חרדים ודת''ל

שלום...

אני בבירור ההשקפה שלי כבר הרבה זמן, ולאט לאט מבין יותר ויותר..אני מדבר עם הרבה דתיים לאומיים ושמתי לב שהמון ממש מדברים בשנאה כלפי החרדים. שמעתי דברים נוראיים ממש..אני לא רוצה להכליל, אבל זה פשוט קרה לי הרבה מכל מיני כיוונים של הדת"ל. דיברתי עם חרדים והם לא מדברים כך על הדתיים לאומיים. הם אכן לא מסכימים עם ההשקפה של הציונות הדתית ומסבירים למה, אך השנאה הזאת בטון הדיבור ובמבט בעיניים- לא קיימת אצל החרדים כלפי הדתיים לאומיים. דיברתי עם מישהו דת"ל מאחד המקומות החזקים בארץ, שדיבר ממש בצורה מכוערת על החרדים. הוא כעס כל כך על כך שהם יושבים ולומדים תורה במקום לשרת בצבא. תהיתי איפה "אהבת ישראל" הידועה כל כך אצל הדתיים לאומיים. תהיתי כיצד יכול יהודי לדבר כך על אחיו היהודי, כשהפשע הגדול ביותר שלו היה שהוא יושב ולומד תורה. שאלתי אותו אם הוא אי פעם הקדיש זמן ודיבר עם מישהו חרדי על מנת לבדוק ולברר את הבדלי ההשקפה ומדוע אותו אדם מאמין במה שהוא מאמין...הוא ענה לי שלא, ושמזל שלא, כי אם הוא היה פוגש חרדי הוא היה מעיף לו סטירה.

ואני שואל, כיצד מצפים הדתיים לאומיים (בדומה מאוד לחילונים שלא מבינים את משמעות לימוד התורה) מבני תורה שלמדו תורה בישיבה כל חייהם (בהמשך למסורת משפחתית רבת שנים ששורשה בישיבות באירופה) לשים את ספרי הגמרא בצד ולקפוץ לבוץ? שלא לדבר על המנטליות הצבאית הכל כך שונה, ושיטת האימון הצבאית הקשוחה המתחילה בחודשים של "דיסטאנס", צעקות, השפלות היררכיה וחוקים קרים וקשים כברזל? הייתי גם הייתי בצבא, וראתי מנגד מזה בני תורה ואני תוהה- איך, כבן תורה, אפשר לבחור במציאות של צה"ל על פני מציאות של לימוד תורה? ויתרה מכך- כיצד ניתן לצפות מבן תורה לבחור בצה"ל ועוד להשמיץ ולשנוא אותו כל כך על כך שלא בוחר בצה"ל אלא בהמשך לימודי תורה? הרי לא לימדו אותנו חכמים בגמרא שלימוד התורה הוא התכלית של העולם הזה?

אם כדת"ל החלטת ללכת לצבא כי זה מה שאתה מאמין= אשריך. אך למה לבוא בטענות ולשנוא את מי שלא עושה כמוך ושלא מאמין בזה?

תוכן התשובה:

שלום לך,

על כל טענותיך בדבר השנאה אני רואה עצמי פטור מלהשיב. אף על פי שאני נחשב "ציוני דתי", אינני שונא חרדים, ואינני חושב שהם פושעים. יחד עם זאת יש לנו מחלוקות אידיאולוגיות במגוון נושאים. הנשוא שאתה מעלה הוא השירות בצבא מול הלימוד בישיבה.
ראשית, אני בטוח שישיבתם בישיבה אינננה מכח מסורת משפחתית מאירופה, אלא מכח מצוות ה' להגות בתורתו יומם ולילה. אך לימוד תורה איננו מצווה יחידה בתורתו של הקב"ה. ישנן מצוות רבות נוספות כהנחת תפילין, ישיבה בסוכה, הקמת משפחה ועוד ועוד.
כל המצוות שמניתי נעשות בלי שום פקפוק או הרהור על כך שהן גורמות לביטול תורה, או שהן סותרות אותו. לימוד תורה מקיף את כל החיים כולם, ולא מוגבל לשנים מסויימות בחיים או לרגעים מסויימים. על כן אנשים יראי שמים מקפידים לקיים את כל מצוות ה' במסירות נפש רבה, וגם ללמוד תורה במסירות נפש.
גם דתיים לאומיים יודעים מהו לימוד תורה, וגם בהם ישנם רבים וטובים שהתורה היא עיקר חייהם ובה משקיעים את מירב מנם ומירצם.
אך לצד מצות לימוד תורה ישנן מצוות נוספות, אחת מהן היא הגנת ישראל מיד צר. השירות הצבאי הרי הוא מצווה לכל דבר. לא בכדי גדולי האומה וצדיקיה אחזו בחרב. מאברהם שרדף בחרבו אחרי ארבעת המלכים והביס אותם בהתקפה לילית מפתיעה, דרך יעקב אשר לקח לו ת שכם בחרבו ובקשתו, המשך ביהושע שיצא להלם בעמלק, בשבטים שכבשו את הארץ, השופטים שרוח הקודש הפיחה בהם גבורת ניצחון, במלכים אשר אחזו בחרב, בדוד מלכנו אשר נקרא גיבור חיל ואיש מלחמה ועם זאת היה עוסק בתורה. לגיבורים הרבים שלצידו, ביניהם בניהו בן יהוידע ובני צרויה אשר לצד גבורתם הגופנית והתכסיסית מתוארים ע"י חז"ל כצדיקים גדולים ואנשי תורה.
אם כן לא אנו תובעים מהם להתגייס לצבא כי אם הקב"ה בתורתו ובמצוותיו.
אינני מבין את טיעונך על הקשים הפיזיים בשירות הצבאי. בשונב ממצוות סוכה בה המצטער פטור, במצוות השירות בצבא וההגנה על עם ישראל אין פטור למצטערים. הרי במידת הצורך אנו מצוים למסור את נפשנו בשעת מלחמה על העם והארץ! זוהי המצווה היחידה בה אנו נדרשים מהקב"ה להכניס עצמנו למצב של סכנת חיים. מלבד זאת ראיתי בני תורה רבים בצבא, והם עמדו בשירות בגבורה, עשו בו חיל רב, והיכו באויבי ישראל שוק על ירך.
אם כן, מצוות הצבא איננה גחמה או אמונה של הציוניים הדתיים, אלא היא מצווה מדאוריתא הנזכרת בחז"ל ובגדולי הראשנים. אין סתירה בין קיומה של מצווה זו לבין לימוד התורה, ותלמידי חכמים רבים אשר שירתו בצבא וחזרו לחבוש את ספסלי בית המדרש - יוכיחו.

חורף טוב

ידידיה

התשובה התקבלה מצוות ישיבת פתח תקוה,
כז בתשרי התשסט
,
26 באוקטובר, 2008
31.10.2008

1. יישר כוח למשיב (אלעד)

דווח על תגובה לא ראויה
31.10.2008

2. אני קוראת את השאלה (()

ואני חושבת שהמשיב ענה בצורה שלא קשורה לשאלה!

השואל התייחס ליחס שיש מצד הדתיים הלאומיים כלפי החרדים ובמקביל הציג סיבות שמנסות להסביר את הצד השני (שפי דעתו מופנית אליו יותר שנאה).
במקביל הוא טען שאם דתי לאומי החליט לעשות כך-אשריו,אבל השאלה המהותית שהוא שאל היא מדוע יש כ"כ הרבה שנאה למי שלא חושב כמוהו?!!?!

אין פה עניין להבין מדוע חשוב השירות הצבאי,
יש נסיון להבין את הסיבות ל"שנאה" שיש כלפי אדם שלא חושב כמונו!
תגובת הרב
אני חושב שלא טעיתי בכוונת השואל, גם היא נחבאת בין השורות. בקשר לשנאה - התחמקתי בכוונה מלענות על זה. הדבר שלילי ללא ספק והוא קיים בשני המחנות בשווה. ניסיתי לגוע בנקודות המהותיות, ולא ללכת סחור סחור.

דווח על תגובה לא ראויה
01.11.2008

3. יישר-כח גדול על תשובה כהלכה! (ישראל)

דווח על תגובה לא ראויה
02.11.2008

4. האם באמת השנאה היא כפי שאתה מציג? (אחד, ירושלים)

דווח על תגובה לא ראויה
02.11.2008

5. חבל (שירן )

דווח על תגובה לא ראויה
03.11.2008

6. אם השירות הצבאי (()

הוא כמו כל אחת ממצוות התורה,מדוע בקרב הדתיים הלאומיים לא כולם מתגייסים?למשל בחורים שמתחנים בגיל צעיר מעדיפים לוותר על השירות הצבאי,עד שיהיה להם "נח"

האם על לימוד תורה(שזו גם אחת ממצוות התורה) יש פטור למשל כשמתחתנים?בוודאי שלא!ומדוע?כי אין פטור מלימוד תורה-כעקרון.
אז למה יש שפוטרים עצמם מהשירות הצבאי?

לא מובן לי.
זו אחת ממצוות התורה,ולכן חייב לקיימה,או שהיא נתונה להחלטנו?

אשמח לתשובתך המשיב
תגובת הרב
הניסוח של השאלה מוטעה: "אם השירות הצבאי הוא מצווה..." - השירות הצבאי הוא מצווה. נקודה.
יש בו גם מצוות כיבוש הארץ (לדעת הרמב"ן) וגם עזרת ישראל מיד צר. הביטוי של חז"ל "מלחמת מצווה" הוא לא מקרי, אלא שקול ומדוייק.
השאלה הנכונה שהעלת הכיצד זה ישנם אנשים שפוטרים עצמם מקיום המצוה?
א. אנשים שדוחים את השירות הצבאי (בלשונך: מעדיפים "לוותר" עד ש...) אין בזה שום בעיה. אין זמן לקיום המצווה הזו. מדינת ישראל קבעה את החלוקה העקרונית בנשיאת נטל המצווה, ומי שרשאי לדחות ממניעים שונים, רשאי.
ב. אמנם השירות הצבאי הוא מצווה, אך איננו פועל בחלל ריק. לעתים ישנן מצוות המתנגשות אחת בשניה ואז יש להכריע איזה מהן גוברת. מצאנו הגדרות כמו "העוסק במצווה פטור מן המצווה", "עשה דוחה לא תעשה". אף כאן, דחיית השירות על ידי מי שהתחתן איננה גחמה של "מי שנח" אלא יש לה יסוד מן התורה. לפי ההלכה מי שנשא אשה הריהו פטור שנה שלימה מן השירות הצבאי. "נקי יהיה לביתו שנה אחת ושימח את אשתו אשר לקח".
ג. על כל אדם מישראל מוטלות הן מצות לימוד תורה והן מצוות הצבא בהתאם ליכולתו ולאישיותו. ובזה שונות מצוות אלו ממצוות רגילות כציצית, לולב וכד´ בהם כולם חיבים באותה מידה. בהחלט ייתכן שכשם שפטרו את בן עזאי מקיום מצוות פריה ורביה, כדי שלא תפריע לו לעסוק בתורה, כך יפטרו עילויים יחידים מהשירות בצבא. אך זה פטור ליחידים שצפוי להם עתיד מזהיר בתורה. לא ניתן להחיל פטור כזה באופן גורף על פי שיוך חברתי. עיננו הרואות שבחורים רבים אשר פטורים מהשירות הצבאי בשם הלימוד בישיבה לא מסוגלים לשבת בישיבה.

לסיום אומר את דעתי (ואני מצפה לדעות אחרות) על פטור החרדי. הוא החל את דרכו מתוך רצון אמיתי להציל את עולם התורה הנחרב של דור שרידי השואה. בימים אלו הוא החברה החרדית דומה היתה לפטור של שבט בלוי מן הצבא. אך מאז השתנו דברים רבים. עולם התורה פורח בעוצמה רבה העולה על כל הדורות המוכרים לנו. כיום, ההשענות על הפטור היא בעיקר מכח האנרציה על בסיס נימוקים דתיים, אידיאולוגיים ופוליטיים.
דתיים - ישנם בשרות הצבאי מצבים לא פשוטים מבחינה דתית. אידיאולוגיים - השירות בצבא הוא חלק מתפיסת עולם בשלימה הנוגעת לארץ-ישראל, גאולה, מדינה ועוד.

דווח על תגובה לא ראויה
03.11.2008

7. אני חושבת שכל מי שניסה להוכיח איך (()

דווח על תגובה לא ראויה
04.11.2008

8. כבוד הרב.. (ברק)

"אם כן לא אנו תובעים מהם להתגייס לצבא כי אם הקב"ה בתורתו ובמצוותיו.
אינני מבין את טיעונך על הקשים הפיזיים בשירות הצבאי. בשונב ממצוות סוכה בה המצטער פטור, במצוות השירות בצבא וההגנה על עם ישראל אין פטור למצטערים. הרי במידת הצורך אנו מצוים למסור את נפשנו בשעת מלחמה על העם והארץ! זוהי המצווה היחידה בה אנו נדרשים מהקב"ה להכניס עצמנו למצב של סכנת חיים. מלבד זאת ראיתי בני תורה רבים בצבא, והם עמדו בשירות בגבורה, עשו בו חיל רב, והיכו באויבי ישראל שוק על ירך.
אם כן, מצוות הצבא איננה גחמה או אמונה של הציוניים הדתיים, אלא היא מצווה מדאוריתא הנזכרת בחז"ל ובגדולי הראשנים. אין סתירה בין קיומה של מצווה זו לבין לימוד התורה, ותלמידי חכמים רבים אשר שירתו בצבא וחזרו לחבוש את ספסלי בית המדרש - יוכיחו."
מצטער לא ממש הבנתי...על כל רב שתביא שכביכול "תומך" בשירות צבאי אפשר להביא 10 שמתנגדים..רק בדורנו ניתן למנות את מרן רבי עובדיה יוסף שאין עוררין לגדולתו בתורה.
לפי דבריך ניתן להבין שדרכך היא הנכונה וחובה להתגייס..ממש לא!! מה הרב עובדיה לא מכיר את ההלכה? לא
עיין בראשונים לפני שפסק? גם על שירות לאומי שכביכול זו מצווה יצאו בגלוי עשרות רבנים..מגדולי הדור!! למה להציג דברים בצורה חד צדדית?? אני שיררתי קרוב ל-7 שנים בצבא ויש קשיים והרבה..אני מכיר עשרות בחורים שלמדו במסגרות דתיות (ישיבות ומכינות) וסיימו את השירות הצבאי ללא כיפה..
תגובת הרב
כפי שכתבתי, אין זה עניין לרב כזה או אחר. השירות בצבא ישראל הוא מצווה המופיעה במקרא, בחז"ל ובראשונים. אכן היום יש המתלבטים האם, בתנאים הנוכחיים, ראוי להתגייס צבא או לא. אשמח מאוד אם תפנה אותי לפסק של הרב עובדיה בנושא.

דווח על תגובה לא ראויה
04.11.2008

9. תודה רבה למשיב.ארצה לחדד את דבריי ולשאול מעבר לכך (()

מה על אנשים שפוטרים עצמם השירות הצבאי לחלוטין?.בשאלתי אמרתי שיש כאלה שמקיימים את מצוות השירות הצבאי מטעמי נוחיות(כגון נישואין) ויש שפוטרים עצמם לחלוטין.מה לגבי אלה?

שאלה נוספת היא-המשיב טען שהשירות הצבאי לא פועל בחלל ריק לעיתים יש מצווה שמתנגשת בחברתה ואז צריך להחליט איזה עולה על חברתה.
אז זה בסדר שהחרדים בוחרים ללמוד תורה דווקא?

סליחה שאני שואלת עוד, אבל באמת עדיין שלא מובן לי מעמדו של השירות הצבאי.
אם הוא היה בעל תוקף, כמו לימוד התורה אני בטוחה שדברים היו שואפים למגמה ברורה יותר ..


תגובת הרב
ישנם יחידים הראויים להפטר לחלוטין מן השרות הצבאי. לא לפי לבושם או השתייכותם החברתית, אלא על פי רמת הצטיינותם בתורה. כמובן ששאיפה אידיאלית כזו תלויה בהיות הצבא מתאים לשירות של אנשים שומרי תורה ומצוות. מגמה כזו מתאפשרת בצבא רק בזכות אלו המשרתים בו עתה במסירות נפש בגשמיות וברוחניות.

דווח על תגובה לא ראויה
09.11.2008

10. יישר כוח ל - אחד מירושלים (דתית לאומית החרדה לדבר ה´)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מזכ"ל 'אמנה', זאב חבר (זמביש) צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בג"ץ דחה 3 עתירות נגד תנועת 'אמנה'

קרא עוד