אל תרבה שיחה עם האישה באישתו אמרו??????????

כבוד הרב, שלום!

התחלתי ללמוד עם בעלי את מסכת אבות וכשהגעתי למשפט "אל תרבה שיחה עם האשה" הפסקתי כדי לא להגיע לכפירה ח"ו. זה היה ספר עם פירוש של ר' עובדיה מברטנורא, והוא אומר שאסור להרבות שיחה עם האשה כי היא כאילו מסכסכת (ז"א, בעלה של האשה בא אליה ומספר לה על קורות היום והיא שומעת ומדברת דברים לא יפים על חברים וכדומה) ולומדים את זה מאשת קורח. זה מאוד מקומם לקרוא את זה כי זה לא כך תמיד. למה לא נתנו את אשת און בן פלת לא נתנו כדוגמא שמנעה את בעלה מריב? זה גורם למחשבות לא נכונות לקרוא את זה. בנוסף, ר' עובדיה מברטנורא כתוב שבמיוחד לא לדבר עם האשה בימי נידתה (מאז בעלי מקיים את זה בהתלהבות יתרה ואנחנו בתענית דיבור...), זה מתנגש לי עם מה שלמדתי בהדרכת כלות שימי הנידה זה זמן להקדיש לקשר הרוחני, דהיינו לדבר הרבה ולטפח את הקשר.

האם כל זה נכון? האם לא הבנתי נכון את דברי ר' עובדיה מברטנורא? אני מאוד מבולבלת ואשמח אם תעזור לי. תודה.

תוכן התשובה:

ב"ה


שלום.

במערכת [הזוגית] שבין איש לאישתו יש מצווה וחובה קדושה לשוחח ולהרבות בשיחה ולשמוע אחד את השני ולהשמיע אחד לשני ולשתף את בן הזוג בחוויות והתחושות וברגשות .
ואוי ואבוי לבני זוג שאינם משוחחים בינהם באופן קבוע (לא שיחה על פרטים טכניים של רשימת מכולת).ויש כמה סוגים של שיחות ויש כמה רבדים לשיחות וצריך למצוא את הזמן המתאים לשוחח .(אי אפשר לקיים שיחת עומק אם המצב הנפשי לא מאפשר זאת) . וכדי שתתקיים שיחה אמיתית יש צורך "לפנות מקום" בלב ולערוך הכנה פנימית לצורך הקשבה מלאה לשיחה. ודברים אלו ברורים .[ודיבורים אלו הם דיבורי מצווה].והם יוצרים קירוב ללבבות בין בני הזוג ומרבים בשלום וכלשון אחד מבעלי המוסר:[ "הלשון היא קולמוס הלב"].

ומה שאמרו במשנה באבות "אל תרבה שיחה עם האישה באשתו אמרו, קל וחומר באשת חברו. מכן אמרו חכמים: כל זמן שאדם מרבה שיחה עם האשה גורם רעה לעצמו ובוטל מדברי תורה, וסופו יורש גיהנום"

הכוונה היא לסוג של דיבורים שהם יכולים לגרום לאדם לחצות קווים אדומים כגון : דיבור של בטלה,דיבור של רשות ,דיבור שיכול לגלגל תוצאות לא חיובייות (לשון הרע, רכילות, קנאה ,שנאה,תחרות, ריב, דמיונות שווא ועוד ועוד מרעין בישין).אם יש צורך לספר סיפור פיקנטי ועסיסי אז צריך לחשוב פעמיים כיצד לספר סיפור זה על מנת שהוא יצמיח תועלת ושלא יגרום נזק (סופו יורש גיהנום...).

כל זה לגבי המערכת הזוגית. ולגבי שיחות אחרות אז [ק"ו].מפני שדיבור זה סוג של יצירת קשר [פתיחת שערי הלב בכוח הדיבור יוצרת נקודות מפגש עמוקות מאוד] וכך נוצר מעבר הדדי אל עולמות פנימיים - אל קודש הקודשים של הזולת. מפגש כזה יכול להצמיח קשר לא בריא (ברמות מסויימות של הקשר).

ולכן ההדרכה של חז"ל זה להזהר ו[לא להרבות בקשר] במקום שלא צריך.

ועיינו גם בתשובתי "[אין שואלים בשלום אישה]"ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show/51192

ועיינו גם בשיר של אהוד מנור בתשובתי "מבטים" ב:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=57235



מקווה שעזרתי במשהו,


בהצלחה,


עוזיאל אליהו,


.

התשובה התקבלה מהרב עוזיאל אליהו, רב המועצה האזורית משגב
כו באייר התשסז
,
14 במאי, 2007
17.05.2007

1. ?למה דווקא באישה (אורחת)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2014

2. נו באמת (גבר)

כתבת "במערכת הזוגית שבין איש לאישתו יש מצווה וחובה קדושה לשוחח ולהרבות בשיחה ולשמוע אחד את השני ולהשמיע אחד לשני ולשתף את בן הזוג בחוויות והתחושות וברגשות ."

אשמח לקבל איזשהו מראה מקום לדברי חז"ל לתורה שבהם מוזכרת המצווה והחובה הקדושה הזו.

אם נאמר בצורה כל כך מפורשת במקום אחד שמי שמרבה שיחה עם אישה בכלל ואשתו בפרט יורש גהינום ואתה מפלפל פה שזה לא בדיוק מה שהוא התכוון ובעצם יש מצווה קדושה כן להרבות שיחה עם אישתך.

אז צריך להופיע איפשהו בכל הכתובים ציווי כזה. אם לא, אז אתה פשוט מטשטש את האמת בדיבורים יפים.
תגובת הרב
שיחה של קירוב לא רק מותרת אלא היא בגדר מצוות "ואהבת לרעך כמוך"

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרכבת החשמלית בתחנת ההגנה צילום: דוברות רכבת ישראל

מתי תהיה רכבת? החלו נסיעות ההרצה של הקו הישיר ירושלים-ת"א

קרא עוד