חנוכה

לרבנו .

אני רוצה לדעת -אם אני עכשיו הדלקתי את החנוכיה שלי (והיא משמן זית).

ופיתאום אני מתקרב לחנוכיה ובא לקחת משו שליד החנוכיה...ופיתאום כל החנוכיה מתהפכת ..וכל הזמן נישפך..

אז קודם כל ..((1))האם אני חייב להדליק את החנוכיה שוב? (2)אם ברכה או לאו ?

((3))אם אני רוצה להדליק חנוכיה של שמן זית..האם אני יכול למלא בכל כוסית חצי שמן??

((4))אבא שלי עובד בערב..

ואני מדליק את החנוכיה..האם זה נכון או שכידי להביא להדליק ??

((5))אם לשכנה שלי בעלה בעבודה..והיא קוראת לי להדליק לה את החנוכיה, האם אני יכול או שהיא תדליק לבד ,?והאם היא מברכת רגיל?

((6))האם זה נכון שכל המישפחה מברכת לפני ההדלקה ואחד מדליק אם החנוכיה??

או שכידי שאחד יברך וכולם יענו אמן ואחד ידליק?

((7))האם -אני קודם מברך ואח"כ מדליק את השמש ואת כל הנרות האחרים ?

או שאני קודם מדליק את השמש ואחר כך מברך ..?

((8)אני אשמח לישמוע בקצרה מה קרה בחנוכה מהו הנסס??

תודה רבהה...

תוכן התשובה:

1. נר חנוכה שכבה, אין צורך להדליק אותו שוב.

2. ולכן ברור שאין על מה לברך.

3. צריך לשים כמות שמן שתספיק לנר לדלוק עד חצי שעה אחרי צאת הכוכבים. בתקופת חנוכה זה בערך עד שעה 5:35. לכן אם הכוסיות גדולות, אין צורך למלא אותן עד הסוף, אבל חשוב להעריך שהנרות ידלקו עד חצי שעה אחרי צאת הכוכבים.

4. אדם שחוזר מאוחר מעבודתו, עדיף שאשתו תדליק נרות בזמן שהם נוהגים להדליק (שקיעת החמה או צאת הכוכבים) ותוציא אותו, ולמנהג הספרדים גם את שאר בני הבית ידי חובה. לפי זה עדיף שאמך היא שתדליק נרות חנוכה. כאשר אביך חוזר מן העבודה ראוי שידליק גם הוא נרות בלי לברך.

5. לפי אותו עיקרון, שכנה שבעלה בעבודה עדיף שהיא תדליק נרות ותברך עליהם. ואם בגלל סיבה כלשהי קשה לה להדליק נרות, עדיף שתחכה לבעלה שיחזור מן העבודה והוא ידליק ויברך. אם הוא חוזר מאד מאוחר כאשר בני הבית כבר הלכו לישון, ואשתו אינה יכולה להדליק מסיבה כלשהי, היא יכולה למנות אותך לשליח, ואתה תדליק ותברך אפילו אם כבר הדלקת וברכת בביתך, והיא צריכה להיות נוכחת בשעת ההדלקה.

6. לפי הספרדים הנוהגים שרק בעל הבית מדליק, רק הוא מברך ולא כולם! ודאי שכולם עונים אמן. האשכנזים נוהגים שכל אחד מבני הבית מדליק ומברך. על כל פנים, רק מי שמדליק מברך.

7. אם אתה מדליק את הנרות בעזרת השמש, אתה מדליק קודם את השמש בלי לברך ואחר כך מברך ומדליק את הנרות. אם אתה מדליק עם נר אחר גם את הנרות וגם את השמש, לאחר שהנר שאיתו אתה מדליק כבר דולק ומוחזק בידך אתה מברך ומדליק קודם את הנרות ואחר כך את השמש.

8. את נס חנוכה בקצרה אתה יכול לקרוא בתפילת "על הניסים" שאומרים בתפילת שמונה עשרה ובברכת המזון. בכל זאת אצטט את דברי הרמב"ם בהלכות חנוכה פרק ג:

א. בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול, עד שריחם עליהם אלקי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני:

ב. וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום - בחמשה ועשרים בחדש כסלו היה, ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור:

ג. ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו שתחילתן מליל חמשה ועשרים בכסלו, ימי שמחה והלל ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה משמונת הלילות להראות ולגלות הנס וימים אלו הן הנקראין חנוכה.

התשובה התקבלה מהרב דוד צוקרמן,
כה בתשרי התשפ
,
24 באוקטובר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: דוברות המשטרה

משרד האוצר נגד משרד הבריאות: "המגבלות יוסרו כמתוכנן"

קרא עוד