כיצד לענות לדברי בוז

שלום רב

יש לי שאלה בהקשר לדבר שקראתי שאומר שמותר לבזות אדם אם זה מגן על התורה או שהוא מלגלג עליך משום שאתה דתי

מצד אחד אני גם מרגישה לפעמים שצריך לענות לאלה המלגלגים בכל התוקף .אך מצד שני לפעמים זה יכול להלבין את פניו כל כך --והרי טוב לאדם לקפוץ לכבשן האש ולא להלבין פני חברו

.אשמח לדעת מה דעתו של הרב בענין.

תוכן התשובה:

אמנם דוד המלך אמר: "הלא משנאיך ה' אשנא", ושלמה בנו אמר במקום אחד לענות לכסיל כאיוולתו, ויש במקורותינו כמה דברים חריפים בעניין החובה להוכיח בצורה קשה ותקיפה אנשים שמוגדרים בהלכה רשעים. ברם, כל זה היה נכון כאשר אותם אנשים היו בבחינת "יודע ריבונו ומבקש למרוד בו", ועשו מעשיהם על מנת להכעיס. אולם בזמננו, כפי שהורו גדולי ישראל, אין להתייחס כך אל המתנגדים לתורה, ואין להחשיבם כרשעים מכמה סיבות, והעיקרית שבהם היא שהם מושפעים מרוח הזמן ומהחברה בה גדלו או שאת השפעתה הם סופגים.
יתירה מזו, החזון איש כתב שכל אמצעי ההרחקה כלפי הרשעים נאמרו רק לגבי אותן תקופות שבהם היה בהם כדי להרתיע ולמנוע התרחקות מתורה ומצוות. אולם בזמננו אמצעים אלה לא יועילו כי אם ירחיקו, ולכן אדרבה יש לאחוז בשיטת הקירוב ולא הריחוק, ודיבור רך ישיב חימה, ומי שמתעקש לענות בתוקפנות לא יועיל בכך כלל.
יחד עם זאת כל אדם צריך להיות תקיף עם עצמו ולשים לב לא להיות מושפע מדברים הנאמרים לו, וכאשר פוגעים בקודשי ישראל או בגדולי ישראל יש לענות בצורה בוטחת, אך עניינית ולא פוגענית
כל טוב,
רונן לוביץ

התשובה התקבלה מהרב רונן לוביץ,
כד בסיון התשסז
,
10 ביוני, 2007
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ליברמן: "לא נצטרף לממשלה צרה ולא לממשלת מיעוט"

קרא עוד