שאל את הרב

כמה איברים בגוף האדם?

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 26/04/10 22:13 יב באייר התשע

שאלה

ספרות חז"ל מונה 248 (רמ"ח) איברים כנגד 248 מצוות עשה

האם זה מסתדר עם המדע?

ואם לא.. מה זה אומר..?

להלן קישור

http://www.daatemet.org.il/questions/index.cfm?MESSAGEID=2369

תשובה

שלום וברכה!

אכן בחז"ל מונים רמ"ח איברים וזה לא מסתדר עם המדע של היום. [אך לכתחילה אין כל חובה שזה יסתדר עם המדע]! דרישת הפסוקים ע"י חז"ל נועדה לקבוע מה חשוב למנות ומה לא ואיך, ע"פ החשיבות של האבירים לעניינים רוחניים ולקיום המצוות, כגון מקום הנחת התפילין וכו', לקבוע מנינם. גישה של המדע בקשר למנין האיברים הולכת בשיטה אחרת לחלוטין, יש דברים שמדע סופר למנין ויש דברים שלא סופר ויש דברים שחז"ל סופרים ע"י פירוק של איבר מסויים למרכיביו ויש דברים שלא סופרים ע"י שמירת האיחוד של האיבר בלי לפרקו למרכיביו. לכן יש שוני במנין בין מדע לבין חז"ל. נסיון להשוות בין מדע לבין חז"ל מגוחך , הרי מטרות המנין שונות וחשיבות של איחוד או פירוק של איבר כזה או אחר למרכיביו נובעות מיסוד שונה לחלוטין. למדע חשוב לדעת מהו מספר האיברים לצורכי רפואה או פיתוח המדעי הגשמי ולחז"ל חשוב לדעת מספר איברים לפיתוחו הרוחני של האדם ולקיום המצוות,. לכן הם מונים רק את האיברים שיש להם חשיבות לגבי העניינים הנ"ל. מכאן השוני וחוסר המוכנות של חז"ל לבדוק במציאות (אם לא נקח בחשבון את הבעיה של ביזוי המת) כי אין כל חשיבות לנתון מציאותי. בנוסף לכך ניתן לחלק את האיברים גם במציאות בחלוקות שונות ע"פ החלטה שרירותית איזה איבר אנחנו ממשיכים לפרק למרכיבים ואיזה לא.

עוד הערה שהייתי רוצה להוסיף והיא כללית יותר. סתירות בין חז"ל לבין מדע לא צריכות לגרום לנו להתרגש יותר מדי. הרי כבר כתב הרמב"ם שגם אם מדע מוכיח אחרת מחז"ל, אין זה מוריד מאמונתינו מכיוון שחז"ל לא קבעו להשתמש במדע שלהם לדורות, אלא אמרו דברים הנכונים ביותר ע"פ המדע הכי מתקדם בימיהם ואם המדע תקבע דברים חדשים, במידע והדבר לא נוגע לשינוי ההלכה (אמנם שי סוברים גם אם זה נוגע לעניינים הלכתיים זו דעה הרווחת בעיקר כאשר יש השלכה ישירה לחייו או בריאותו של האדם - ראי היתר קביעת המוות ע"פ מוות מוחי), ניתן לשנות חופשי תפיסות מדעיות ואין כל חובה להצמד למדע של חז"ל. בנוסף לכך הלכה מכירה במושג "שינוי טבעיים". כלומר שינויים אבולוציוניים (הרבה לפני דרווין) המתרחשים בכל חי או צומח ואפילו דומם ולכן יתכנו שינויים מדעיים.

אני מציע לא להיכנס לאתר של דעת אמת, מכיוון שמדובר באתר של כופרים ועמי הארצות שמנסים להראות שהם יודעים משהו. נסיונות שלהם להעמיד תורה מול מדע מגוחכים מכיוון שיש שוני בין הגישות והמטרות של מדע ושל תורה וחז"ל בנוסף לשוני מושגי והגדרתי במושגים כאלה או אחרים. למשל מה שמכונה כינה אצל חז"ל אינה חרק המכונה כינה בימינו. הגדרת מעלה גרה החז"לית שונה מהגדרה המדעית ולכן לפי מדע ארנבת לא מעלה גרה וע"פ חז"ל אכן מעלה. הרי לחז"ל ותורה החשיבות היא חיצונית היכולה להביא אדם מהשורה לידי בלבול וטעות (לא כולם בקיאים במדע גם בימנו) ומדע החשיבות היא בגדר מדעי מובהק. ודוגמאות עוד רבות.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות