סגור

יהדות שחורה

שלום כבוד הרב.

שאלתי היא מה היחס של היהדות כלפי הגזע השחור.

אם נעשה סקירה היסטורית ונראה מה קבעו חז"ל ורמב"ם ועוד...נמצא שיש הלכות וברכות שקבעו כגון:"ברוך...משנה הבריות"

כשאני בודק את הסיבות ואת הראייה הכללית שבה בחרו להסתכל האדם השחור ביהדות אני מוצא שהראייה היא גזענית ועוד(סליחה ומחילה בכל מי שפגעתי..אני שואל כי אני רוצה לדעת ולהבין יותר...אולי יש סיבה אחרת..מקווה! )

אני אתן דוגמאות

1.התייחסותו של הרמב"ם אליהם כאל שוכני גן חיות פוטנציאליים. הוא הושפע מתיאוריית האקלימים היוונית לפיה בני האדם הנמצאים באזורי הארץ הרחוקים נחותים.

2. הרב אברהם יצחק הכהן קוק. "מרבית העבדים היו תמיד מבני חם", הוא מציין, ומסביר זאת בכך שבגזעו "תתגבר אותה השפלות ודלדול הכוחות הרוחניים המביאים לידי עבדות", אך אין זה רע כל כך – מאחר שמוטב "לירודים שבבני אדם… להיות עבדים לאנשי מעלה"

3.במקרא הסיפור של ציפורה אשת משה מצויין שהיא הייתה "כושית"

ולכן אחיו אהרון ומרים כעסו על כך פירוש אחר לא קיבל את זה וטען אחרת שהם אחיו כעסו בגלל סיבה אחרת ולא בגלל צבעה כי לא ייתכן שהייתה שחורה...

באמת מנסה להבין אם יש בסיס לגזענות כלשהיא או לתקנות מסויימות או הלכות מסויימות שהיו נכונות או לא נכונות או לא מבוססות נכון... למה לא לתקן אותם? איך אלינו באמת לפרש את יחס היהדות כלפי השחורים ?

שוב רוצה להתנצל ולבקש סליחה אם יש בגוף השאלה שלי סוג של פגיעה כלפי מישהו/משהו ...מבקש סליחה ומחילה.

תוכן התשובה:

שאלתך טובה ונכונה.
אכן לאורך ההיסטוריה היו העמים היוצאים מגזע חם, אותם אנו נוהגים לכנות "העולם השלישי", עמים נחותים יותר שבמקרים רבים שימשו כעבדים ושפחות. אכן, זו תוצאה של הקללה שקילל נוח את בנו.
המציאות בעולם בוודאי גם גרמה לחכמינו להתייחס לנושא והתייחסותם לא נבעה מצבע העור אלא מהקונטקסט החברתי.
הרב קוק במקומות רבים ובעיקר בחזון הצמחונות והשלום, מדבר על כך שהעולם מתעלה מבחינה מוסרית וזה עשוי להשפיע גם על ערכי היהדות.
על פי תורת הרב קוק, התפתחות המוסר הטבעי הינה חלק אינטגרלי מתהליך הגאולה ותיקון עולם.
לדוגמא, בנושא מצוות כיסוי הדם, כותב הרב קוק שטעמה של המצווה הינה הפגנת הבושה על המצב הבלתי מוסרי של האנושות בו אנו נאלצים לשחוט בעלי חיים לצורך אכילה: "...כיסוי דם החיה והעוף היא כמו מחאה אלהית, לעומת ההיתר התלוי ביסודו במצב הנפש המקולקלת של האדם "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" ...באין שום רעיון של התנגדות פנימית, מצד רגש הטוב והצדק, אמרה תורה: כסה הדם, הסתר בושתך ורפיון מוסריותך, אע"פ שלא הגיע האדם עדיין למדרגתו הראויה לו, לתן למוסר נשגב כזה מהלכים בחיים המעשיים בפועל, ולא בא עדנה עד גבול החסידות של ההערה השכלית הזאת, להשכיל ולחוש יפה שאין ראוי לטול חייה של כל נפש חיה ומרגשת מפני צרכו ותאותו".
לטענת הרב קוק, המוסר העולמי יתעלה עד כדי כך שלא נוכל לשחוט בעלי חיים אפילו כקרבנות בבית המקדש: "אמנם בהגיע תור האנושות לצעדים היותר רמים, בהרפא כליל המח של הנפילה המוסרית, שגרמה את הצורך של שימת איבה...בין האדם לכל החי, אז מברכת הטבע, מיתרון המוסר וטוב ההנהגה...ימלא האדם אמץ וחיל, ער לאין צורך לשימוש אכילת בשר מצד העמקת חוזק כחות גופו. ותכונת המוסר תתרומם כל כך עד כדי הערת הצד החיובי של משפט בעלי החיים ביחשו של האדם אליהם, על העת ההיא שהיא ראש פסגת הגעת הקולתורה הטהורה, אמרו חז"ל דברם הגדול, שהוא גדול ומפליא "כל הקרבנות בטלין לעתיד לבא" (תנחומא אמור יט)".
זוהי דוגמא אחת מני רבות לכך שבדור של גאולה, יש חשיבות לחדד את חושי המוסר שלנו.
מסיבה זו שאלתך היא מצויינת ונובעת ממוסר בריא ומחודד של הדור שלנו. אכן, התביעה ליחס שוויוני ומכבד לכל אדם באשר הוא ללא קשר לצבעו או גזעו, היא תביעה נכונה ויהודית המתאימה לדור שלנו, דור הגאולה. אשריך שחושיך מכוונים ורגישים.

התשובה התקבלה מהרב רונן נויבירט,
ה בתמוז התשעה
,
22 ביוני, 2015
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

השר האוצר יניח תכנית לתקציב חד שנתי כבר בראשון צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בדרך לבחירות? פגישת התקציב בין כ"ץ וגנץ הסתיימה ללא הסכמות

קרא עוד