זימון

שלום,

אני עולה חדש שלומד בישיבה בארץ. בשבת שעבר הייתי מוזמן אצל חברי משפחה והבעל הבית ביקש ממני לזמן. כדרכי פתחתי עם המילים "ברשות בעל הבית וברשות בעלת הבית נברך..." וזה מאוד הפריע הבעל הבית שהוספתי את המילים "וברשות בעלת הבית". הוא אמר לי שזה שטויות כי "אשתו כגופו" וכי הוא הבעל הבית ואין לאשה רשות בבית בעלה.

הייתי שמח לקבל את דעת הרב על העניין.

תודה רבה

תוכן התשובה:

שלום וברכה


ראשית, נוסח ה"ברשות" אינו עיקרון הלכתי, ואדם יכול לומר ברשות מי שהוא רוצה.
אם נדייק, לכאורה המילה "ברשות" מופנית אל מי שהוא המזמין את האדם לזמן. אם מדובר ביחסי זוגיות של אותו אדם בו הוא הקובע ולאשתו אין מילה בדבר, ואף אם היא תבקש שלא אורח מסוים יזמן הוא יתעלם ממנה - הוא צודק, אך רחמים עליו על זוגיותו; אם הוא חי כפי שכולנו חיים, שטכנית בעל הבית הוא המזמין אדם לזמן, אולם זה נעשה כמובן על דעת אשתו, ואם היא תציע מישהו אחר הם בוודאי יגיעו להסכמה ביחד - אזי הנוסח המתאים הוא "וברשות בעלת הבית".

אולם כאמור בתחילת הדברים, אין מקום לעשות דיוקים בדבר מה שכלל אינו הלכה אלא אמירה מסוימת, ואם כבר עושים דיוקים כאלה - לשקף את המציאות הנתונה בהם שניהם בעלי הבית, לשניהם אותו מעמד בבית, ושניהם חיים באהבה באחווה בשלום וברעות.


כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
כא בכסלו התשעא
,
28 בנובמבר, 2010
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

יהודה ושומרון צילום: פלאש 90

"החלטה אמיצה והיסטורית": בימין מברכים על הודעת ארה"ב

קרא עוד