למה עובר ממזר אם הוריו אשמים?

שלום וברכה.

תודה שהתפנית לענות על שאלתי.

הגעתי למסקנה שהתורה שלנו היא תורת אמת, אמיתית וגם דברים שאני לא מבינה אני יודעת שהקבה אומר לנו לעשות זאת כי הוא אוהב אותנו ורוצה שיהיה לנו את הכי טוב שאפשר.

ולכן,אני לא מבינה את העניין של עובר ממזר: כיצר ייתכן שאדם נענש על מעשה שהוריו חטאו בו- ולא רק שהוא נענש על כך אלא שזהו כתם לכל החיים!! גם דור 10 לא יבוא בקהל ה'- כך כתוב בספר דברים. מאד קשה לי לקבל את זה.

כמובן שאני יוצאת מנקודת הנחה שכל מה שהקבה מצוה אותנו - יש בו היגיון שאנחנו פשוט לא תמיד מבינים,אבל אני אשמח אם תוכל להסביר לי את ההגיון שבעובר ממזר - על פי שאלתי.

תודה רבה

והמשך יומועיל.

תוכן התשובה:

שלום לך,
ראשית כל, משאלתך ניכר שאת שואלת מתוך רצון להבין דרכי ה´ ולא חס ושלום להתריס. זו אכן הגישה הנכונה כשבאים לעסוק בטעמי המצוות. ככלל, המצוות כולם נועדו לשפר ולרומם את המציאות. אכן, אנחנו מכירים רק חלק קטן מאד מהמציאות. יתירה מזו, גם את עצמינו אנחנו לא תמיד מכירים (אני מניח שכל אחד בחיים חוה הרגשה של ´הפתעה מעצמו´). ממילא אין לנו אלא להשען על הקב"ה, בורא עולם, שינחנו בדרך הישר כיצד לרומם ולקדש את העולם.

לגבי ממזר, ראשית ממזרות היא לא עונש. ממזרות היא מצב. בדיוק כמו שאשה החולה ל"ע באידס מדביקה את הילד שלה במחלה הנוראה הזו, מה שגוזר עליו גזר דין מות במובן מסוים, כך גבר ואשה שנאפו גורמים לילד שלהם מום רוחני מולד. דרך אגב, הרבה מאד מאורח החיים שלנו מוכתב מראש על פי הורינו. אף אחד לא חושב שהוא ´נענש´ משמים בכך שהוא נולד להורה מסוים. היות ואנחנו באים לעולם מהורים בשר ודם, על כרחנו אנחנו נושאים איתנו את מגרעותיהם וכמובן גם את מעלותיהם. אפשר לומר שההורים שלנו קובעים את נקודת הפתיחה שלנו בעולם. החל מנקודת פתיחה במובן הגנטי (איך אנחנו נראים, מה האופי המולד שלנו וכו´ וכו´) ועד נקודת פתיחה במובן הרוחני (איזה חינוך אנו מקבלים, באיזה סביבה נולדנו וכו´) לפעמים זו נקודת פתיחה מאד מוצלחת ולפעמים היא מאד גרועה. בכל אופן היא רק נקודת פתיחה. עלינו מוטל להמשיך ממנה מכאן והלאה. אין אדם שנענש על האופי שלו. אדם נענש על איך שהוא פיתח או התמודד עם האופי שלו.

נקודה נוספת. אף שממזר הוא מום רוחני, הוא מום רוחני מצומצם. זה נכון שקשה עליו מאד להתחתן (אם כי לא בלתי אפשרי) אבל מצד שני כל שאר האפשרויות הרוחניות פתוחות בפניו. המשנה אומרת: ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ. זה מתחבר למה שאמרנו למעלה. מוטל על כל אחד ואחד מאיתנו (וגם על ממזר) למצות את יכולותיו בתחומים שהוא יכול. ממזר שיכול להיות תלמד חכם והוא פועל למען זה, הוא קודם למי שהוא כהן גדול, אבל הוא לא עושה כלום את התואר הזה אלא הוא נשאר ´עם הארץ´.

אם עדיין הענין לא ברור לך, אשמח להמשיך להבהיר אותו או כל ענין אחר

טוביה
tsbias@actcom.co.il

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים,
טז באייר התשסו
,
14 במאי, 2006
לקריאה נוספת
26.05.2006

1. איך הוא יכול להיתחתן ?? (מוטי)

הרי כתוב שגם דור 10 לא יבוא לו בקהל ה
תגובת הרב
נכון. אבל ממזרים לא נחשבים ´קהל ה´´ ולכן הוא יכול להתחתן עם ממזרת. גם גרים לא כלולים ב´קהל ה´´ ולכן מותר לו להתחתן עם גיורת. אמנם, בשני המקרים בניו יהיו ממזרים

דווח על תגובה לא ראויה
01.06.2006

2. הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. (יניב)

שלום.
כתבתה:
"היות ואנחנו באים לעולם מהורים בשר ודם, על כרחנו אנחנו נושאים איתנו את מגרעותיהם וכמובן גם את מעלותיהם. אפשר לומר שההורים שלנו קובעים את נקודת הפתיחה שלנו בעולם."
על פי מדרש תנחומא המצורף, מי שקובע את עתידו,צורתו,בריאותו וכו´, זה רק בורא העולם.

מדרש תנחומא פקודי סימן ג
"... בשעה שבא אדם לשמש עם אשתו, רומז הקדוש ברוך הוא למלאך הממונה על ההריון, ושמו לילה. והקדוש ברוך הוא אומר לו, דע שזו הלילה נוצר אדם מזרע פלוני, דע לך והשמר בזו הטיפה וטול אותה בכפך וזרע אותה בגורן לשלש מאות וששים וחמשה חלקים. והוא עושה לו כן. מיד נוטל בידו ומביא לפני מי שאמר והיה העולם, ואומר לפניו, עשיתי ככל אשר צויתני, וטיפה זו מה תהא נגזר עליה. מיד הקדוש ברוך הוא גוזר על הטיפה מה יהא בסופה, אם זכר אם נקבה, אם חלש גבור, אם עני אם עשיר, אם קצר או ארוך, אם מכוער או נאה, אם עבה או דק, אם בזוי או גס. וכן גוזר על כל קורותיו. אבל אם צדיק אם רשע, לא, אלא הדבר ההוא נותנו בידו של אדם בלבד,..."
תגובת הרב
ענין הגזירה האלקית ארוך ומורכב. בקיצור – בענינים גשמיים כיופי וגובה וכו´, ברור שהבסיס הם הגנים שלנו שאנו מקבלים מההורים, אבל הצירוף המדויק לא נקבע ע"י ההורים אלא בהשגחה פרטית. בענינים רוחניים, ההורים נותנים לנו את המסגרת הכללית של האופי אבל את הנטיות העצמיות של האדם קובע הקב"ה (ראה על כך תניא סוף פרק א).

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2007

3. אם אני לא טועה... (מישהי)

היה גם רב גדול שהיה ממזר,לא?!
תגובת הרב
המשנה בהוריות מצינת שתלמיד חכם ממזר קודם לכהן גדול עם הארץ אבל לא ידוע לי על דמות היסטורית שכזו.

דווח על תגובה לא ראויה
29.07.2008

4. דעה (י.ח, ירושלים)

רעיון הממזר לדעתי בא להרתיע ממעשי זימה בגידה וזימה, וטוב שכך.
תגובת הרב
רק להזכיר, שמבחינת דיני יוחסין, באמת הממזר הוא ככל ישראל, אלא שמותר לו לישא שפחה כנענית.

דווח על תגובה לא ראויה
22.04.2010

5. שאלה (אין היגיון)

לפי הבנתי ילד ממזר הוא כתוצאה מיחסים אסורים בין אישה נשואה לגבר שלא בעלה - אכן זה אסור וחטא.
אך מדוע גבר נשוי שיבגוד באישתו ואף יוליד ילדים מחוץ לנשואין, מדוע ילדיו אינם ממזרים? מדוע האישה נענשת והילד נענש מדוע יש חוסר צדק
שכזה? זה אומר בעצם שהגבר יכול לחיות בלי שום תקנה כי אין דבר שמגביל אותו.
אני בעקרון נגד בכלל קביעה לממזרות.
האם יש מקום למצוא תיקון לכך שלא יקבעו ממזרים?
תגובת הרב
ודאי שבגידה של גבר אסורה, אבל זה פחות חמור מבגידה של האשה.
יש לכך כל מיני סיבות (מלבד העובדה הפשוטה, שלגבר מהתורה מותר לישא שתי נשים אבל לאשה אסור לישא שני גברים) אבל ביסודו של דבר, זה חלק מהחוקים האלוקיים בתורה, (כמו שהוזכר, גם איננו יודעים למה ילד מפגר נולד כך וגם זה חלק מההנהגה האלוקית של הבריאה)
גם הפוסקים שואפים להתיר אנשים שלא יהיו ממזרים, אבל כל מקרה צריך לידון לגופו אצל גדולי הדור

דווח על תגובה לא ראויה
14.03.2011

6. ילד לאשה שנישאה לגוי (יחיאל)

מדוע לא פוסקים שילד של אשה שנשאה מרצונה לגוי דינו להיות גוי גם דור 10 ?! כמו לגבי ממזר?! או לפחות כמו לגבי ילד שנולד לגבר יהודי שנישא לגויה?! אולי זה מה שיגביר את ההרתעה מנערות יהודיות להינשא לגויים בכלל ולערבים בפרט? אולי נוכל לצמצם את ההוצאות של פעילי יד לאחים? אם היא תוגדר כגויה וילדיה גויים.
תגובת הרב
אנחנו לא קובעים הלכות חדשות, לפי מה שטוב לנו
אנחנו שומרים על ההלכה כפי שנפסקה על ידי כל הפוסקים
אמנם בגמרא יש דעות כאלו, אבל להלכה נפסק שהוא ישראל לכל דבר, אלא שאם היא בת, אסור לה להנשא לכוהן
גבר יהודי שנישא לגויה - הולד הוא גוי על פי ההלכה

דווח על תגובה לא ראויה
09.10.2013

7. למס´ 6 ()

דווח על תגובה לא ראויה
31.01.2014

8. שטויות במיץ (אחד שאכפת לו)

ראשית ממזרות היא לא עונש. ממזרות היא מצב. בדיוק כמו שאשה החולה ל"ע באידס מדביקה את הילד שלה ?!!? יש לכם את זה ביותר חשוך? אין שום אשמה על הילד, ובדיוק כמו שהעולם מתקדם, ככה גם הדת צריכה. פשוט לקרוא ולא להאמין.
תגובת הרב
רק מי שמקדם את העולם יכול להחליט האם ואיך לקדם את הדת

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

האוטובוס הבוער בעוטף עזה צילום: פלאש 90

הותר לפרסום: הפצוע בגבול הרצועה - חייל צה"ל

קרא עוד