סגור

איפור קבוע

דין איפור קבוע הן בענין חציצה במקווה והן בעניןכתובת קעקע

תוכן התשובה:

שלום לשואלת


אכן בבדיקה שערכתי הסתבר שישנו איפור קבוע לנשים הנהוג בימינו בשיטת החדרת איפור לתוך העור.
בשאלה זו יש שתי בעיות, האחת - האם זוהי כתובת קעקע האסורה בתורה?
והשניה - שלא הזכרת, היא האם אישה שיש לה איפור קבוע יכולה לטבול במקוה, או שמא איפור זה מהווה חציצה?

ובכן, כתובת קעקע האסורה מן התורה, מפורשת בשולחן ערוך (יורה דעה, סימן ק"פ)
שם נכתב:
"כתובת קעקע, הינו ששורט על בשרו
וממלא מקום השריטה בחול או דיו
או שאר צבעונים הרושמים".

איפור זה אינו נעשה בצורה של עשיית כתובת קעקע, של שריטה ומילוי צבע.
ומרן הגאון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א, פסק לשאלתי, שאין זה כתובת קעקע כי זה נוי לא תמידי, שהרי זה עובר לאחר ארבע שנים - ולכן, מצד כתובת הקעקע אין בעיה.

ולגבי החציצה, כאשר אישה טובלת במקוה, היא צריכה לבדוק את עצמה היטב היטב מכל דבר של חציצה, שהרי אם יהיה עליה דבר החוצץ בינה לבין המים - כי אז הטבילה איננה טובה.
וכתוב בשולחן ערוך סימן קצ"ח:
"צריכה שתטבול כל גופה בפעם אחת לפיכך צריך שלא יהיה עליה שום דבר החוצץ..."

אינני נכנס לפרטי ההלכות, אולם לעניין זה פסק מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א שמצד הדין, אין האיפור הקבוע חציצה שהרי הוא נוי לאישה, והיא לא מקפידה עליו. זהו לא ברוב גופה, ולכן מותר לה לטבול במקוה עם האיפור הקבוע.
(נא לא להתבלבל זה דוקא באיפור הקבוע, אך האיפור האחר הוא חציצה) וכל זה מן בדין.

אולם, הגאון הרב מרדכי אליהו שליט"א ממליץ לנשים יראות ה', שישתדלו שלא להתאפר באיפור הקבוע. ומה גם, טוב לאישה שהיא מייפה את עצמה בכל פעם באיפור שונה.


תודה רבה.


התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
ז בכסלו התשסג
,
12 בנובמבר, 2002
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

כנסת ריקה צילום: Ben Hakoon/POOL

אחרי החגים של הפוליטיקאים: מי צלח את הגל השני?

קרא עוד