חרדים ודתיים לאומיים

נמאס טיפה לא?! מציגים אותנו בתור חפיפניקים וכל הזמן אומרים שאנחנו לא באמת דתיים ומי שבאמת דתי צריך להיות כמו החרדים...מה עושים עם זה? מה עונים להם?

תוכן התשובה:

שלום רב לך,

אכן מצוקתך מאוד מאוד אמיתית ומובנת ובאמת מרגיזה. כל מי שמבין מה זה באמת להיות דתי לאומי. מה עומק הדברים, דרכו של הרב קוק ושל רבותינו שבישיבות הדתיות לאומיות - יודע שזוהי דרך גבוהה, גבוהה מאוד שמכוונת להרבה יותר אמונה והרבה יותר קדושה מכל מה שאפשר לתאר ודווקא בגלל זה היא כל כך מקיפה הכל ושייכת להכל ולא מתוך חפיפניקיות.

אבל מצד שני - לא סתם קוראים לנו חפיפניקים. אלא משום שבאמת הרבה מאוד דתיים לאומיים לא הולכים בדרך השלמה והאמיתית של הדתי לאומי מתוך השקפה של גדלות ורצון של אמונה עמוקה, אלא דוקא מתוך מקום של פשרה. הם חושבים שלהיות דתי לאומי זה להיות מן משהו באמצע כזה של חצי דתי וחצי חילוני.. ובאמת הם חיים ככה, חיים של חילונים מעורבבים עם המצוות.
כשמסתכלים עלינו החילונים והחרדים, הם לא רואים רק אותך ואת אלה שהולכים על האמונה ברצינות, הם רואים אחוז גבוה מאוד של אנשים שמתפשרים על החיים ועל האמונה ששייכים לציבור שלנו.

מדוע יש לנו בציבור אחוז לא נמוך של חפיפניקים? 3 סיבות.

1. בכל ציבור יש..

2. הדרך שמציב הציבור שלנו באמת שמה רף גבוה שאיננו פשוט ומביא התמודדות לא קלה ומשום כך לפעמים הקושי לאחד בין העולמות מביא לחפיפניקיות מסוימת

3. וזוהי הסיבה האמיתית לדעתי - הציבור שלנו ברובו הוא בהתחזקות. הציבור שלנו כמעט כולו לא התחיל מחרדים שניהיו דתיים לאומים אלא מאנשים שהיו יותר קרובים לאבד את הדת וניהיו דתיים לאומיים. רובם אינם מכיר או הכיר את דרך הרב קוק והתורה העמוקה של הדתיות לאומיות כשהוא הצטרף אליה ורק לאט לאט היא מתפשטת לכל הציבור כולו ולכן זה נראה שיש בציבור חפיפניקים אבל למען האמת הוא בעליה.

כשהרב קוק התחיל את דרכו היו מספר בחורים מועט מאוד של דתיים לאומיים שהיו גם דתיים לאומיים וגם רציניים והיום כבר יש אלפים (רק ישיבות ההסדר זה כמה אלפים) ועוד ציבור גדול שמסביב (לפני 70 שנה פתחו את הישיבה התיכונית הראשונה עם 15 תלמידים וכל השאר הלכו לתיכונים חילונים - וכמה יש היום) וכך זה ימשיך לעלות עוד ועוד... מדרשות, ישיבות, אולפנות וכו´ כל הזמן יש עליה ..


לכן הדרך היחידה והאמיתית לשנות את התדמית של הציבור זה להתחזק ולחזק.. ולמען האמת כל שעליך לעשות זה להיות באמת דתי לאומי רציני, וגם אני אשתדל וככה יראו אותנו וזה ילך ויתפשט ותראה איך בסוף כל התדמית שלנו תשתנה כמו שכל הזמן הציבור שלנו הולך ומתחזק כלפי מעלה...

בהצלחה בהמשך הדרך

אבי, wolfsonavi@gmail.com

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים,
כח בסיון התשעא
,
30 ביוני, 2011
לקריאה נוספת
23.07.2011

1. דתיים (מישהו)

דווח על תגובה לא ראויה
24.07.2011

2. לכותב התשובה (נורית)

קשה לי לקבל את הסיבה השלישית שכתבת. האנשים שהתחילו את הציונות הדתית, חברי "המזרחי" ו"הפועל המזרחי" בשנות השלושים של המאה העשרים היו אנשים שהגיעו מבתים דתיים מאוד, וידעו טוב מאוד לאיזה כיוון הם רוצים ללכת. לומר שהם התכוונו לצאת בשאלה ובסופו של דבר החליטו "להישאר דתיים בכל זאת" זו פשוט אי ידיעת ההיסטוריה.
בנוסף, אני לא מסכימה עם ההנחה הבסיסית שלך, שהרב קוק הוא המתווה העיקרי של הדרך הציונית דתית. הרב קוק הביע רעיונות בנוגע לכך שהצינות והדת יכולים ללכת יחד, אבל הוא עצמו, בחייו ובמיוחד בפסיקות ההלכה שלו, נשאר רב חרדי. ה"התחזקות" הזאת שעליה אתה כותב והחזרה לדרכו, בעייני היא בהרבה מקרים נטישת הדרך הציונית-דתית וחבירה לדרך חרדלי"ת, של התסגרות, של ניתוק משאר החברה.
דבר אחרון, אני בטוחה בכוונת הטובות שלך ושל שאר הכותבים באתר, אבל כבר כמה שנים שאני נכנסת לכאן וקשה לי מאוד עם הרוח השמרנית הזאת, שעולה מהתשובות שלכם.
אני מרגישה שבהרבה תשובות, עולה בין השורות איזשהי דעה, שכדי להיות "דתי לאומי רציני" צריך ללכת בדרך מאוד מסויימת- ישיבה תיכונית או אולפנא, מדרשה או ישיבה, לבנות- רק שירות לאומי וכו´. לדעתי, זוהי התעלמות מחלקים נרחבים מהציבור הדתי לאומי, שרואה את עצמו ככזה, אבל לא ממלא אחרי כל "ההוראות".
תגובת הרב
אני מקבל חלק מהביקורת.
לכן השתדלתי לכתוב "דרכו של הרב קוק ושאר רבני הישיבות הדתיות לאומיות" הסיבה שכתבתי דרכו של הרב קוק כי אכן רוב הישיבות הדתיות הלאומיות קשורות לדרכו. וכן כי זה חלק מהשקפתי. כמו כן לא דיברתי על הרב קוק עצמו (שאולי את מזהה אותו כיותר חרדי) אלא על דרכו.
בעניין מה שאמרת לגבי המזרחי. ייתכן שמקימי המזרחי לא היו כך אך הציבור שהתאסף סביבם היה ציבור שחלק מהמצוות לא שמר, וכן שלחו את כל ילדיהם למוסדות לימודים חילוניים ובהגיע הנוער לגיל צבא חלק גדול מאוד היה חוזר בשאלה,
לפני הקמת בני עקיבא והישיבות התיכוניות המצב היה בירידה מתמדת.

עדיין, אינני יודע טוב מספיק את ההסטוריה וייתכן ויש לי כמה טעויות.
אני כן בטוח בדבר אחד. הציבור שלנו בהתחזקות.
האם אינך מסכימה איתי כי היה לפני חמישים שנה הרבה פחות תורה בציבור שלנו?
המצב הדתי של הציבור הדתי לאומי לפני 50 שנה היה יותר נמוך ואם זה נראה אחרת זה רק עניין של כמות שכן הצטרפו לציבור הדתי לאומי עוד מאות אחוזים שיותר באו משוליים. אבל המגמה הכללית היא התחזקות דתית.

כתבתי קצת מאשר על ליבי, ואשמח להרחיב איתך ב אימייל הפרטי - wolfsonavi@gmail.com

דווח על תגובה לא ראויה
29.08.2011

3. אני חרדית והיה לי חבר דתי לאומי ולכן: (רבקי ק.)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

קריר ויבש צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

תחזית מזג האוויר: חם ויבש, קריר בהמשך

קרא עוד