכות(לרבות כתיבה שנחשבת מלאכה)

יום טוב!
תגובת הרב
ל"ט מלאכות שהיו במשכן ותולדותיהם
כל המלאכות שנעשו לצורך הקמת המשכן הן המלאכות האסורות בשבת. שכן בסמוך לפרשה העוסקת בהקמת המשכן נאמר (שמות לא, יג): "אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ", ללמד שלמרות שמצווה גדולה להקים את המשכן, גם ממנה צריך לשבות בשבת. וכן נאמר (ויקרא יט, ל): "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה´", ופירש רש"י: "אף על פי שאני מזהירכם על המקדש, את שבתותי תשמורו, אין בניין בית המקדש דוחה שבת". וכן אמרו חכמים (שבת מט, ב): "אין חייבים אלא על מלאכה שכיוצא בה היתה במשכן".
ומשמעות הדבר, שעיקר יעודו של האדם שנברא בצלם אלוהים, להיות שותף עם הקב"ה בתיקון העולם, ולכן ברא הקב"ה את העולם חסר, שמתוך תחושת החסרון ישאף האדם לשלימות, ועל ידי כך יהיה שותף עם הקב"ה בתיקוף העולם. וכשם שברא הקב"ה את העולם בששת ימים, כך גם אנו צריכים לעסוק בשכלולו של העולם בששת הימים. ועיקר תכלית השלמתו של העולם, לגלות בו את דבר ה´, וזה נעשה על ידי המשכן, שבו השכינה שורה. ומתוך גילוי השכינה במשכן, מתפשטת הארה לכל העולם, ומתגלה שבעצם כל העולם ראוי להיות מקום לגילוי השכינה, וכל מעשיו של האדם צריכים להיות מכוונים לכך. נמצא אם כן, שתמצית המלאכות שבעולם נועדו להקים את המשכן. והן המלאכות שיש להן ערך, ומהן צריך לשבות בשבת, כי השבת נועדה לתת את הערך הפנימי לכל המלאכות, שאם לא נעמוד על ערכן הפנימי, לא נוכל לתקן את העולם ולעשותו מקום הראוי להשריית שכינה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הפגנה בשדרות צילום: באדיבות המצלם

בדרום זועמים על הפסקת האש. בקבינט מאשימים את צה"ל

קרא עוד