סגור

כהמשך לשאלתי על עקבתא דמשיחה

ביאור הדברים כתב בספר משמר הלויים 3: "אין זה מענייננו כלל לדון אם הזמן מוכשר שיבוא, ואם כבר בא אליהו הנביא, ואם היתה מלחמת גוג ומגוג, ואם כבר עשו תשובה, ואם הדור כולו זכאי או כולו חייב, ואם נתקיימו כל הסימנים של עקבתא דמשיחא. כל אלו העניינים וכיו"ב אינם נוגעים כלל וכלל לחיוב האמונה להאמין שיבוא, שיכול לבוא בכל רגע ורגע ממש. ומפני זה אנחנו מחכים לביאתו כל יום, וכל היום, מפני שאנו מאמינים באמונה שלימה שיכול לבוא בכל רגע ממש. ואין זה מענייננו כלל לדעת איך יתקיימו כל המאמרים והמדרשים, כי כל אלו הדברים לא נדע אותם עד שיהיו, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פי"ב ה"ב) והרדב"ז שם כתב שהמשיח הוא יגלה הדברים הנסתרים, ואז יובנו כל המאמרים בחז"ל, וכל המדרשים מה היתה הכוונה בהם, ואל מה ירמוזון ואיך יתפרשו. אבל חיוב אמונתנו אינו קשור כלל וכלל בהבנת כל אלו המאמרים".

והביא שם ששאלו את הגרי"ז מבריסק ממאמר ז"ל בגמרא בעירובין 2 שאליהו הנביא יבוא ג' ימים לפני ביאת המשיח: והשיב: "כשיבוא המשיח יתרץ קושיא זו". ופעם אחרת ששאלוהו שאלה זו, השיב: "ההלכה היא כמו שכתוב בסידור "אחכה לו בכל יום שיבוא".

מצאתי תשובה לשאלתי אבל אשמח אשמח לדעת אם יש תירוץ מסויים לגבי זה שאליהו הנביא יבא 3 ימים לפני ביאת המשיח, אם כן ,נשאלת השאלה ,איך נוכל לצפות למשיח בכל רגע ורגע? אני עדיין מאמין ומצפה אבל אולי יש תשובה ליישוב דעתי

תוכן התשובה:

שלום וברכה

צריך לחזור על הראשונות:

האמונה בעצם בואו של המשיח היא אמונת יסוד בעם ישראל. אמנם, היו אמוראים שאמרו "אין משיח לישראל, שכבר אכלוהו בימי חזקיהו", אולם לא זו העמדה שהתקבלה. כל פוסקי ההלכה קיבלו את הניסוח של הרמב"ם, בעיקר השנים עשר, של אמונה בלתי מעורערת בביאת המשיח.

ברם, הרמב"ם לא כתב בשום אופן כי אנחנו מחויבים להאמין שהוא עשוי לבוא בכל יום. אלו דברי הרמב"ם, שהם המקור לכל הפסיקות:

"ימות המשיח, והוא להאמין ולאמת שיבא ולא יחשב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו ולא ישים לו זמן ולא יעשה לו סברות במקראות להוציא זמן ביאתו, וחכמים אומרים (סנהדרין צו.) תיפח רוחן של מחשבי קיצין, ושיאמין שיהיה לו יתרון ומעלה וכבוד על כל המלכים שהיו מעולם כפי מה שנבאו עליו כל הנביאים ממשה רבינו ע"ה עד מלאכי ע"ה, ומי שהסתפק בו או נתמעט אצלו מעלתו כפר בתורה, שיעד בו בתורה בפירוש בפרשת בלעם ופרשת אתם נצבים, ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד וכל החולק על המשפחה הזאת כפר בשם הש"י ובדברי נביאיו".

אשר על כן, אנחנו מצפים לו שיבוא, ולא מתייאשים, אבל את סדר בואו אין אנו יודעים.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
כז בתשרי התשפא
,
15 באוקטובר, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ליצמן, גפני ודרעי בפגישה צילום: דוברות

ראשי הסיעות החרדיות לנתניהו וגנץ: תקציב עכשיו

קרא עוד