שאל את הרב

ביקורת המקרא ודברי אבן עזרא

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 02/06/07 21:29 טז בסיון התשסז

שאלה

שלום ושבוע טוב!

בתקופה האחרונה מטרידה אותי מאוד סוגיית "ביקורת המקרא" והשאלות שהיא מעלה, אחרי קריאה מרובה של חומרים בעניין (עמדת הביקרות עצמה, עמדת הרב ברויאר, וגם הספר "המסע אל פסגת הר סיני), "הרוחות" יותר נרגעו אך בכל זאת הרגשת "כפירה" חוזרת ומכוננת בי, לאחרונה נודע לי על עמדתו של האבן עזרא בעניין פסוקים וביטויים שלטענתו לא נכתבו ע"י משה רבנו, כמו כן עמדתו של רב יהודה החסיד, אני מוסיף העתק של המקורות בשאלה שכבר נשאלה באתר מורשת בעניין,

אני אשמח מאוד לשמוע התייחסות בנקודות שמאוד מטרידות אותי ולא נותנות לי מנוח:

א. באם הדבר אכן כך, וישנם פסוקים שלא נכתבו ע"י משה אלא בתקופות מאוחרות, הכיצד זה מסתדר עם כל מסורת ישראל?

ב. כיצד אפשר להיות בטוחים שעוד הרבה פסוקים בתורה לא נכתבו ונוספו כך?

ג. מדברי האבן העזרא נראה כי חס ושלום הדבר "מושתק" , האם קיימות עוד דוגמאות "מושתקות" כאלו ח"ו?

ד. כיצד הדבר מסתדר עם גילויו של הצופן התנ"כי?

ה. אשמח להפנייה למקורות נוספים חוץ מן המקורות שציינתי.

בתודה מראש

עמיחי

מצ"ב

על הפסוק ``והכנעני אז בארץ`` (בר' יב,ו) כתב ה``אבן עזרא``: ``...ואם איננו כן יש לו סוד והמשכיל יבין וידום``.

וכן כתב על עוד פסוקים כמו ``אשר יקרא ביום ההוא`` וכו'.

שהם סוד.

בתחילת ספר דברים הרחיב הא``ע בפירוש הסוד:

``ואם תבין סוד השנים עשר גם ``ויכתוב משה`` , והכנעני אז בארץ`` ``בהר ה' יראה`` גם ``והנה ערשו ערש ברזל`` תכיר האמת .

יש להעיר שהרד``ק והחזקוני ור' יהודה החסיד פירשו בדיוק כמו הא``ע על עוד כמה פס'.

ור' יהודה החסיד ור' שמואל החסיד שכתבו שישנם פס' שנכתבו ע``י אנשי כנסת הגדולה, או מזמורים בתהילים שהיו במקור בתורה והועברו ע``י דוד המלך לתהילים!!!

הצפנת פענח בפירושו על ``הסוד`` בא``ע. על בראשית (יב,ו)

וזה לשונו של ר' יוסף בן אליעזר טוב עלם :

``והכנעני אז בארץ`` יתכן שארץ כנען תפשה כנען מיד אחר...{לשון האבן עזרא}.

פירוש : ידוע כי מילת ``אז`` היא רמז על זמן ידוע לעתיד או לשעבר, והנה פירושה כמו בעת הההיא, ועל ען הצורך לפרש שמלך הכנעני בעת ההיא, כי אז לקחה מיד אחר.

``ואם איננו כן יש לו סוד והמשכיל ידום`` {שוב לשון האבן עזרא}

פירוש : אם לא באה מילת אז להודיע שאז תפשה מיד אחר יהיה הפירוש קשה וסתום וראוי להעלימו,

תשובה

בעזה"י

שלום,

ביקורת המקרא הינה השיטה המובילה בעולם האקדמאי כיום, צמיחתה ופריחתה בעולם השכלתני והמחקרי נובעים ומשותתים על הנחה בסיסית אחת:
אין אלוהים!
ומכיוון שכך יש לדון מה מקור התורה, מאין התפתחה, מי חיבר אותה וכו'.
"הפלונטר" שלפיו האקדמיה והעולם המדעי לעולם אבל לעולם לא יוכלו להודות בתורה מן השמיים (לפחות לא בגילגולם הנוכחי...) ולעולם לא יוכלו להודות כי התורה מקורה בקב"ה (מכיוון שאינם מסוגלים להודות בקיומו של אל...) הביאה את החוקרים ליצירת מספר שיטות הבנה של התנ"ך והמקרא שנקראו באופן כללי ביקורת המקרא.
לימוד לא חנפני ולא מתרפס אלא ביקורתי של רוב שיטות ביקורת המקרא מגלה חורים עצומים בכל השיטות והתזות.
כך למשל "תורת התעודות" המקובלת ביותר כיום בין השיטות ומנסה לטעון כי התורה נכתבה ע"י מספר אנשים שונים בתקופות שונות ולאחר מכן נערכה בתקופה מאורחת יותר.
אם אכן כך הדבר הרי שמה"בלאגן" לכאורה בתורה, מסדר הפרשיות והתעודות המבולבל, מהחלפת שמות האל וכו' עולה כי העורך לא סיים אפילו כיתה א' בהצלחה יתירה...

אינני חושב שהתעקשותו של העולם האקדמאי לדבוק בביקרות המקרא נובע דווקא מרישעה וכפירה להכעיס (אם כי אין ספק שיש לא מעט חוקרים ומרצים שנגועים בכך...) אלא מכשל לוגי ברור: כאמור, האקדמיה לא יכולה להכיר בדברים שמחוץ לגבולות ההגיון ותפיסת השכל- קרי 'אלוקים' ובלי אלוקים אין גם תורה מן השמים. לעולם המחקרי מדעי פשוט אין כלים להתמודד עם תופעות רוחניות שפורצות את גבולות השכל האלוקי זוהי נקות "הנכות" שלו וחסרונו הגדול (אם כי בשנים האחרונות יש פיתוח גדול בתחום ה"פרה-" כלומר מחקרים בדברים שמעבר ועוד חזון למועד)

לעניינו:
אנו מאמינים ויודעים שהתורה ניתנה לנו כמקשה אחת מה' יתברך ומי שאומר שאפילו פסוק אחד או אות אחת לא ניתן מהקב"ה הרי הוא כופר (רמב"ם הלכות תשובה ג, יז ע"פ סנהדרין צ"ט).
שיטתו הנפלאה של הרב ברויאר מיישבת באופן מעורר הערצה ומעמיק את השאלות (הטובות והנכונות) ששואלים חוקרי ביקורת המקרא אך כמובן שמגיעה לתשובות עמוקות ומורכבות יותר ובנאליות פחות מאלו שניסו לתת להם חוקרי המקרא.

דבר ידוע ונפלא הוא כי עם ישראל שומר על דיוק מירבי בספרי התורה שלו. ואכן בכל הגלויות ובכל הפזורות מחזיקים אלפי שנים באותה מסורת בדיוק.
בספרי התורה התימניים יש מספר שינויים לעומת ספרי התורה האשכנזים והספרדיים אך אדרבה, המינורייות והצימצום של ההבדלים האלה (כתיב מלא-חסר, "י" במקום "ו" וכו' וגם זה במקומות ספורים ביותר) מוכיח כי המסורת נשמרת באדיקות אלפים בשנים- למי היכולת להוסיף או לשנות פסוקים בכתובים שנשמרים בכזאת קנאות???

השיטה האקדמאית המנסה ל'הסית' את האבן עזרא לביקורת המקרא שורשה בשפינוזה לפני כמה מאות שנים והוכחותיהם וראיותיהם מוכרות לי היטב.
כך כותב רבי אברהם בן עזרא:
"ואלה המלכים- יש האומרים כי בדרך נבואה נכתבה זאת, ויצחקי אמר בספרו כי בימי יהושפט נכתבה זאת הפרשה (כלומר ביקרות המקרא הרבה לפני זאת המודרנית...) ופירש המקרא כרצונו- הכי קרא שמו יצחקי כל השומע יצחק לו! כי אמר כי הדד הוא הדד האדומי ואמר כי מהטיבאל אחות תחפנס. וחלילה חלילה שהדבר כמו שדיבר על ימי יהושפט וספרו ראוי להשרף ..." (בראשית לו,לא)
כלומר ראב"ע יוצא נגד ביקורת המקרא בגלוי ובברור לעומת שאר המקומות העמומים והלא ברורים אליהם התייחסו חסידי ביקורת המקרא.
אמנם באקדמיה כבר רקחו קונספירציות ועלילות להסביר מדוע האבן עזרא בעצם לא מתכווין למה שהוא אומר בפירוש וכו'- אבל בינינו...

בעניין רבי יהודה החסיד ראה עוד:
שו"ת אגרות משה חלק יו"ד ג סימן קיד
שו"ת אגרות משה חלק יו"ד ג סימן קטו

אני ממליץ לך, אם הדבר מעניין ומאתגר אותך, להמשיך לעיין וללמוד את הנושא לעומק.
אזהיר רק זאת:
אנו, אנשי האמונה אכן משוחדים- לא נקבל את ההנחה או המסקנה כי התורה לא ניתנה לנו מה' יתברך.
אנשי האקדמיה והחוקרים לא יקבלו את המסקנה שהתורה אכן ניתנה לנו מהאל-
אז מה ההבדל בינינו לבינם?
אנחנו מודים כי אנו מחויבים ו"מוגבלים" ע"י אמונתינו
אנשי האקדמיה טוענים לאוביקטיביות וניטרליות ובכך שיקרם הופך להיות מסוכן יותר...

אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף
בברכה
אור
צוות ישיבת צפת

כתבות נוספות