בעלי או אישי

שלום,

קראתי בספר "שירת עלמות", שהסיבה לכך שקוראים לזוג נישא בעל ואשה ולא איש ואישה, היא בגלל שהגבר קונה את הזכויות הממוניות של האשה, וכעת מתפקידו לדאוג לה בתחום הממון.

התשובה שניתנה בספר לכאורה פחות אקטואלית לתקופה שלנו. היום מרבית הזוגות הנשואים - דתיים ולא דתיים - מתחלקים בענייני הממון ואחראים עליו במידה כמעט שווה או לפחות שווה יותר מתקופות קדומות בהן האשה היתה תלויה לגמרי בבעלה. אם כן, מה קורה במצבים כאלו? האם המילה "בעל" עדיין תקפה? ומה בנוגע למקרים בהם הגבר מקדיש את מרבית זמנו ללימודים כשהאשה היא המפרנסת היחידה בבית?

תודה

תוכן התשובה:

בעזה"י

שלום,

ככל שידוע לי המושג "בעל" נגזר ממעשה הקידושין שמכונה "קניין".
כמובן שאין מדובר על כך שהבעל קונה את אשתו והיא הופכת להיות בבעלותו!
מעשה קניין הינו מושג הלכתי שמסמל חיתוך של עסק.
כך לדוגמא גם אם נעשתה עסקה בנקאית במליוני דולרים ע"י העברת חשבונות יש צורך לעשות "מעשה קנין" ע"י הגבהת סודר, תקיעת כף וכו' - מבחינה משפטית רגע המעשה הסימלי של הקניין הוא רגה ביצוע העיסקה.

המושג הושאל לקידושין בהם הבעל עושה עם אשתו מעשה קניין (נותן לה טבעת לרוב) והם יוצרים ביניהם מן "עסק" - הבעל והאשה הם שני צדדים להסכם שביסודו מבוסס על התחיבות שנותן הבעל לאשה (על כן הוא בעל הקניין והוא המקדש).

לכן אין במושג "בעל אישה" מושג של בעלות (כפי שהביטוי "בעל בעמיו" איננו מתיחס לבעלות ממונית).

אף על פי כן, ישנה נבואה נפלאה שבה אומר הנביא "ביום ההוא לא תקראי לי בעלי כי אם אישי"
על פי הנבואה, המושג "אישי" מסמל קרבה גדולה מהמושג "בעלי".

לכן, אפשר לבחור להשתמש בזה או בזה או בשניהם ואין בכך ביטוי חס ושלום של השפלת האישה או בעלות של הבעל על האישה.

בברכה,
אור
צוות ישיבת צפת

התשובה התקבלה מצוות ישיבת צפת,
יז בשבט התשסז
,
05 בפברואר, 2007
לקריאה נוספת
12.02.2007

1. אשמח לפירוט על (עינב)

אני רוצה לקרא לאישי "אישי" והוא נעלב ולא לזה אני מתכוונת כמובן.
הכל לדעתי בגלל החינוך הסקסיזי הנפרד במערכת החינוך הדתית. נראה לי שהיום הולך וקצת משתפר המצב.
אבל אישי בן ה-30 מהבי"ס "הישן" לוקח את זה קשה.
הוא לא מבין את המשמעות הנפלאה של "אישי". אני מבינה אותה מעצם היותי אשה.
הייתי רוצה להצליח להעביר לו את זה, בצורה שהוא יוכל להבין, בגישה שכלית. לכן, הייתי רוצה לדעת יותר על הנבואה שדיברת עליה.
מאיפה זה ואיזה נביא אמר "ביום ההוא לא תקראי לי בעלי כי אם אישי"?
תודה.
תגובת הרב
הציטוט המדויק לקוח מהושע פרק ב´ פס יח:"והיה ביום-ההוא נאום-יהוה, תקראי אישי* ולא-תקראי-לי עוד, בעלי"
וכדאי לעיין בפרשנים על אתר.

אבל, אם זה כל כך מפריע לבעלך ואולי לא סוף העולם מבחינתך- המשמעות הפנימית של הקרבה (וההקרבה) חזקה יותר מכינויים ושמות...
חשבי על זה

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2007

2. הערה - רפורמים (יניב)

בקשר לשורה התחתונה, שאפשר להשתמש בזה או בזה: אני כלל לא חולק שזה נכון בהחלט מצד הדין, אלא שהיום יש רפורמיות וקונסרבטיביות (=מינים), שמקפידות מאוד להשתמש במלה "אישי", ולא ב"בעלי".
זה אחד הדברים שבהם הן מצהירות על סטייתן מדרך ההלכה.
לכן, אע"פ שמצד הדין בוודאי שאין כל בעיה במילה "אישי", היות שהמילה הפכה להיות *אמירה*, לי נראה ש*דווקא* יש לבחור במילה "בעלי", כהצהרה נגדית.
בדיוק כמו שמצד הדין מותר לאשה להניח תפילין, למשל, אבל היות שבימינו זה הפך להיות הצהרה של השתייכות למינים, מחללי ה´ בפהרסיה, בני הכתות "רפורמה" ו-"קונסרביטיביות", דווקא יש להקפיד שלא להשתמש בהיתר הזה.
ההיגיון שלי יש לו על מה לסמוך: יש מקרים רבים שחז"ל גזרו גזרות על דברים שמותרים לחלוטין מצד הדין, בגלל נסיבות מסוימות, שהיוו סכנה לקיום תורת ה´.
תגובת הרב
כך לדוגמא גזרו במאה הקודמת שלא להכנס לבית כנסת שבו הבימה נמצאת בקדמת המבנה ולא במרכזו וכן הקפידו שלא להכניס כלי נגינה לבית הכנסת- והיום הקלו בדברים הללו...
הטענה ביסודה, יש בה אמת, אך במקרה הספציפי הזה נראה לי שיש לדרוש (ולקוות) שהרצון לכנות "אישי" במקום "בעלי" יבא מלב טהור באמת ומכוונה של קדושה לגמרי ולא מקינטור או כהתרזה או הפגנה כנגד "דיכוי האישה" ושאר מניעים זרים.
ומי שזה כך אצלה, וחשוב לה ולבעלה גם יחד- לענד"תי יכולה...

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
בדיקה לגילוי קורונה בהדסה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הדסה: התקדמות לקראת גילוי נוגדנים לקורונה

קרא עוד