דע מה שתשיב

איך היהדות מתמודדת עם סגירת מעגל חשמלי בשבת כאשר עפ"י תורת הקוונטים יש סיכוי שאלקטרונים בכ"ז ינפצו את מחסום המתג? (מה שאומר שהמעגל בעצם תמיד סגור)

תוכן התשובה:

בעזה"י

שלום,

איך אתה מתמודד עם החושך למרות שע"פ תורת הקוואנטים ייתכן מאד שאלקטרונים מנפצים ברגעים אלו ממש את מחסום המתג?

האם אתה נמנע מלהדליק את האור?
הרי המעגל בין כה וכה סגור?

חז"ל אסרו לאכול שקצים ורמשים אך לא אסרו פלאנק שבמים ויצורים חד תאיים...
מדוע? מפני שהם חסרי חשיבות ממשית מבחינת היחס שלנו.

המציאות ההלכתית נקבעת על פי יחס האדם אליה ולא באופן אמפירי מדעי.
כך שהשאלה איננה רק האם המעגל סגור אלא מה ההשלכות שיש לכך מבחינתי...

ואידך פירושה זיל גמור

בברכה,
אור
צוות ישיבת צפת

התשובה התקבלה מצוות ישיבת צפת,
כד בשבט התשסז
,
12 בפברואר, 2007
לקריאה נוספת
07.03.2007

1. הרב קוק זצ (שלמה)

שאין התיאוריות המדעיות סותרות כלל את התורה, כיוון שהתורה אינה מחוייבת לדיוק מדעי כמו שאינה מדוייקת לתיאור היסטורי. יתר על כן, המדע מעולם לא הצליח להגיע ליסוד כל הדברים אלא רק להשערות כלליות, וככל שמתקדמים, יודעים שלא יודעים. תיאוריות עלו ותיאוריות נפלו ותורת ה´ לעולם עומדת. זה הקו המנחה.

וודאי שאם נגלה יום מן הימים שבאמת זורם חשמל גם כשמכבים את האור (ולעלייה או ירידה ב"כמות" החשמל אין השפעה בעייתית) אולי באמת יתירו לכבות את האור...

אני הייתי שואל הפוך, איך תיאוריית הקוונטים מתמודדת עם התורה...? =)
תגובת הרב
זה נכון לגבי סתירות שבין התיעוד התורני לתיעוד ההסתורי.
לעומת זאת קביעת ההלכה היא דינמית- היא משתנה לפי ממצאים ולפי מחקרים ויש להבדיל ביניהן.

תפקידם של פוסקי ההלכה להנחיל את העקרונות ההלכתיים בתוך המציאות המשתנה.

אם נגלה שאין הבדל בין אור כבוי לאור דלוק (למרות שכחובב קריאה מושבע אינני יכול להבין איך זה ייתכן...) יכולים לפסוק שאין בעיה להדליק או לכבות...

דווח על תגובה לא ראויה
24.07.2007

2. אז אולי אחת ולתמיד נקבל פה הסבר?? (אסף)

למה באמת אסור להדליק אור בשבת? או בעצם כל פעולה אחרת של "סגירת מעגל".
ולא רק בגלל תורת הקוונטים והסתברויות של "קפיצת אלקטרון" (שזה לא ממש מדוייק כי ההסתברות במרחקים גדולים כמו מתג חשמלי שואפת לאפס, במרחקים קטנים זה קורה לעומת זאת כל הזמן) הרי האלקטרונים שגורמים למנורה להאיר היו שם כל הזמן, ואין שם יצירת משהו חדש, אז אם אפשר לקבל הבהרה זה יהיה נחמד.
תגובת הרב
יש שאסרו משום מוליד, יש שאסרו משום מכה בפשטי וידועה שיטתו של החזון איש כמדובר במלאכת בונה.
לדעת הגרש"ז אוירבך האיסור מדרבנן- כך או כך מוסכם על כולם כי קיים איסור.

יש מספר ספרים על כך
לדוגמא "מקראי קודש" של הרב משה הררי על חשמל בשבת ומספר ספרים של פרופ´ לב מהטכניון.

עיין גם
http://www.biu.ac.il/JH/Responsa/COTAR/srch/ktv_srch673_frm_1.htm

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 יוסי דגן צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

פלסטיני שאיים לרצוח את ראש מועצת שומרון נעצר והועבר לחקירה

קרא עוד