גיוס בנות לצבא

כבוד הרב שלום!

רציתי לדעת מדוע על פי ההלכה היהודית לבנות אסור להתגייס לצבא?

האם זה חל על כל בנות ישראל?

תוכן התשובה:

אפתח בעצם הפסיקה – עד כמה שידוע לי, כל פוסקי דורנו שהתייחסו לשאלה זו, שוללים גיוס בנות לצבא. פסק זה כולל את כל בנות ישראל.
אבל את שואלת מדוע.
קיים הצד ההלכתי הפורמלי וקיים גם הצד המעשי-הפרקטי, והם משולבים.
התורה אמרה "לא יהיה כלי גבר על אשה". אחד ממדרשי ההלכה על הפסוק, אומר שאשה לא תחגור כלי זיין, ולא תצא למלחמה. הפוסקים הביאו דין זה להלכה. יש מקרה שבו התירו לשאת נשק, והוא במקרה של פיקוח נפש. אבל באופן רגיל אסרו, וחילקו את האיסור לשני איסורים: איסור לחגור כלי מלחמה, ואיסור להשתתף במלחמה.
הצד הפרקטי הוא בעיית הצניעות המתעוררת, שמעשית אי אפשר או כמעט בלתי אפשרי לפתור אותה.
וייתכן שזה טעם ההלכה הקודמת. למרות שדינים שהתורה אמרה, כלל לא משנה אם אנו מבינים טעמם או לא. אבל הגמרא כבר אמרה שהלכה זו באה למנוע חיי צוותא של גברים ונשים היוצרים בעיות חריפות של צניעות.
אנא, אל ננסה להקטין את הבעיה בסיטואציות מסויימות. פוסקי הדור, שמתוך כובד האחריות הציבורית הרובץ עליהם ניחנו בראיה רחבה וכללית, שוללים גיוס בנות. ואם אנחנו ננסה להגביל ולסייג איסור זה (כמו כל איסור אחר) – אין לדבר סוף.

התשובה התקבלה מהרב דוד צוקרמן,
טז בטבת התשסז
,
06 בינואר, 2007
15.01.2007

1. שאלה.. (אורטל)

אז למה יש מסגרות אחרות שכן מאפשרות חיי צוותא, כמו בני עקיבא וכדו´.
אנחנו חיים בחברה מעורבת והתירוץ של " חיי צוותא" לא נראה לי כל כך עונה על השאלה. הרי בכל מקום עבודה שנלך יהיה עירוב של בנים ובנות ותמיד אפשר להתקלקל באמונה הבחירה היא אצל כל אדם, עד כמה הוא חזק וכמה הוא מסוגל לעמוד בפני ניסיונות.
תגובת הרב
א. חלקה הראשון של תשובתי אינו מתייחס לחיי הצוותא אלא לנשיאת נשק ולחימה. תגובתך מתייחסת למצב תיאורטי: לו יצוייר שהיה מותר לאשה לשאת נשק ו/או להשתתף בלחימה, מדוע להחמיר בענייני צוותא כאשר כל חברתנו בנויה על חיים שכאלה. אז לפני שאני מתייחס לחיי הצוותא, נא לזכור שגם בלי סיבה זו יש סיבות אחרות לאסור.
ב. המשנה אומרת שבזמן בית המקדש, בזמן שמחת בית השואבה עשו בבית המקדש "תיקון גדול". מהו התיקון הגדול? – הפרידו בין גברים לנשים. מדובר על מקום בית המקדש, שם סביר להניח שרוב הציבור רצה להתנהג בהתאם למקום. אף על פי כן הפרידו וקראו להפרדה זו תיקון גדול.
את שואלת מדוע יש מסגרות שמאפשרות חיי צוותא. שאלה טובה... שאיפתנו צריכה להיות חיי לכתחילה ולא חיים עם תירוצים. ולגבי חוסנו של כל אדם בפני נסיונות ופיתויים אמרו חז"ל שאין אפוטרופוס לעריות, ותיקנו לנו ברכה הנאמרת בכל יום "ואל תביאנו ... לא לידי נסיון ולא לידי בזיון". שמתי לב גם לתופעה מעניינת: ככל שאנשים חזקים יותר מבחינה אמונית כך הם מעדיפים יותר חיי הפרדה בין גברים ונשים. אגב, דבר שאינו קשור, בהמשך לתופעה הנ"ל: ככל שאדם נזהר יותר ומקפיד יותר על שמירת התורה, כך ביום הכיפורים הוא בוכה יותר. נקודה למחשבה.

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2008

2. יש הרבה מקרים של בטלנות לשמה (ארייק)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הפצ"ר במהלך נאומו צילום: דובר צה"ל

הפרקליטות הצבאית החליטה לחזור בה מהאשמת החשוד באונס בת ה-7

קרא עוד