התרת נדרים לקיטניות בפסח

מי שהוא אשכנזי אבל מבין שבארץ ישנו מגוון עדות המפוזרים בכל מיני מקומות לא מדובר שעיר מסויימת יש לה מנהג אחד ויחיד בבינייין אחד לעיתים רבות ישנם סוגים שונים של עדות שכל אחד נוהג מנהג אחר

השאלה שלי מי שהוא אשכנזי ומבין שכבר כל מנהג איסור הקטיניות נשמע ממש מגוכח בימינו

האם יכול לאור הגוונים השונים של העדות לעשות התרת נדרים ולהתחיל לנהוג לאכול קיטניות בפסח

תוכן התשובה:

ערב טוב

שאלת איסור הקטניות בפסח וטעמו מעסיקה את הרבנים האשכנזים כבר מאות שנים. הקביעה שלך שהדבר נשמע מגוחך כנראה משקפת את תחושתך, אך עדיף בעיני לקרוא למנהג 'לא מובן' או 'לא בהיר לעניות דעתי'.

בכל מקרה, חשוב להבחין בין עיקרי האיסור לבין החמרות שונות שנוספו במשך השנים (דוגמת תערובת קטניות ושמן קטניות ועוד). תוספות אלו כמדומני שניתן להקל בהן.
לגבי אכילת קטניות ממש בפסח, יש שהתירו להקל אחרי התרת נדרים, ואילו רבים אחרים טענו שהתרת נדרים לא תעזור בכגון זה (ובכללם הרב עובדיה יוסף שהינו ספרדי כידוע, והורה כך לבני אשכנז).

כל טוב

אורי

התשובה התקבלה מהרב אורי ליפשיץ,
כו בתשרי התשעא
,
04 באוקטובר, 2010
לקריאה נוספת
11.10.2010

1. מי נמנה עם המתירים (פלוני)

ברשות כבוד הרב

אשמח אם תוכל לציין שמות פוסקים שהתירו לעשות התרת נדרים לקיטניות






תגובת הרב
שלום לשואל
טרם אפנה אותך לפסיקה שהתירה, אבהיר שני דברים.
הראשון הוא שפסיקה זו הינה בדעת מיעוט ביחס למסורת הפסיקה המקובלת. אף בתשובתי ציינתי את הדבר שרבים מהפוסקים אוסרים.
השני נוגע למוטיבציה שמאחורי החיפוש. אם כוונתך ללמוד את הסוגיה לעומק ולרוחב, הרי שטוב הדבר. מה שלא טוב הוא החיפוש שאנו רואים לפעמים בו מבקש לו אדם לנהוג בדרך מסויימת (לקולא בד"כ) והוא מחפש פסיקה שתתאים לדעתו. בכך הופכת הפסיקה לעלה תאנה לרצונותיו של האדם - ודבר זה איננו הגון. ינהג כל אדם לפי מנהג אבותיו או לפי מסורת הפסיקה המקובלת עליו, ואם ברצונו לברר נושא מסויים לעומקו - מה טוב. אייני יודע מה מטרת שאלתך אתה, ואני מניח שהיא לשם הלימוד, ובכל זאת, מכיוון שהדברים מתפרסמים ברבים, טוב להבהירם.

המעוניין לראות פסיקה שמקילה בכגון זה (בשעת צורך) יעיין בשו"ת מכתם לדוד או"ח כ.

כל טוב

אורי

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב שלמה אבינר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יהודי לא רוצח יהודי

קרא עוד