דינוזאורים בריאת העולם

בס"ד

שלום רב הרב.

כנער דתי בישיבה תיכונית, נתקלתי לא פעם ולא פעמיים בשאלות כאלו או אחרות בנושא אמונה. ישנם שני שאלות שמאוד חשוב לי לשאול אותן. תודה רבה.

1.למה אלוקים ברא את העולם? ישנה סיבה חשובה לכך?

2.דינוזאורים-

ע"פ היהדות, דינוזאורים לא היו קיימים. שכן, ע"פ הסיפור שלהם הם היו קיימים לפני מיליוני שנים והעולם נברא רק לפני תשס"ט שנים. אז כאן מתחילה הבעייה: לפי ממצאים בשנים האחרונות, ניתן לגלות שנמצאו המון הוחכות לקיומם של הדינוזאורים עלי אדמות. אז איך זה מסתדר בדיוק עם היהדות או סיפור בריאת העולם?

בברכת חג שמח,

ציון.

תוכן התשובה:

שלום ציון,

סליחה אל האיחור בתגובה. לא עסקתי בענייני מחשב כמה שהיה אפשר בחג.
תודה על השאלות היפות שלך. חשוב לברר שאלות כאלו כאשר הן עולות, מתוך העמקה ומתוך חיות האמונה.
1. אי אפשר לדעת בבירור למה אלוקים ברא את העולם. הרי האדם אינו מסוגל לעמוד על עומק דעתו וחכמתו של ה', על אחת כמה וכמה בנושא מקיף הכל כמו הנושא הזה. ובכל זאת ה' נתן לנו לב לדעת ולחקור, וניתנו תשובות שונות לשאלה זו על ידי גדולי המחשבה והאמונה לאורך הדורות.
יש מי שסובר שמהותו של ה' הוא הטוב, ותכונה בסיסית של הטוב היא להיטיב. על כן ברא את העולם כדי להיטיב עם הבריות בכך שהוא נותן להם חיים. יש מי שסובר שה' שכולו אור ביקש לברוא עולם שיש בו ערבוביה של אור וחושך, כדי שיווצר אור מיוחד, אור היוצא מתוך החושך. מה שמשותף לכל הדעות הוא שהבריאה הייתה מעשה חופשי של רצון הבורא והיא כולה חסד ואהבה, מה שמתמצה בהשלמת הבריאה על ידי יצירת עם ישראל והורדת התורה לעם בהר סיני כדי שנוכל להתבונן בחכמתו וללכת בדרכיו. ברור לנו שדרכי ה' הם חסד ורחמים, צדקה ומשפט - וככל הנראה העולם נברא כדי לממש דרכים אלו המציאות. בעומק של הבנה זו אנו משיגים שה' רצה שהעולם יצליח לקיים את תיקונו מתוכו ולא רק בפעולה של אלוקים מבחוץ. זהו תפקיד האדם הנברא בצלם.
2.כבר כתב הרמב"ן בפירושו לפרק א בספר בראשית שאין הכרח להתייחס לששת הימים של הבריאה כימים של 24 שעות, אלא כרובדי בריאה ההולכים ומתהווים אחד מהשני לאורך זמן ממושך. השימוש בימים על פי זה הוא לתת תמונה של הבחנת חדה בין רובדי המציאות. לאמתו של דבר הבודק את שלבי התהוות החיים על פי המדע היום ימצא שהתיאור של הבריאה בפרק א מאוד מתאים לתיאוריה המדעית הקיימת היום אודות התהוות החיים. יתכן ש"התנינים הגדולים" שנבראו בשלב המתואר ביום החמישי הם הדינוזארים. גם יתכן שעל פי המדרש שהקדוש ברוך הוא ברא עולמות והחריבן יש להתייחס לקיום הדינוזארים כאל יצורים שחיו באחד העולמות הקדומים שנחרבו. הרי אנו יודעים היום שככל הנראה נפילת מטיאור או כוכב שביט הביאה להכחדת כל המינים של אותה תקופה - כולל הדינוזארים.
העיקר הוא שתיאוריות מדעיות ככל שהן מבוססות על מחקר שיטתי אינן מסוגלות לקבוע בודאות עובדות בתחומים אלו. נהפוך הוא - יש להניח שבעוד דור או כמה דורות תהיה תיאוריה חילופית, גם משכנעת, לגבי שאלת זמן העולם והיצורים שבו. לעומת זאת יסודות התורה עמדו במבחן הזמן לאורך אלפי שנים והם גם היום לנו לעוגן לחיים החדשים שלנו כאן בארץ.
בברכה, ותמשיך לשאול ולהעמיק את אמונתך, דוב ברקוביץ

התשובה התקבלה מהרב דב ברקוביץ,
יג בתשרי התשסט
,
12 באוקטובר, 2008
לקריאה נוספת
23.10.2008

1. תקרא את הספר המדע והאל של פרופ´ ג´ראלד שרודר (מנחם)

בס"ד

תמצא שם תשובות לשאלות שלך.
אין שום סתירה בין הדת למדע - גיל העולם, וכו´

ההיפך, לאחר שתקרא את הספר אתה תידהם מההתאמה המושלמת...

זה ספר קצת כבד (מהבחינה המדעית - כך שמומלץ שקודם כל תעבור למגמת פיסיקה בבית - ספר שלך לפני שתקרא את הספר...)

אתה יכול להתחיל עם בראשית ברא של פרופ´ נתן אביעזר


תגובת הרב
תודה

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2008

2. זמני הבריאה (רועי)

רציתי להתייחס לתשובת הרב ולהוסיף. נראה שיותר נכון להבין את זה שהקב"ה בונה עולמות ומחריבן על דרך הסוד, שהרי לא מצאנו מקום בתורה שמדברת על עולמות גשמיים קודמים לשלנו. תקן אותי אם טעיתי. על דרך הסוד הקב"ה יצר ראשית את עולם התוהו (ועל כך גם בתורה) ובו כל ספירה רצתה למלוך באופן עצמאי, בנפרד משאר ספירות המידות. זה הביא לחורבנה של אותה מערכת עולמות (אבי"ע) ונוצרו עולמות חדשים. זה עולם התיקון, ולתוכו נבראנו אנו. מעבר לכך, לגבי גיל העולם, יש שהתנגדו מאוד לשיטה זו של פרופ´ נתן אביעזר (ביניהם הרבי מלובביטש), וטענו שיום בבריאה הינו יום ממש. שהרי השבוע שלנו מתבסס על יממות ולא על תקופות ארוכות יותר, והרי זה זכר למעשה בראשית. לי נראה כי "אלו ואלו דברי אלוקים חיים" ואף על פי המדע ותורת היחסות, יתכן כי בזמן המפץ הגדול "נמדדו" שני זמנים שונים. אחד מהם "אמת אלוקים" של שבוע בן 7 ימים ממש, וזמן אחר שנמדד "באופן מדעי" וזה בהתייחסות למרחב-זמן הבראשיתי שהיה נתון בשדה כבידה עצום כל כך, שהזמן הואץ מאוד והתהליכים הפיסיקאליים התרחשו בקצב כה גדול על כי ניתן כיום להניח שחלפו להם מילארדי שנים.
עוד פרטתי על כך בפורום הזה:
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2401450&whichpage=#R_6

בברכה
תגובת הרב
תודה מאוד על הדברים. בגלל עומס אינני יכול להאריך. אני מסכים אתך שהשיטות השונות כולן מבוססות, ואפשר ללמוד דברים חשובים מכולן. ראיתי לפני שבוע במלבי"ם דברים מעניינים מאוד הקשורים לדיון על במבול - מצב העולם והזמן לפניו לעומת אחריו. יש שם דברים חשובים על שימוש הפשט של התורה במילה "יום".

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

רון חולדאי. "אנשים יהיו ברחובות" צילום: Miriam Alster/Flash90

חולדאי: "העובדים הזרים הם הראשונים להיפגע, בקרוב יהיו לנו אנשים ברחובות"

קרא עוד