שאל את הרב

האם יש גן עדן???

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 30/01/06 15:36 א בשבט התשסו

שאלה

לפני כמה זמן הסתכלתי בבראשית פרק ב' פס י"זשם כתוב: "ומץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכלך ממנו מות תמות" מפסוקז את נוצר שאלה אדם וחוה חיים בגן עדן מקום אשר אין בו סופיות חיים שם כל הזמן. בתוך גן עדן ה' אומר להם שאם לא יעשו את המצווה ימותו דבר זה הרי סותר את גן עדן הרי בגן עדן אי אפשר למות? ברצוני גם להדגיש שאני מאמינה באמונה שלמה פשוט זו שאלה שמציקה לי אני מקווה שתענו לי עליה תודה רבה זרובה

תשובה

שלום,

גן העדן שעליו מסופר בתורה אינו בדיוק מה שאנו קוראים היום "גן עדן". גן העדן שבתורה הוא מקום שנמצא בעולם הזה, ויש בו עצים וחיות וכדו', ואין הכוונה לגן העדן שאליו הולכות נשמות הצדיקים לאחר פטירתן (להרחבה בנושא כדאי לעיין בספר "שער הגמול" של הרמב"ן). משום כך, אפשרי הדבר שאנשים ימותו בגן העדן הזה, ולכן הזהיר אלוקים את אדם וחוה שאם יאכלו מעץ הדעת ימותו.

הרמב"ן על התורה כותב שיש שתי אפשרויות להבין אזהרה זו: או שאם לא יאכלו- לא ימותו לעולם, ובעצם החטא הזה הוא שיצר את מציאות המוות בעולם* או שבכל מקרה היה האדם מת בסוף, והמוות היה קיים בעולם לפני כן, רק שאם יאכל מהעץ ייענש בעונש מוות וימות בטרם זמנו (כמו שיש כיום עבירות שעונשן מוות). הרמב"ן עצמו נוטה לצדד באפשרות הראשונה, אולם אין זה דבר ודאי.

גם אם נאמר שבאמת בגן עדן אי אפשר למות, הרי אנו רואים שבעקבות החטא גורשו אדם וחוה מגן עדן. ואם כן נאמר שזה חלק מעונשם- שיסולקו מגן עדן, כדי שיוכל המוות לפגוע בהם (וכפי שכתוב שאלוקים רצה למנוע מאדם את האפשרות לאכול מעץ החיים שבגן עדן כדי לחיות לעולם).

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
Karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות