שאל את הרב

האם מותר ללכת לשירות לאומי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/12 13:03 יא בטבת התשעב

שאלה

צהריים טובים :)

אממ אוקי , אז יש לי שאלה בעניין שירות לאומי ..

שירות לאומי , זה אמור לבוא במקום צבא , כאילו בנות דתיות בד"כ לא מתגייסות לצבא , אז יש להן שירות לאומי .

ולפי מה ששמעתי , רבנים גדולים מאוד , גם פעם , וגם היום [הרב מרדכי אליהו זצ"ל , הרב עובדיה יוסף] אוסרים לעשות שירות לאומי .

עכשיו השאלה שלי אם באמת אסור?

אם לא אסור - אז למה הרבה רבנים גדולים נגד ?

אם אסור - איך זה יכול להיות שרוב [אני לא יגיד כל , כי יש מיעוט שלא ..] אז איך רוב הציבור הדתי לאומי הולכות לשירות לאומי ?

איך אין אף רב שקם ומוחה על כך ?

תודה רבה , שבת שלום !!

תשובה

שלום וברכה.
יישר כח על התביעה ליראת שמים טהורה, ובירור האמת.
[א.] לפני שניגשים לשאול רב, צריך להבין מה שואלים.
מדוע שתהיה בעיה בשירות לאומי, עשייה שכולה חסד ונתינה לעם ישראל?
ברור שהרעיון עצמו הוא מבורך, אלא שמבחינה הלכתית יש חשש לנזק רוחני בתחום הצניעות, כתוצאה מהאוירה של המקום ואופי הפעילות בו.
לכן, הפסיקה ההלכתית לא יכולה להיות כללית, אלא ממוקדת, המתייחסת לכל מקרה לגופו. צריך לבדוק את תנאי התעסוקה, והמסגרת הרוחנית של ההתנדבות בכל מקום, כדי לדעת כיצד להכריע. באופן כללי צריך לבדוק: 1) את המרות של הבת למעסיק, ומידת העצמאות שלה. 2) את האופי של המעסיק. 3) האוירה בצוות העובדים. 4) פיקוח רוחני של רב על המקום והמתרחש בו, כך שאפשר גם להתייעץ איתו בזמן אמת. 5) חיזוק רוחני של הבת ע"י [מסגרת] של שיעורי תורה, ´אורייתא´, ´מדרשת שילוב´ וכדומה.
את הנתונים האלה את צריכה לבדוק, מתוך נסיון של בנות אחרות, מתוך התרשמות אישית שלך (עד כמה שאפשר), וע"י האחראים של ´השירות הלאומי´. עם הנתונים האלה את צריכה לשאול פוסק הלכה באופן ספציפי.
בעיקרון אין הבדל גדול בין שירות לאומי לבין מקום עבודה, ובשניהם קיימים חששות דומים. אלא שבשירות לאומי, מטבע הדברים, הבת נתונה יותר תחת אחריות המעסיק. ובמיוחד כשהיא באה עם רצון גדול לתרום משלה ולהשקיע לטובת אותו מקום.

[ב.] השכל הישר אומר, שאי אפשר להתיר שירות לאומי באופן גורף, ובאותה מידה אי אפשר לאסור באופן גורף. מצד שני, לרב פוסק בעל שיעור קומה יש שיקולים נוספים בפסיקת הלכה, חוץ מ´שורת הדין´. יש חששות שצריך לקחת בחשבון, בייחוד כשפוסקים הלכה בנושא רגיש לציבור הרחב. יש סייגים וגזירות שחז"ל תקנו, כדי להרחיק את האדם מן העבירה. גם גדולי ישראל במשך הדורות לעיתים אסרו דברים מסוימים, כדי שהם יהוו גדר לפירצה שעלולה להיות, ובמיוחד בעניני צניעות.
לכן, יפה עשית כשאת מבררת את הנימוק של הפסיקה ההלכתית, ולא מסתפקת בשורה התחתונה.

[ג.] כפי שזה נראה, פוסקי דורנו נחלקו האם צריך לגזור ´סייג´ לגבי ´שירות לאומי´.
(כפי שנחלקו לגבי שירות בצבא לבנים, החזקת פלאפון, אינטרנט, וכדומה).
לכן יש כאלו שאסרו לחלוטין, ויש כאלו שלא.
את רשאית לסמוך על פוסקי דורנו שלא אסרו באופן גורף.
וכאמור, לשאול באופן פרטני על המקום שמוצא חן בעינייך.

בנוגע לדעתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שנראה שאכן פסק לאסור באופן גורף -
בנו, הרב שמואל אליהו, הסביר את דעתו:
https://www.kipa.co.il/ask/show/4023

וכאן הוא הרחיב עוד קצת בנושא:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=4617

חברים מקשיבים

כתבות נוספות