כיסוי ראש

האם יש רבנים שמתירים ללכת עם כיסוי ראש חצוי? שאינו מכסה את כל השיער? אשמח למקורות.תודה

תוכן התשובה:

שלום
בספר הזוהר הקדוש משמע שעל האשה להקפיד שלא יתגלה שום שער משער ראשה, וכתב בעל המגן-אברהם (עה, ב) שכן ראוי לנהוג. אולם על פי דעת הפוסקים אין ההלכה כן, וברור שלא כל השערות צריכות להיות מכוסות.וכן כתב הרשב"א, שהיה אחד מגדולי הראשונים, בחידושיו למסכת ברכות (כד, א), שהשער שבדרך כלל אינו נכנס אל מתחת למטפחת אין בו איסור. לדעת המשנה-ברורה (עה, יד) ועוד פוסקים, יש להקפיד לכסות את כל השערות,אולם אותן השערות שגם אם האשה תשדל להכניסן מתחת לכיסוי, באופן טבעי הן נשמטות מכיסוי הראש, כמו למשל מעט שער שבעורף ובצדעים, שער זה אין חובה לכסותו.

אבל לעומת זאת מהר"ם אלשקר בתשובותיו (ל"ה) סובר,שעוד מתקופת המשנה ישנו מנהג שהנשים מגלות מעט משערן,ואם כן אין איסור לגלות מעט מהשער שמעל המצח או שבצדדים, משום שכך הוא מנהג הנשים הכשרות ברוב הגלויות שתחת הישמעאלים. ואין לאסור זאת משום שכבר מצינו שבכמה וכמה דברים הקלו חכמים כדי שהאשה לא תתגנה על בעלה. וכן פסק גם הרב פיינשטיין שמותר שקצת מהשערות שמעל המצח יראו, והגדר לזה הוא, שעד טפח מרובע משערות ראש המותר לאשה לגלות, ו[יותר מטפח אסור.ומכיוון שרוחב הפנים הוא כשני טפחים, אם אשה רוצה לגלות קצת מן השער שמעל מצחה, מותר יהיה לה לגלות עד שיעור של כחצי טפח, וניתן למדוד את חצי הטפח על ידי שיעור של רוחב שתי אצבעות,שרוחבן כארבעה סנטימטר. במלים אחרות, מאחר ועד טפח משערה מותר שיהיה גלוי, מותר לאישה שכיסוי ראשה יגיע עד פחות מארבעה סנטימטר מקצה השער שעל המצח. שהרי חצי טפח כפול שני טפחים, שזהו בערך שיעור רוחב המצח,שווה טפח שלם, והוסיף הרב פיינשטיין שאף שמלכתחילה ראוי להחמיר ולכסות את כל השערות, מכל מקום גם לתלמיד חכם וירא שמים אין להימנע מלשאת אישה שהיא בעלת מידות טובות ומדקדקת במצוות, אף אם היא מעוניינת לגלות מעט שער שמעל המצח, ובתנאי שלא תגלה יותר משיעור של רוחב שתי אצבעות (אג"מ אה"ע נ"ח).
]

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה משפחה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבה
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?
cat=506

התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר ברכה,
יב בחשון התשעב
,
09 בנובמבר, 2011
לקריאה נוספת
09.11.2011

1. ללא נושא ()

ואם אין ביכולתי עדיין לכסות את כל השיער,עדיין אינני מסוגלת לזה.יש טעם לשים חצוי או שאין טעם וזה כמו שלא אשים בכלל?
השיער שלי מאוד ארוך.וזה משנה אם אני שמה חצי וקולעת לצמה או אוספת אותו או שמשאירה אותו פזור?
תגובת הרב
יש חשיבות לאיסוף השער שכן מובא בתלמוד (כתובות עב, א), שמדין תורה מספיק שהשער יהיה אסוף בסל קטן או במפה מחוררת,כדי שיהיה מותר לה לצאת כך לרחוב. אולם קבעו חכמים הלכה, שכיסוי הראש חייב לכסות ממש את שערות ראשה, ואין די בכך ששערה יהיה אסוף. ואם כן בוודאי שיש ערך לקיים את המצווה מהתורה ומתוך כך תזכי להשלים אותה גם ע"פ דברי חכמים

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
מפעל טקסטיל. אילוסטרציה צילום: shutterstock

משרד הביטחון יתעדף מפעלי טקסטיל ישראלים

קרא עוד