הלכות צום יז בתמוז

האם ההלכות של צום יז בתמוז הן כמו ההלכות של צום יום כיפור כלומר האם גם ביז בתמוז אסור לרחוץ ידיים והאם זה נכון שיש הקלה שמותר לצחצח שיניים??

תוכן התשובה:

1. אחרי החורבן כשהיה שמד אכן הצום היה מבערב, וכן היה אסור בכל העינויים כמו יו"כ ותשעה באב. אלא שכיום לפי התלמוד כשאין שמד אך גם אין שלום זה תוי ברצון. עם ישראל קיבל על עצמו רק את הצום ורק מהבוקר בכל שאר הצומות שאינם תשעה באב, ולכן מותר לרחוץ ידיים. אמנם מובא במשנה ברורה שבעל נפש יחמיר על עצמו בכל העינויים למעט נעילת הסנדל .
בשער הציון מובא שנהגו כיום להחמיר שלא לרחוץ בחמין כל גופו אך פניו ידיו ורגליו מותר.
2. לגבי שטיפת פה/ צחצוח שיניים , המשנה ברורה מקל במקום צער, ובצער גדול מאוד מקל אף בתשעה באב. אך המחבר מחמיר בכל הצומות שלא לשטוף פה בשום מקרה.

התשובה התקבלה מהרב צבי יניר, מנהל מדור גיור בנתיב המרכז הלאומי לזהות וגיור
יז בתמוז התשסח
,
20 ביולי, 2008
09.07.2017

1. שתיהן בצומות קלים (ברק זהר )

שלום רב, אני גבר בן 31,בעבר הייתי מוגדר כאנורקטי, עקב צומות ממושכים וירידה דרסטית במשקל, עד כדי מצב מסכן חיים. האם אני יכול שלא לצום לגמרי את הצומות הקלים, כדי לא להיזכר בתקופה הרעה שעברה עליי? לפחות רק לשתות מעט, על מנת לא להרגיש חולשה גדולה שמזכירה לי את העבר הרע שהיה לי וגרם לי צורך להיתאשפז כל פעם מחדש? תודה מראש על העזרה
תגובת הרב:
אכן יש מקום להקל בכל 4 הצומות שאין תשעה באב או יום כיפור.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

העץ שקרס צילום: מד"א

עץ קרס על שתי ילדות בדרכן לבית הספר

קרא עוד