איך מתקנים קלקולים ישנים

שלום וערב טוב כבוד הרב יש לי שאלה: לפני שחזרתי בתשובה היה עבירות שבן אדם למקום שעשיתי וברוך השם עשיתי תשובה עליהם עכשיו יש עבירות שבן אדם לחברו למשל שעברתי כמו למשל: ''לפני עור לא תיתן מכשול'' עכשיו אם גרמתי למישהו לחטוא בגללי איך אני עושה על זה תשובה הרי הוא לא ידע שהוא חטא בגללי מה אני עושה במצב הזה אני לא רוצה להגיד לו במה נתתי לו לחטוא אז מה אני אעשה? תודה.

תוכן התשובה:

שואל נכבד.

אשריך שזכית לחזור בתשובה שלימה בין אדם למקום והנותר הוא בין אדם לחבירו שנזכה כולנו לשלמות הנפש.

אקדים ואודיעך שגם בין אדם לחבירו שייך לבין אדם למקום כי אם גרמת למישהו להכשל בחטא הרי צריך תשובה כלפיו וכלפי רבונו של עולם.

לכן הגזלן או הגנב מלבד והשיב את הגזילה ובקשת סליחה ופיוס מהנגזל צריך לבקש סליחה מרבונו של עולם שעבר על גניבה.

והנה אם גרמת לחברך דברים של נזקי ממון למשל גרמת לו לגנוב ממישהו כי אז לא די לבקש סליחה אלא צריך לדאוג לשלם את הגניבה לנגנב.

ואפילו בענינים של היזק עקיף שנקרא גרמא בגמרא ולא גרמי צריך לצאת ידי חובת שמים ולשלם את הגזל או לדאוג שהוא ישלם.

ואם מדובר שהכשלת אותו למשל בחילול שבת כי אז ראוי שתזכה אותו בשמירת שבת שזוהי תשובת המשקל.

ואינך צריך להטיף לו מוסר שמור שבת אלא למשל להזמינו לשבת אליך וממילא ישמור שבת אחת ואולי יטעם כי טוב ויתקרב.

ובכל מקרה מה הבעיה לומר לו בפה מלא שבעבר עברת עבירות וגם הכשלת אותו וכיוון שחזרת בתשובה אתה מבקש ממנו סליחה שגרמת לו לחטוא.

וגם אם הוא יאמר לך תרגע חביבי גם בלעדיך הייתי עובר את העבירה תאמר לו בכל זאץ אני מצטער שהייתי המניע לעבירה.

ואם אתה מתבייש לפרט או אינך רוצה לתת לו רעיונות להכשל שוב בקש סליחה באופן כללי ולא מפורט.

ואם אין לך קשר היום קנה לו איזה ספר קדוש שנראה לך שיעניין אותו ושלח לו שי בלי לציין את שמך.

ואם מדובר באופן שכשלת אדם או כמה אנשים ואין לך מושג מה שמם או היכן הם גרים תתקן באופן כללי ותנסה להחזיר אנשים לדרך המוטב.

כמבואר בהלכות גזילה שמי שגזל ואינו יודע ממי גזל יעשה צרכי רבים בכסף המושב .

הנה כי כן הבהרתי כמה וכמה פרטי חזרה בתשובה לפי האפשרויות השונות.

וזכור מה שמבואר בתחילת מסכת בבא בתרא מי שכבה אורו של עולם בעבירות יעסוק בתיקון העולם ויאיר נרות .

וככל שתרבה בזיכוי הרבים ככה תטהר ושב ורפא לו וטוב לו ולזולתו כל הימים.

רק אל נא תשקע במרה שחורה על דבר העבר כי זו עצת היצר.

רק למען תלך בדרך טובים שמור ארחות יושר כי נר מצוה ותורה אור להאיר אורו של עולם.

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
ד בשבט התשעט
,
10 בינואר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 הרב שמואל אליהו צילום: רוני חי

לראות ולהאמין - חג הפריחה וההתחדשות. ספר חדש לרב אליהו

קרא עוד