ימי שבעה נקיים והבעל...

אני סוחבת את התחושות הללו כבר הרבה זמן ואני ממש מקווה שתוכלו לענות לי ולעזור לי בכך.

התחתנתי לפני חודש וחצי-שמחה ומאושרת ב"ה. לקחתי על עצמי בנישואינו להקפיד על טהרת המשפחה מתוך הבנה שזוהי הדרך הנכונה ביותר.

בקשר עם בן זוגי בהיותנו חברים ידעתי שהוא נופל בשפיכת זרע לבטלה ואף שוחחנו בעניין והעלנו את הקושי בהמתנה בתקופת הנידה כשנהיה נשואים אך בכל זאת חשנו שזה הדבר הנכון עבורנו.

כיום,אני יודעת שבעלי אינו מצליח להתמודד עם הקושי הרב ואף שוחחנו על זה וציינתי בפניו את התחושות הקשות שאני מרגישה לגביי זה והוא מבין אותי ומסכים איתי לחלוטין בכל התחושות אך הקושי רב ולמרות הנסיונות,הוא נופל.

אני מרגישה כעס רב על הציווי הזה מההלכה! מדוע אני צריכה בנוסף ל 7 ימים של נידה לחכות עוד 7? מה הטעם של זה הרי אני כבר לא טמאה. מדוע הקב"ה מציב את האדם בקושי כמעט בלתי אנושי? מדוע האישה צריכה לחיות בתסכול וחוסר הבנה של בן זוגה בדברים אלו? הרי היצר הנשי אינו מקשה כמו על הגברים, ולעולם לא אבין את הדחפים הללו-אז למה אני צריכה לחיות בתחושות קשות אלה לגביי בעלי שעושה נסיונות אך הדבר כ"כ גדול וקשה, ואותי זה מאכזב ומעציב כל פעם מחדש.

אני נמצאת בנקודה מאוד רגישה,אני לא מפסיקה בליבי לכעוס על-בעלי שאינו מתמודד,על הציווי שלא מקל.זה נורא לחיות עם אדם שאני כ"כ אוהבת אך יש לו חולשה נוראית וכתם שחור שאינו מאפשר לי להיות איתו בליבי עד הסוף.

אשמח לתשובות ודרכי התמודדות בקושי זה.

תוכן התשובה:

שלום וברכה
צר לי לשמוע על המצב שנוצר, אך לדעתי את לוקחת זאת למקום לא נכון!
אני יודע שלפעמים הנשים חשות אשמות ומתוסכלות ממצב כזה אך שוב אין זו אשמתן ואל להן לקחת על עצמם איזו תחושה של אחריות אחמצה או משהו דומה כאילו שיש בהם חיסרון כל שהוא אם הבעל אינו מתנהג כיאות בענין זה.
עצם הדין של המתנת שבעה נקיים אינו איזו חומרה בעלמא וחבל שלעיתים חוסר ידע עם תערובת רגשית גורם לרצון "לשכתב את ההלכה".
הצורך להמתין שבעה נקיים היא הלכה ברורה באופן חד משמעי, כמובן, יש צורך ללמוד את הסוגיה על בוריה ולהבין את השתשלות גזרות חז"ל, לעיתים מי שמעביר את האינפורמציה מפה לאוזן לא מכיר את המושגים ההלכתיים שגרמו לגזרות וחבל שכך, וגם אני לא מתיימר לפרוס כאן את כל גדרי הבנין ההלכתי, אני רק אזכיר שדווקא ירידת הדורות וחוסר הבקיאות הן של הנשים והן של החכמים גרמו לכך.
מי שייצרו גובר עליו גם לפני השבעה נקיים יכול ליפול.
צריך להתחזק בהתמודדוצת מול היצר ולא לקחת את הכשלונות למחוזות שהם לא שייכים לשם!
בברכה

התשובה התקבלה מהרב דוד הריסון,
כ בשבט התשסז
,
08 בפברואר, 2007
לקריאה נוספת
14.02.2007

1. אני מבינה אותך (אושרית)

דווח על תגובה לא ראויה
15.02.2007

2. פיתרון פשוט (שמוליק)

אם חכמי ישראל בימינו יחליטו סוף סוף לבטל את חומרת רבי זירא, הרבה מהצרות יפתרו. פחות שפיכת זרע לשווא בידי גברים שלא יכולים להמתין, ופחות עקרות הלכתית לנשים המבייצות ב7 ימי נקיים, וגם יותר זוגות שישמחו לשמור את מצוות הנידה, שנמנעת מהם בגלל חוסר היכולת להמתין הרבה זמן. חבל שבעניין הזה מתעקשים לשמור על חומרא שעבר זמנה, ושלעניות דעתי יותר קלקלה מאשר תיקנה. אני מקווה שתפרסמו את תגובתי (מידי פעם שמתי לב שאתם מצנזרים תגובות), ואקבל עליה תשובה עניינית.
תודה.
תגובת הרב
אני לא מצנזר תגובות עינייניות!
בכל מקרה גם התגובה הזאת מוכיחה משהו בין בורות לחוסר ידיעה בסיסית שאליה התייחסתי בדברי תשובתי.
קודם כל מותננו צרה מאצבעו הקטנה של ר´ זירא ומכל אמורא קדוש המוזכר בגמרא ושאנו חושבים שניתן לבטל גזרתו שהתקבלה בכל ישראל בכל הדורות במחי יד.
ולעיקר הענין, חומרת ר´ זירא אינה מעשית כמעט, היא נוגעת רק להבחנה בין טיפת דם כחרדל לבין ראיה של שלושה ימים והיא הוסיפה רק את ההבחנה בין 6 נקיים ל-7 נקיים, בימינו שהראיה גולשת למיטב ידיעתי מעבר ליום-יומיים מימלא החומרא היא החשש לזבה גדולה של ראית ג´ ימים רצופים ושם המתנת שבעה נקיים היא מדין חשש לראית זבה ואינה נוגעת כלל וכלל לחומרת ר´ זירא.

דווח על תגובה לא ראויה
18.02.2007

3. מדובר על תקנת רבי ולא גזירת רבי זירא (יעקב_י)

הטעות הזאת חוזרת תדיר.
הבעיה היא התייחסות זהה לנידה ולזבה. וחוששים בכל דם לנידה ולזבה. ואז יוצא שבמקום לשמור שבעת ימי נידה שומרים שבעת ימי נידה, ובנוסף שבעה נקיים של זבה גדולה.

הפער בידע של הנשים ושל הרבנים המדריכים בין הנוהג כיום לבין מה שצריך כדי לשמור נידה וזבה לחוד, הוא פער גדול. זה מצריך חשבונות מחשבונות מורכבים.

אבל אני חושב שהבעיה היא בעיה אחרת.

אם כל הכבוד לשז"ל, לא מדובר באיסור שהוא באותו סדר גודל כמו נידה. והאיסור הזה נופח בעיקר מסיבות קבליות. אם גבר מגיע למצב שהוא נופל תדיר, ובגין זה אישתו נכנסת למערבולת רגשית כמו שמתואר כאן, אז לדעתי הדבר נובע מדרישה מוטרפת בתחום איסור הוצאת שז"ל.

לגבי נידה - ימים יגידו מהי הדרך הישרה ילכו בם ולא יכשלו בם.
תגובת הרב
כבר כתבתי והדגשתי את התערובת הנעשית בין הגזירות השונות וזאת הסיבה ש"שיחררתי" תשובה כזאת לאתר, כי בדרך כלל תשובות כאלו ניתנות כ"לא לפרסום",
יחד עם זה אני כלל לא מסכים על ענין של "ניפוח" האיסור של שז"ל, להיפך לדעתי ישנה נטיה בימינו להפוך אותה לקלה מידי ומעבירים את המסרים המערביים גם לבני הנוער הדתי שהדבר טבעי ונורמלי וכו´ חס ושלום, גם מי שנכשל לא צריך לטשטש את הנפילה וצריך לעשות תשובה ראויה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מפלס הכנרת. הטיפוס ממשיך צילום: דוד כהן/פלאש 90

מפלס הכנרת ממשיך לטפס: פחות מ- 40 ס"מ לקו העליון

קרא עוד