סגור

הנחת תפילין לאישה

כבוד הרב שלום,

שמי נאור ואני בן 15 מירושלים.

קראתי דיון באיזשהו מקום, והגיע שדיברו שם על הרפורמים והנחת תפילין לנשים.

ונשאלה שם שאלה

שאני יודע בערך את התשובה, זאת אומרת על הפשט

מין התורה מצווה שרק הגברים יניחו תפילין ושזו מצווה שמצווית לגברים ולא לנשים.

אני רוצה אם תוכל ואי'ה שתרחיב לי קצת על הנחת תפילין לנשים למה זה אסור ומה הבעיה בזה.

תודה רבה כבוד הרב, מעריך ומכבד את עבודתך עד מאוד !

ערב טוב ואדר שמח.

תוכן התשובה:

ב"ה


שלום.

אענה לך בכמה מישורים:

[במשור ההלכתי ]התשובה מאוד פשוטה : אישה לא מניחה תפילין. ודבר זה נפסק להלכה בשו"ע אורח חיים סימן לח.
[במישור הפרקטי ]והמעשי אז אציין כי תפילין מצריכות גוף נקי. ואם הגוף לא נקי אז אסור להניח תפילין .וכיוון שהקב"ה ברא את האישה בצורה כזו שלעיתים הגוף לא נקי אז אי אפשר לחלק ולסמן מי יכולה להניח תפילין ומי לא יוכולה ולכן קבעו כלל גורף בדבר זה. ואכן מצינו שמיכל בת שאול הניחה תפילין אך בתלמוד הירושלמי אנו רואים שזה היה בניגוד לדעת ההלכה כאמור לעיל.

[במישור הרוחני] אישה לא צריכה להניח תפילין משום שהיא יכולה להשיג את ההשגות הרוחניות הגבוהות גם ללא תפילין. מפני שדרגתה גבוהה יותר מאשר האיש. כן אתה קורא נכון הדרגה הרוחנית של האישה גבוהה יותר מהאיש . ולכן האיש צריך את התפילין ואת הקשירות כדי להקשר להקב"ה ואילו האישה לא זקוקה לזה מפני שהיא תמיד ליד ה' (כל אישה שתשאל היא תגיד לך שהיא פוגשת את הקב"ה תמיד -ולכן תהליך הלידה מתרחש רק אצל אישה כי היא [ליד ה'] = [לידה]. ומכאן נובע הבדל גדול בעיקרון שחכמים פטרו אישה מקיום מצוות שהזמן גרמן מפני שהן לא זקוקות למצוות האלו כי דרגתן גבוהה יותר.

ואוכיח לך את זה ממעשה בראשית : ראה נא שהקב"ה ברא את העולם מהחומר הגס וכל יום יש עליה בדרגה עד שבסוף ביום השישי נברא "נזר הבריאה" שהוא האדם הראשון והוא עומד בראש הפרמידה ובשבילו נברא העולם אבל האישה שלו נבראה אחריו והיא נמצאת מעליו מבחינה רוחנית כי היא נבראה אחרונה . ודו"ק.


אנא תהדהד את הדברים האלו שכתבתי לך , תחשוב עליהם ואם יש לך שאלות נוספות אשתדל להשיבך דבר במהרה.


יום טוב,

עוזיאל אליהו,

.


התשובה התקבלה מהרב עוזיאל אליהו, רב המועצה האזורית משגב
א באדר התשסז
,
19 בפברואר, 2007
לקריאה נוספת
04.07.2012

1. שאלה (רותי)

השאלה הנשאלת היא, האם אישה פטורה מהנחת תפילין, או אסורה על כך? שני הדברים שונים לגמרי. ואם אסורה ,אז למה?
תגובת הרב
1)מנהג .ואי אפשר לשנות.
2)נקיון הגוף .ואי אפשר לחלק בין אשיה לאישה.
3)מאיזה מניע זה מגיע. ואי אפשר לתת היתר גורף.
ועוד ועוד

דווח על תגובה לא ראויה
03.06.2013

2. האם נשים יכולות להניח תפילין (הרב יצחק פלצ׳י)

בנות יקרות . שתדעו שבנות רש״י לא שמעו
בקולו .והוא נתן להן להניח תפילין רק בגלל
שהן היו שובבות אם תקראו.הוא ידע כי בנות
אלו יעשו זאת בכל מקרה גם אם הוא היה
אוסר עליהן.

תגובת הרב
על פי המפורסם היו בנות רש"י תלמידות חכמות שהיו נשואות לתלמידי חכמים גדולים ובניהם היו מבעלי התוספות.

דווח על תגובה לא ראויה
21.06.2013

3. אני אישה (.)

אני אישה והנחתי תפילין
תקפצו לי
למה שלגברים יהיה מותר ולי אסור? אני יהודייה לכל דבר

תגובת הרב
הקב"ה נתן תורה לעם ישראל וכתוב בה שאישה לא מניחה תפילין. עייני נא בשו"ע או"ח סימן לח סעיף ג .

דווח על תגובה לא ראויה
02.08.2013

4. אז מה נגיד על גוף הגבר? (מה הקשר?)

גוף הגבר הוא לאין שיעור הרבה יותר מלוכלך, מזוהם, מאוס וממש מעורר גועל לעוטמת גוף האישה (שהינו נקי ואסתטי הרבה יותר)..
וזה מכמה סיבות ביולוגיות (אך גם "התנהגותיות")..

מליוני פעמים יצא לי לצאת לרחוב וכשגבר עבר, פשוט נדף ממנו ריח צחנה מחריד ונוראי שנשים לא יכולות לסבול (לנשים חוש ריח מפותח יותר) ואילו מעולם לא עברה אישה שהרחתי ממני ריח רע.
זה נוראי יותר כשעוברת חבורת גברים או נערים (כפי שקרה לי זה הרגע) ופשוט נודף מהם אותו ריח שיש למזון כשהוא עומד ימים/שבועות ונרקב, כגון תפוחי אדמה עם רקבון,ף דגים רקובים, מיץ אשפה שעוןמד זמן רב..איך תסביר זאת..?
ומנשים, נערות, ילדות יש ניחוח ממש טוב ונקי.

רק מעצם העובדה שגופו של הגבר שעיר יותר - הרי שאותו שיער מכיל הרבה יותר חיידקים (ובאיזור ההוא חיידקי צואה) והוא גם מזיע הרבה יותר + זיעה כבדה וחריפה הרבה יותר.

גם בסביבת עבודה גברית, מצאו הרבה יותר חיידקי צואה וכדומה לעומת סביבת עבודה נשים..והם בכלל ידועים בבעית הריח שהם מפיצים באוטובוס וכדומה..

יוצא שהאישה לכשעצמה נגעלת ממש מגוף הגבר, אלא שההורמונים כופים אותה להמשך לפרומונים של גברים מסויימים, למרות ש"אובייקטיבית" הם מסריחים..
אבל רש"י כתב דבר הפוך - כאילו גוף האישה לכשעצמו הוא מאוס/מגעיל ורק משמיים נכפה עליו להמשך אליה..
כאילו בכלל אפשר לקבוע מבחינה פילוסופית שגוף לכשעצמו הוא דוחה. הרי אנו מרגישים וע"פ זה קובעים . לטעון שהגוף לכשעצמו הינו דוחה, לא שונה מלקבוע שהגוף לכשעצמו הוא מדהים. זו קביעה פילוסופית שרירותית..

ואם בכלל, אז ברור שגוף הגבר הוא זה שלכשעצמו ממש דוחה ומרתיע, בעיקר של רוב הגברים וגוף הנשים נקי ואסתטי יותר..
עבור שני המינים.


אבל חז"ל מעולם לא כתבו משהו כזה על הגבר, או בכלל הכללות על גברים. הם הכלילו תמיד את הנשים כולן. זה מעיד על הטיה גדולה ושנאה גדולה לאובייקט התשוקות שלהם.
תגובת הרב
כוונת דברי הפוסקים היא שבהפרשות המחזור הנמצאות על גופה של האשה נחשבות כדבר מאוס שאי אפשר להניח תפילין בעודן עליו, כפי שגם גבר לא יכול להניח תפילין בעוד על גופו צואה להבדיל, אך אין כאן שום קביעה ביחס לנקיון או היגיינה של מין אחד על משנהו.

מה שציטטו באחת התגובות "אשה חמת מלא צואה" ממש הוצא מהקשרו. כוונת בגמרא שם היא להדריך גברים לראות את השפל בעבירה בתאווה למשכב נשים, שהרי אם ישים על ליבו וידמה בנפשו שמדובר בסך הכל בתאווה גופנית, הרי אין כאן שום דבר אמיתי. ואם ידמה בנפשו שהאשה היא חמת מלא צואה תפרח תאוותו. ודאי שאין כאן שום אמירה לעניין היגיינה של אשה, ולא יצוייר שהיה צריך להדריך נשים להתרחק מתאווה עם גברים - היינו מוצאים בוודאי בגמרא שם משפט מקביל "איש חמת מלא צואה".

דווח על תגובה לא ראויה
13.03.2018

5. יש הוכחות?! (א.)

איפה כתוב שלאישה אסור להניח תפילין?
ומה מפריע בה שאישה רוצה להניח תפילין?! אם היא פטורה ז"א היא לא חייבת, אבל אם היא רוצה, למה שימנעט ממנה להאמין בדרכה?!
תגובת הרב:
ישנם מספר תנאים הלכתיים שצריכים להתקיים שבלעדיהם זה לא מתאפשר.
בדיוק כפי שקיום הוראות כל חוק שהוא מחוקי המדינה יש לו תנאים על מנת לקיימו .ובלעדי תנאים אלו לא ניתן לקיים.
צריך להפנים שחוקים הלכתיים ניתנו מבורא עולם והוא קבע את התנאים ואת המגבלות ואת השכר ואת העונש . כפי שיצרן מכונה נותן הוראות הפעלה למכונה הרי שהקב"ה נתן לבני האדם "הוראות הפעלה" 613 הוראות ויש להוראות האלה תתי סעיפים וחוקים ןגבולות ומגבלות.

דווח על תגובה לא ראויה
08.11.2018

6. אם לאישה ניגמר בגיל מסויים הליכלוך הנידה מותר לה להניח תפילין? (ברכה)

אני מרגישה צורך להחזיק תלית ותפילין האם מותר לי מרגישה מקורבת לשם?
תגובת הרב:
לא.
ואם את מרגישה צורך רוחני גבוהה את תתעלי את העוצמות לכיוונים הנכונים.
יש במקורות היהדות ובהיסטוריה של העם היהודי עדויות על כך שהיו נשים שהניחו תפילין אבל זה רק בדרגות גבוהות ומיוחדות שקשורות לפרמטרים נוספים חוץ מהניקיון הגופני.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

חגית משה במטה הבית היהודי לאחר הזכייה צילום: ללא

חגית משה לאחר הזכייה: "מחויבת לאחדות הכוחות בציונות הדתית"

קרא עוד