סגור

חנוכה

האם יש ענין בסעודת מצוה בחנוכה ? הרי בפורים יש ענין בסעודת מצוה למרות שלא גומרים בפורים את ההלל כבחנוכה? האם הסעודה אינה חלק מהשמחה בחנוכה ?

תוכן התשובה:

שלום
לדעת המהר"ם מרוטנבורג, אין מצווה להרבות בסעודות בחג החנוכה, מאחר שחג זה לא נקבע למשתה ושמחה אלא להלל ולהודאה בלבד. וכן פסק גם השולחן ערוך בסימן תר"ע. אך לעומתם הרמב"ם והמהרש"ל סוברים שיש מצווה להרבות בסעודות בחנוכה.

בכל אופן ברור לכולם שאין בחנוכה מצווה לאכול ולשתות כשם שיש בפורים, ונשאלת השאלה מדוע? בעל הלבוש בספרו התייחס לבעייה זו והסביר, בזמן הפורים נגזרה גזרת השמדה מוחלטת, כנגד קיומו של הגוף, ועל כן המצווה לשמוח גם בגוף על ידי אכילה ושתייה. אך לעומת זאת חג החנוכה הוא חג של נצחון הרוח היהודית כנגד התרבות היוונית, שהרי גזרת היוונים היתה כנגד קיום התורה בלבד, ולכן עיקר עניינו של חג החנוכה הוא רוחני, להודות ולהלל לה´ שעזר לנו לשמור על תרבותינו הרוחנית - התורה.

למעשה פסקו האחרונים על פי הרמ"א, שיש מצווה לערוך סעודות בחנוכה, ובתנאי שאופי הסעודות יהיה רוחני, היינו שירבו בהם בדברי תורה ובשירות ותשבחות לה´.

ולהרחבה ומקור התשובה עיין בספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבה
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=130

התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר ברכה,
יא בכסלו התשעב
,
07 בדצמבר, 2011
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עמית סגל, תעמולן? צילום: פלאש 90

עמית סגל קבע: אלו האשמים במצב הביטחוני

קרא עוד