סגור

אונס בעת מלחמה

בס"ד

שלום רב,

נודע לי ממקור כלשהוא שלגברים מותר לאנוס נשים גויות!!!

רציתי לשאול אם זה נכון, ואם כן אז למה מתירים דבר כזה!!!

לא רק שזה לא מוסרי, אכזרי וברברי!

אלא גם התורה בעצמה אוסרת על מגע בין גבר לאישה שלא במסגרת נישואים!

אני לא רואה כיצד תורתנו המוסרית מתירה דבר כזה...

אשמח לקרוא הסבר לעניין

תודה רבה

תוכן התשובה:

שלום וברכה
חבל שדברים לא מבוססים עוברים מפה לאוזן דבר הגורם להסיק מסקנות חפוזות, אבל טוב שאת מבקשת הסבר ברור.

ישנו דין המופיע בתורה של "יפת תואר", מדובר על מקרה שבו נתקל חייל יהודי במלחמה באשה גויה ויש לו אכן היתר מאד מסוייג לקיים עמה יחסי אישות.
היתר זה הוא לקיים עמה יחסים פעם אחת בלבד, לדעת הרמב"ם (דבר זה עצמו נתון למחלוקת בגמרא ובפוסקים ויש האוסרים אפילו פעם אחת רק מותר לקחת אותה לביתו כפי שיבואר), גם יחסים אלו עליהם להיות בתנאי צניעות נאותים ולא בשדה בשעת המלחמה.(הרמב"ם כותב-"ומנין שלא ילחצנה במלחמה? שנאמר-והבאתה")
היתר זה כפי שאמרנו מתייחס לקיום יחסים חד פעמיים ורק עם אשה אחת, אין היתר בשום אופן לקחת שתי נשים בגדר זה וזה גם בזמן שהיה מותר לשאת שתי נשים.
בהמשך עליו להביאה לביתו ולהציע לה לעבור גיור, גם אם אינה מסכימה לדבר מיידית ישנה אפשרות כזאת במשך חודש שבו היא יושבת בביתו מגדלת את ציפורניה בוכה את אביה ואת אמה ואם לבסוף היא מחליטה להתגייר היא הופכת לאשתו לכל דבר וגם זאת רק בחלוף חודשיים נוספים סה"כ שלושה חודשים מאז שהביאה לביתו.
כמובן אם אינו רוצה לקחתה או שאינה רוצה להתגייר עליו לשלחה לנפשה "ומכור לא תימכרנה בכסף, לא תתעמר בה וכו'".
צריך לזכור שכל היתר זה מסוייג מאד בתורה והוא רק בבחינת "כנגד יצר הרע דיברה תורה", וישנה אזהרה שאם אדם עושה דבר זה שלוקח לו "אשת יפת תואר", סופו לשנאותה ולהוליד ממנה בן סורר ומורה.
היתר זה ניתן רק במלחמת רשות ולא במלחמת המצווה של כיבוש ארץ ישראל.
לסיכום:
1) תורת ישראל ידועה במוסריותה העצומה בשעת מלחמה, כולל איסור לסגור את מקורות המים של האוייב, עקירת עצי פרי וסגירת דרכי מילוט, פרשת עגלה ערופה כאשר נמצא חלל שאין ידוע מי הרגו ועוד,
2) בימי העבר כשהניצול המיני של נשות האוייב והשבויות היה דבר נפוץ וכמעט בלתי נמנע הציעה התורה אלטרנטיבה עם פסיכולוגיה עמוקה בצידה.
3) מתוך ידיעה שחייל עלול להתפתות ולנצל את המצב שבהם נשים נתונות למרותו ולחסדיו ולנצלם ובמיוחד כאשר איש לא יכול לצלם את מעשיו הציעה לו התורה הצעה מתוחכמת.
4) כאשר ישנה אשה שאתה מרגיש שאתה מעוניין ליצור עמה קשר מיני, דע לך שקשר מיני חד פעמי יחייב אותך לקחת את מלוא האחריות ולקשור את גורלה בגורלך, והפעם הבאה שתוכל לקיים עמה יחסים יהיה רק אולי בעוד שלושה חודשים.
5) דע לך שהתורה אינה חפצה במהלך זה ולא תצמח מזה כל טובה אלא רק רעה כאמור.
6) אם התורה היתה אוסרת לחלוטין היו החיילים נוהגים "כרצונם", כפי שהתורה מעידה, לעיתים עדיף לומר "מותר, אבל..." מאשר לומר "אסור".
ועכשיו תאמרו אתם, היש תורה מוסרית מזאת?
בברכה

התשובה התקבלה מהרב דוד הריסון,
יב בכסלו התשסה
,
25 בנובמבר, 2004
27.11.2004

1. בסדר אבל... (בני)

כבוד הרב, איך התורה התירה לקיים יחסים עם גויה - אפילו פעם אחת?????? והרי ידוע ש"הבועל ארמית קנאים פוגעין בו"???? והמדרש שאברהם אבינו יושב על פתח הגיהנום ואינו מתיר למי שמהול להיכנס לשם, חוץ ממי שבא על גויה והמושך ערלתו וכו'????
איך כל זה מתיישב????
תגובת הרב
זהו היתר חריג וחד פעמי שמתייחס לסיטואציה מאד מסויימת וגם זה רק כנגד היצר שאינו יכול עמוד באותו פיתוי.
במצב זה של מלחמה התירו גם מאכלות אסורים (חזיר), במצב שאין אוכל אחר.

דווח על תגובה לא ראויה
28.11.2004

2. מקומם! (אירנה)

על מה אתם מדברים?! פעם אחת - לא פעם אחת... גויה - לא גויה... לעזאזל, מדובר פה באונס של אישה! תורה מתיימרת להיות מוסרית וזו אחת המצוות הלא מוסריות. הצעה מתוכחמת- זה שהוא חייב לשאת לאשה? ומישהו שאל את האשה האם היא רוצה שיאנסו אותה גם אם אח"כ האנס ירצה להתחתן איתה (דבר נוראי לכשעצמו).
ברור שאז זה היה ניסיון להתמודד עם ניצול נשים במלחמות, אבל זה רק מדגים שחלק ממה שכתוב בתורה כבר אינו רלוונטי, כי דברים כאלה לא מקובלים עכשיו.
תגובת הרב
למה לעוות את הדברים ולהציגם כהיתר לכתחילה?
התורה לא אמרה שזה מקובל וכפי שכתבתי היא לא רצתה את המהלך הזה והזהירה וחישקה אותו מכמה כיוונים (אשה שנואה בן סורר ומרוא וכו')
אנחנו לא מסוגלים להבין את הסיטואציה שבאמת ב"ה אינה קיימת עוד, כמו שאין אנו מבינים את הכוחות העצומים של התאווה לעבוד עבודה זרה, בודאי שחלק ממצוות התורה ניתנו למצבים מאד מסויימים ובמיוחד אלו שהתורה עצמה אמרה עליהם שהם רק "כנגד יצר הרע"!
והחשוב מכל מי אמר שמדובר בכלל על אונס?
לענ"ד מדובר על קשר מיני ברצון ובפרט שחייב להיות באופן שדעתו לשאת אותה, היתכן שאיש הרוצה לשאת אשה ולחלק עמה את חייו יאנוס אותה בתחילה?
כנראה שהאלמנט של ה"פיתוי" מצד האשה תופס כאן מקום מרכזי, על הפסוק "והסירה את שמלת שביה מעליה" המתייחס לתקופת חודש השהיה שבה מנסים לגרום ל"דחית" השבויה על ידי היהודי, כותב רש"י: "לפי שהם נאים (השמלות), שהגויים בנותיהם מתקשטות במלחמה בשביל להזנות אחרים עמהם".
לא היה מדובר כאן על כובש "ברברי" האונס את השבויות אלא על נסיון בנות המקום לפתות את החיילים הזרים (תופעה שלצערינו היתה מוכרת גם אצלינו, מהבריטים ועד חיילי האו"ם וכח יוניפיל).

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עיתונים צילום: Maxim Dinshtein/Flash90

שערי העיתונים בבוקר שאחרי הבחירות

קרא עוד