להפסיק קשר ידידותי?

אני בכיתה י' ולומדת באולפנא.

יש בחור אחד שלומד בשיעור א' בישיבת הסדר שאני נמצאת איתו בקשר רגיל ולא מיוחד. אנחנו מדברים הרבה בטלפון ובSMS והרבה כשהוא בא לשבתות וב"ה הכל טוב!

האם אני צריכה להפסיק קשר כזה? אנחנו ידידים טובים ולא יותר.

תוכן התשובה:

שלום רב ומצטער על האיחור בתשובה!
כל עוד אתם שומרים על ההלכה (ייחוד ונגיעה וכד') אין סיבה לנתק קשר שכזה, במיוחד אם הוא רק ידידותי.
בברכה
צוות הר עציון

התשובה התקבלה מישיבת הר עציון,
יט בכסלו התשסז
,
10 בדצמבר, 2006
לקריאה נוספת
27.01.2007

1. באמת קשר כזה מותר? (בושמת)

עדיין..יש דברים שאסור להם לדבר עליהם נכון?
תגובת הרב
אכן כן, קשר כזה, ואחרים, מותרים. לגבי הנושאים לדיבור- כמו בכל קשר אחר (גם באותו המין) צריך שלא לדבר גסויות ולקלל.

דווח על תגובה לא ראויה
27.01.2007

2. עדיין משהו לא ברור לי.. (בושמת)

מותר קשר בין בת לבן או עדיף שלא..?
תגובת הרב
מותר

דווח על תגובה לא ראויה
27.01.2007

3. מה?! (איתמר)

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2007

4. אבל מה עם כל זה (-)

שקשר בגיל צעיר זה בעיה?
ואם הקשר בא למטרת חתונה?..
בד"כ כששואלים כאלה כולם אומרים שזה קשר לא טוב כי הוא סתם מפתח רגשות אצל האנשים, זה סותר!
תגובת הרב
למרות שהדבר מותר, אכן צריך לדעת לעשות דברים בזהירות הנכונה ולדעת איך מתמודדים עם הרגשות והאתגרים. אני מאמין גדול שאם מציבים לאנשים רף גבוהה וציפיות גבוהות לגבי היכולות שלו להתמודד, וגם מחנכים לכך - הוא יוכל לרוב להצליח הרבה יותר מאשר מקרה בו אומרים לו מלכתכילא שלא יכול לעשות דבר בלי להכשל. כאשר מצפים ממנו להתליח- יצליח, כאשר מצפים ממנו להכשל- מראש הוא לא ינסה שלא להכשל.

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2007

5. כבוד הרב (ליטל)

חוששני שלא יבינו את דבריך נכון. כפי שאני מבינה מדבריך אנשים יכולים לחשוב שמותר קשר ודיבור ללא מטרת נישואים קרובה. וכפי הידוע לי זה לא בדיוק מותר....
תגובת הרב
זו אכן הייתה כוונתי, כאשר כמובן הכל תלוי מקרה( וראי בתגובה הקודמת)

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2007

6. סליחה,אבל זה טיפה הרגיז אותי (למה להציג רק דעה אחת?)

בס"ד

למה אתם לא כותבים שיש גם רבנים שחולקים על הדעה הזאת? (ויש לא מעט כאלה...!!!)
בתקווה שתפרסמו את התגובה הזאת...
תגובת הרב
שלום,
כשם שבכל תשובה הלכתית אחרת קצרה אין צורך תמיד להביא את כל הגישות, וכשם שלרבנים המביאים את הגישה הנגדית יש את הזכות המלאה להביא את גישתם לבדה - כך בחרתי להביא את התשובה כפי שהבאתי, בעיקר כיון שהגישות האחרות ידועות לכל. אינני מחזיק בדעות האחרות ואף אינני חושש שיש מישהו שיחשוב שהתמונה היא חד גוונית לכיוון שהצגתי.

דווח על תגובה לא ראויה
29.01.2007

7. מצטערת על הספק שאני מטילה בדבריך אבל (אני...)

אפשר הוכחה לכך שמותר קשר בין בן לבת ועוד יותר כשהוא לא למטרת חתונה אלא לס-ת-ם ידידות?! לאן נעלמו כל הציטוטים על כך שאסור לגבר לשמוע כל אישה להסתכל על אישה להסתכל על בגדיה וכו´?!!? נדמה לי שקצת סתרת פה הרבה הרבה דברים שהם הלכה גמורה ולצערי זה ממש לא ברור לכולם?!
אשמח לקבל תשובה די בדחיפות...למרות שאני בכל מקרה לא מסכימה לחלוטין עם דבריך ושוב סליחה...
תגובת הרב
קשר שאיננו למטרת חתונה הוא גם מותר.
החולקים לאו דווקא יסברו שהדבר אסור, אלא אולי לטענתם הוא (מאוד) לא מומלץ.
וכמובן שאין את צריכה להתנצל שאת לא מסכימה, שהרי אני מאמין שמטרתך הוא להגדיל תורה, וללבן את השאלה.

דווח על תגובה לא ראויה
30.01.2007

8. חבל... (אסף)

דווח על תגובה לא ראויה
31.01.2007

9. אל תרבה שיחה עם האישה (אילת)

דווח על תגובה לא ראויה
02.02.2007

10. מה ז´´א? ומה עם- (ליטל)

´´לא ירבה שיחה עם האישה´´ ו...´´אין שואלים בשלום איזה כלל´´

תגובת הרב
הגמרות הללו והשולחן ערוך נכתבו בתקופה ובחברה בה הייתה הפרדה [מוחלטת] בין גברים ונשים כמעט. זה הביא למצב בו כל אינטראקציה בין גברים ונשים הייתה זרה ועל כן הביאה לרגשות מיניים, הרהורים וכד´- דבר שגרם לצורך להמעיט בכך.
בנוסף, בעקבות מעמדן דאז של הנשים - הן היו גם חסרות השכלה. לכן הדיבור איתן באותה תקופה נחשבה ל"הבל". כל זה כמובן אינו מצב אידיאלי כלל וכלל.
ברוך ה´ המצב כיום אינו כך,או אינו צריך להיות כך, לגבי ההפרדה. לדעתי חברה מעורבת היא דבר מומלץ, ועל כן ראו:
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=100555על אחת כמה וכמה שההבדל בין ההשכלה שיש לנשים היום, העולה לעיתים קרובות על השכלתם של הגברים בסביבתן, לבין השכלתן בימי הגמרא והשו"ע הוא הבדל שמיים וארץ. ועל כן מצבנו כיום שונה מאוד.

כמובן שהדברים מאוד תלויי חברה. בחברה מופרדת לחלוטין, כגון החברה החרדית בימינו- אני אומר להרחיק עד מאוד. ובחברות אחרות כאשר הקשר בין בנים ובנות איננו רב- לא ליזום קשרים אשר יגרמו להרהורי עבירה. הכל תלוי בחברה ורמת הטבעיות ביחסים בה.
במקרה הנידון, אשר מדובר על לשמור על קשר ידידותי ולא ליצור קשר חדש (ואין זו דרך ארץ להתעלם מאנשים שמכירים) נראה שיש להתיר.

[יש אבל צורך ברמה גבוהה של כנות עצמית לגבי מה הקשר ומה הוא עושה לאדם, ומה טיב החברה שנמצאים בה]

דווח על תגובה לא ראויה
15.03.2007

11. למה? (ישראל)

דווח על תגובה לא ראויה
15.03.2007

12. ?! למה (תפארת)

דווח על תגובה לא ראויה
07.04.2007

13. קשר למטרת חתונה בלבד? (ליזי)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2007

14. אני לא מבינה (**)

דווח על תגובה לא ראויה
20.08.2007

15. די עצוב.. (מוריה)

דווח על תגובה לא ראויה
21.10.2007

16. אני חולקת (--)

דווח על תגובה לא ראויה
13.11.2007

17. אני חייבת לשאול שאלה דחופה (עדי)

דווח על תגובה לא ראויה
08.12.2007

18. תמיד יש סכנה (אהרון)

דווח על תגובה לא ראויה
16.12.2007

19. לא מבינה (אור)

דווח על תגובה לא ראויה
25.12.2007

20. מהי סמכותך לבטל דברי חז (שולמית)

דווח על תגובה לא ראויה
17.04.2008

21. הפרכת טענות הרב (בן דאר)

דווח על תגובה לא ראויה
05.06.2008

22. הממ.. (תהילה..)

דווח על תגובה לא ראויה
15.02.2009

23. לא לחיות בסרט (אני)

דווח על תגובה לא ראויה
29.09.2009

24. אני בהלם!! (אא)

התורה רלוונטית לכל דור!!
התורה לא משתנה אז איזה סמכות יש לרב להתיר כזה דבר????

תגובת הרב
ראשית התורה שבע"פ מתפתחת ומשתנה בהתאם למציאות וע"פ העיקרונות של תורה שבכתב ושהראו לנו רבותינו התנאים, האמוראים, נגאונים, ראשונים ואלחרונים. תורה שבכתב לא משתנה והעיקרונות של תושב"ע לא משתנים, אך ההלכה יכולה להשתנות. הרי אם תושב"ע לא הייתה משתנה לא היינו נוטלים לולב בימינו בכל ימי החג מחבד יום ראשון. וזו רק דוגמא להתפתחות התושב"ע בהתאם למציאות.

שנית אשמח מאד אם תאיר עיני ותמצא לי מקור בתורה שבכתב או בדברי חז"ל המורה איסור בדבר. מבטיח לך שלא תמצא. ואל תביא "לא תרבה שיחה עם אישה" ודברי הטור "צריך אדם להתרחק מנשים מאד מאד" כי זה לא רלוונטי בעניננו. לא ארחיב יותר מדי מפאת קוצר זמן. אנו מדברים בעיקר בענין של ראית המציאות וגם בענין אדיאולוגי -מחשבתי. לכן בימינו יש אוסרים ויש מתירים ואני נמנה עם האחרונים כי המציאות מוכיחה שאם בונים קשר נכון מבחינה הלכתית ונפשית הוא יכול לבנות ולהביא לחתונה ואין בו כל פסול או איסור. הרי שו"ע כמה הלכות אחרי שהביא דין "חייב אדם להתרחק מנשים מאד מאד" פסק שמותר לאדם להביט ביופיה של פנויה למטרות נישואין. כל שכן שמותר לדבר כדי לבנות את הקשר ולבדוק אם האדם מתאים ואם לאו.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2009

25. כל הכבוד לרב! (שיר)

דווח על תגובה לא ראויה
17.08.2012

26. רחמנא ליצלן, "בשעת המפזרים כנס" (מיצי)

לא שמעתי מימי מי שמתיר דברי חז"ל לקולא בגלל שהמציאות פרוצה יותר!!
ההיפכא המוחלטת, כבר אמר הלל הזקן "בשעת המפזרים כנס".
אם המציאות היא של פריצות גמורה, אז הוא הזמן להחמיר יותר ממה שצריך בריחוק מוחלט מהעבירות ולא להתיר.

ומי זה הרב המשיב שחולק על חז"ל במפורש בלי מקורות? אולי נביא שיש להשמע לדבריו...
תגובת הרב
ישנו ש"ך בכללי הוראת איסור והיתר באות ט´ כותב שאסור לאסור את המותר וחומרות זו דרך מסוכנת מאד. כאשר אין מקור לחומרא ולאיסור אסור לאסור.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

בית המשפט העליון צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הרב שרלו: מערכת המשפט חיונית - אם יש בה אמון

קרא עוד