דילמה מוסרית

שלום רב, כחלק מעבודתינו בתרבות ישראל בבית הספר על דילמות, התבקשנו להביא מקורות הקשורים לדילמה מן היהדות. ברצוננו לשאול כיצד היהדות והמקורות עונים על השאלה "מי ימות ומי יחייה?"

(הדילמה: מכונית נתקעה על פסי רכבת וישנה רכבת נוסעת. יש אפשרות להפנות את הרכבת אבל היא תתקע בקיר וכל 20 הנוסעים עליה ימותו. האפשרות השניה היא שהרכבת תתקע במכונית ותהרוג את חמשת האנשים שבתוכה.)

תוכן התשובה:

שלום וברכה

דילמת הקרון לא נידונה במפורש במקורות היהודיים הקדומים.

תרבות המחלוקת בישראל יוצרת גם מחלוקת בסוגיה זו.

ומדוע ?

יש לנו מקור יסוד שקובע שאם אויבים מקיפים עיר מסוימת והם דורשים להסגיר לה אדם אחד או שיהרגו את כולם – לא מסגירים. אנחנו לא הורגים אדם בידיים.

ולכן, רבים טוענים שניתן ללמוד מכך שאנחנו לעולם לא פותרים בעיה על ידי הריגה יזומה של אדם מסוים בידיים, ובהקשר של שאלתכם – לא מסיטים.

ועל כל זה תוכלו לקרוא את:

http://www.daat.ac.il/daat/history/hevra/mesirat-2.htm

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
יז בטבת התשפ
,
14 בינואר, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

דודי אביטן צילום: מאיר אליפור

דודי אביטן מונה למנהל מחלקת יחסי הציבור במשרד "גל אורן לרנר"

קרא עוד