''אוטובוסים'' בונציה

1. בונציה קיים עירוב ברוב העיר (על פי הרב של חב"ד במקום).

2. ניתן לקנות בערב שבת כרטיס יומי לשיט בסירות - שהן למעשה האוטובוס של ונציה.

3. בשיט כזה עם גויים, הסירה עוצרת ב"תחנות" קבועות ולא לפי בקשה צפורשת של היהודי.

4. אין דלתות חשמליות שמופעלות ע"י היהודי.

לאור כל הנ"ל, האם יש איסור כלשהוא לשוט בשבת בונציה, בעזרת כרטיס שנקנהמראש, הקוי תחהורה קבועים, למעט "מראית עין" ?

תוכן התשובה:

לפי מה שאתה מאתתאר אין איסור, כנראה גם לא של מראית עין (שו"ע או"ח תרמ"ח סעיפים א-ג, )
כיוון שיש תחנת קבועות והרוב גויים-זה לא נקרא מלאכה עבור ישראל (שש"כ פרק ל סעיף נה)
מצד איסור תחומין (כאשר עומק המיים למעלה מעשרה טפחים עיין שו"ע שם סימן רמח סעיפים ב-ג) גם אין בעיה, כי בונציה המים הם התחום העיר.
מה שאני מפקפק הוא בעניין של הערוב (וממילא ביכולת לטלטל), קשה לי להאמין שיש ערוב לרוב העיר. זה לא דבר פשוט להתקין ערוב, ולא פשוט אם הוא מועיל. אם בשטח של 12כ ק"מ רבועים גרים מעל 600000 איש, אז מדובר על רה"ר מהתורה והערוב לא מועיל. כדאי לבדוק את זה יותר ביסודיות ולשאול את שליח חב"ד מי התקין את הערוב, ומה מקור המידע שלו. לא כל שליח של חב"ד הוא רב, ולא כולם מבינים מה זה באמת ערוב.

התשובה התקבלה מהרב צבי יניר, מנהל מדור גיור בנתיב המרכז הלאומי לזהות וגיור
כח בתמוז התשסז
,
14 ביולי, 2007
לקריאה נוספת
15.07.2007

1. ובניו יורק? (ע.ג.)

לא צריך להכתים את ישראל קדושים - וודאי יש עירוב גם בוונציה וגם בניו יורק.
תגובת הרב
לא התכוונתי להכתים אף אחד, אלא רק שהדבר יבוררכ ביסודיות. אני אישית נתקלתי בכהמ מקרים שאמרו י שיש ערוב במקום פלוני, ולא היה ערוב

דווח על תגובה לא ראויה
16.07.2007

2. האם אין חיוב לקנות שביתה ? (יצחק)

בערב שבת?
תגובת הרב
זה כאשר רוצים לקבוע תחום שבת אחר, אך כאן מדובר שכל המיים הם בתוך תחום העיר (הערוב), זה היחוד של ונציה

דווח על תגובה לא ראויה
17.07.2007

3. הייתכן? (דוד)

הרב שים לב שהשואל לא שואל על אוטבוסים רגילים כי אם על שיט. ובשיט יש גזירת חז"ל. וראה עוד באותה השאלה ממש באתר כאן לרב לוביץ.

http://www.kipa.co.il/ask/show/123890

ישר כוח
תגובת הרב
ואעפ"כ אני עומד על דעתי. גזירת חבית של שייטין שייכת כאשר חותר בעצמו (סימן שלט סק"ב), לא כאשר עושה זאת גוי. עיין רמח,ג שיש מציאות שמותר להיכנס לספינה בשבת. כל העיסוק של הסימן הוא בהפלגה שיש בה ביטול עונג שבת (ובדרך כלל גם איסורי שבת), עיין בהקדמת המשנ"ב לסימן רמ"ח, זו לא המציאות של השאלה, שהשייט הוא בתוך תחום העיר ואין בו ביטול של מצוות עונג שבת (עיי"ש בהקדמת המשנ"ב
שמדובר על מחלת ים שיש בג´ ימים ראשונים), אלא אדרבה יש שיגדירו את ´ההפלגה´ הזאת כעונג שבת...

דווח על תגובה לא ראויה
31.10.2011

4. נכון, אך לא מדוייק. (יהודה)

כששהיתי בונציה שאלתי את הרב של חב"ד הוא אמר שבאיזור ´הגטו´ ישנו עירוב אך ככל שמתרחקים מהגטו ישנם הרבה שאלות הלכתיות, גם אם ניתן לסמוך על קולות מסויומות לא כדאי לטלטל אלא באיזור הגטו בלבד.
דבריו מבוססים על כך ש´גודא אחית כו´´ שהקהילה של ונציה משתמשת בעירוב כיון שונציה מוקפת בגדר אבן פרטית לכל אי, ואף שאין הגדר גבוהה אלא לכיוון מטה (גדר לתעלת המים שלא תציף) ישנה חומה מסביב, הבעייה היא שהגשרים ´מבטלים´ את ה´עירוב´ מגודל מסויים של גשר, והבעייה השניה היא האיים בהם אין ´גדר זו,
בקיצור תשאלו את הרב של חב"ד שם אישית יהיה יותר פירוט.

נ.ב.
לכאורה כשעולים על הספינה שמונעת בבנזין, מוסיפים עוד משקל ומתווסף עוד כח שהספינה צריכה לייצר , כך שיש פה שלה של ´מבעיר´ .
עוד עניין הכרטיס צריך ´לטלטלו´ על גבי הספינה ובפירוש יש פה בעייה של מעביר מרה"ר לרה"י
תגובת הרב
לגבי ההערה האחרונה אם יש עירוב אז הכל נשאר רשות היחיד.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ארכיון צילום: נתי שוחט / פלאש 90

מניין הקרבנות עולה: ד"ר נלי קרביץ בת ה-88 נפטרה מנגיף הקורונה

קרא עוד