ברכה על מיץ רימונים

מה מברכים על מיץ רימונים טבעי ברכה אחרונה, ומדוע?

תודה

תוכן התשובה:

שלום
יש אומרים, שלמרות שצורת הפרי נשתנתה לגמרי, כיוון שבפועל הפרי שהיה הוא שנשאר, נשארה לו ברכתו הראשונה (רמב"ם). ויש אומרים, שכיוון שהשתנה מאוד עד שצורתו הראשונה כבר אינה ניכרת עליו, איבד את ברכתו, ומברכים עליו ´שהכל´ (תרומת הדשן). וכך נוהגים למעשה ולכן , [ומכל מקום גם אם נתרסק לגמרי כך שברכתו הראשונה שהכל - ברכתו האחרונה מעין שלוש] ( בדומה לדין האורז מ"ב רב, מב, אג"מ יו"ד ח"ב כה)

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבה

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=1002

התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר ברכה,
יז באב התשעא
,
17 באוגוסט, 2011
לקריאה נוספת
18.08.2011

1. השאלה על ברכה אחרונה ()

האם בורא נפשות או על המחיה
תגובת הרב
מחילה . גם אם נתרסק לגמרי כך שברכתו הראשונה שהכל - מברכים לבסוף מעין שלוש ( בדומה לדין האורז (תקנתי גם בגוף התשובה ) ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א "ואם הריסוק שינה לגמרי את תוארו וצורתו של פרי משבעת המינים, עד שלא ניכר איזה פרי הוא, אף שבתחילה נפסק שיברך ´שהכל´, מ"מ אם אכל ממנו כשיעור ´זית´ מתעורר ספק לגבי ברכה אחרונה, שלרמב"ם ברכתו ´מעין שלוש´ - ´על העץ´, ולתה"ד ברכתו ´בורא נפשות´. ולהלכה כתב במ"ב רב, מב, שיברך ´על העץ´, מפני שכדעת הרמב"ם סוברים רוב הראשונים, ורק מחמת הספק כתבו רוב האחרונים כתה"ד. ואמנם כתב בכה"ח נז, שיברך ´בורא נפשות´, אולם כיוון שלרוה"פ אם יברך ´בורא נפשות´ יברך לבטלה, יש לילך אחר הרוב, וכדברי המ"ב (עיין להלן י, ד, 5). וכ"כ באג"מ יו"ד ח"ב כה, שאף שבתחילה בירך ´שהכל´ בסוף יברך ´על העץ´. ונ"ל שאין בזה סתירה, שכן דין ברכה ראשונה תלוי יותר בדעת בני אדם, ואילו ברכה אחרונה תלויה יותר במציאות, שאנו מודים על מה שכבר אכלנו ונמצא במעיים. וכן מצינו כיוצא בזה באורז, שבתחילה מברכים ´מזונות´ ובסוף ´בורא נפשות´.

דווח על תגובה לא ראויה
19.08.2011

2. תודה רבה ()

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ארכיון צילום: תומר נויברג / פלאש 90

ממחר: רכבת אווירית תיקח מאות תיירים קוריאנים חזרה לארץ מוצאם

קרא עוד