אין מיילדים גויה בשבת

שלום רב.

רציתי לדעת מנין נובע האיסור הזה, ומדוע לפעמים יש התייחסות כזאת לגויים? הרי עם ישראל הוא עם סגולה, אור לגויים, שאמור להביא גאולה לעולם ולהפיץ את האור וכו', וכביכול זה נשמע כאילו אנחנו מצווים להתנהג בצורה ממש לא מוסרית כלפי הגויים.

אשמח לתשובה, תודה.

תוכן התשובה:

שלום

ערכה של השבת גדול יותר מערך חיי אדם שאינו יהודי, משום שהשבת היא יסוד הקודש שבאומה הישראלית. לולי השבת אין זהות ישראלית אלוקית, ועל כן אפילו חיי אדם גוי שהם ערך חשוב, נדחים מפניה.
לכן ההלכה היא שלא מיילדים גויה בשבת, גם אם אינה עכו"ם שהרי יש בזה איסור עוקר דבר ממקום גידולו (-העובר)ועוד. ואם היא עכו"ם (כגון נוצריה), אזי אפילו ביום חול לא מיילדים שלא להרבות עובדי ע"ז, אך בימינו משום איבה מיילדים בחול. אך בשבת לא מיילדים גם אם יש איבה משום שיכולה להשמט ולומר שמותר לנו ליילד רק נשים שומרות שבת ואז לא תהיה איבה.
ובימינו שהאיבה מתעוררת למרות כל התירוצים, חובה לילד אפילו בשבת, ואפילו עכו"ם, ועל אף שהדבר אסור מיסודו הוא נדחה מפני פקוח נפש של יהודים שמא מילדת גויה לא תיילד יהודיה כנקמה.

מי שמגדיר את סולם הערכים שלנו הוא דבר ד' שבתורה ולא התחושות שלנו, וכך ההלכה הגדירה במס' ע"ז ובמקומות אחרים וכך נפסק בראשונים, בשו"ע ובגדולי האחרונים.
אני מבין שהדבר קשה לעיכול, ששמירת הלכה דוחה חיי אדם גוי. אולם גם חיי יהודי נדחים מפני הלכות מסויימות כגון ע"ז וגלוי עריות ועוד. הערך הלאומי של הזהות האלוקית שבנו, המתבטאת בשבת, גוברת על הערך האינדוודואלי של חיי האדם.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'
יב באדר התשעב
,
06 במרץ, 2012
לקריאה נוספת
28.03.2012

1. זה לא רק קשה לעיכול (גולש)

אלא חלק מזה גם מנוגד, לכאורה, ליסודות מוסריים. איך, למשל, אפשר להימנע מליילד כדי לא להרבות עובדי ע"ז? הרי לפי המדרש הקב"ה הגן על ירבעם בן נבט למרות שידע אבסולוטית שייצא ממנו מחטיא הרבים. אז איך אנחנו יכולים למנוע חיים מאדם, על סמך השערה שהוא יבחר להיות עובד ע"ז?
תגובת הרב
זה אכן נוגד את המוסר כפי שהוא מוגדר בדורנו. בע"ה נעמיק במוסר ונבחין בעתיד (ואולי גם כעת) כיצד דבר ד´ הוא גם עומק המוסר. ירבעם היה יהודי, והסגולה בו שונה ערכית וממילא גם הלכתית. ועוד- מה שמותר לרבש"ע אינו מותר לנו, עינינו טחו מלראות למרחוק, ואין לנו אלא מה שעינינו רואות כרגע.

דווח על תגובה לא ראויה
29.03.2012

2. "מפני דרכי שלום" (יהודה)

אבל האם לא עדיף ליילד את הגויה מפני דרכי שלום?
תגובת הרב
כאמור בתשובה, זה לא רק עדיף אלא חובה בימינו.

דווח על תגובה לא ראויה
29.03.2012

3. פרשנות גרידא. (חיימקיס)

אינני אדם דתי אך לדעתי האסור הזה לא כתוב בשום מקום בתורה.
תגובת הרב
לא כרת ד´ ברית עם ישראל אלא על תורה שבעל פה. המקור הוא בגמרא מפורשת ובהכרעת הפוסקים. בתורה שבכתב מופיע אף יותר מכך- להכרית כל עובדי ע"ז מארצנו- האם לזה אתה כן חותר?

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עולי אתיופיה. ארכיון צילום: מטה ההמאבק להעלאת יהודי אתיופיה

בכירי הציונות הדתית לעדה האתיופית: "הגיעה העת לתיקון"

קרא עוד