שיטת אירלן: שקפים ומשקפיים מסנני צבע – משנים חיים!

סובלים מרגישות לאור? קשיי קשב? מתקשים או מתעייפים מקריאה? נתקלים בחפצים? קראו על פיתרון בשיטת אירלן בכתבה שלפניכם

חדשות כיפה בשיתוף מרכז אירלן ישראל 28/06/20 15:47 ו בתמוז התשפ

שיטת אירלן: שקפים ומשקפיים מסנני צבע – משנים חיים!
חנה אלישבע נבנצאל עם משקפי אירלן, צילום: יח"צ

שיטת אירלן מסייעת לילדים ולמבוגרים להתמודד עם בעיות בעיבוד חזותי או במילים אחרות להתגבר על האופן הלקוי  בו המוח מעבד את התמונה שנקלטת על ידי העין. (קושי בעיבוד חזותי).

שיטת אירלן עושה שימוש בשקפים ובעדשות משקפיים מסננות צבע ובכך מסייעת לפתור בעיה זו. 

השיטה פותחה על ידי הלן אירלן, שגילתה את התסמונת בשנת 1983, והיא מציעה פיתרון לתסמונת על ידי שימוש בשקפים ובעדשות משקפיים מסנני צבע, המותאמים באופן אישי. לא מדובר על ליקוי בראייה, אלא לאופן הלקוי בו נקלטת התמונה במוח.

עד כמה מסנני הצבע בשיטת אירלן מסייעים להתגבר על קשיים אלו? קראו את סיפורה המרגש של חנה אלישבע נבנצאל, בת ה-19: "קוראים לי חנה אלישבע ואני לוקה בתסמונת אירלן, שהיא בעיה בעיבוד החזותי" משתפת חנה אלישבע. "קיבלתי משקפי ראיה לראשונה בכיתה ב', ומאז עברתי הרבה רופאי עיניים, כי למרות שהיו לי משקפיים, המשכתי לא לראות טוב, להיפצע ולסבול.

במשך השנים ניסו לשלוח אותי לתרגולים של מיקוד ראיה, אבל גם הם לא עזרו. הורידו והחזירו לי את המשקפיים מספר פעמים, עד שבתחילת כיתה ט' אמא שלי שמעה על תסמונת אירלן, והחיים שלי השתנו מקצה לקצה! מי שמכיר אותי יודע עד כמה המשקפיים שלי שינו לי את החיים (באופן הכי קלישאתי ואמיתי שיש). בעבר הייתי מרבה להיתקע בקירות ובאנשים, הייתי נופלת ונפצעת כל שני וחמישי, סבלתי ממיגרנות, הקריאה הייתה קשה ומעייפת עבורי (ובאנגלית בכלל לא הייתי מסוגלת לקרוא) וההישגים הלימודיים שלי. עדיף שלא לדבר עליהם..." 

אז מה היא התסמונת הזו? שולמית אלעד, מנהלת ומייסדת "אירלן ישראל" מסבירה: "מחקרים רבים מלמדים שקיים שוני רב באוכלוסייה באופן בו המוח מפרש את הנקלט על ידי העיניים (קושי בעיבוד חזותי). כ-15% מהאוכלוסייה, מעבדים את החומר הנקלט, בצורה לקויה ו/או מעוותת, דבר הגורם להם לקשיים רבים בתפקוד היומיומי. כתוצאה מכך ישנם קשיים בקריאה ו/או התעייפות ממנה, רגישות לאור, שדה ראיה מצומצם, קושי בתפיסת עומק, קשיי קשב וריכוז, כאבי ראש, מיגרנות ועייפות. באמצעות  אבחון והתאמת מסנני צבע מתאימים, ניתן לסנן את הצבעים בקרן האור, שגורמים לעיוותים, ועל ידי כך לפתור קשיים אלה. לחלק גדול ממרכיבי משקפי אירלן, מסנני הצבע פתרו באופן מלא את הבעיות שנבעו מהקושי בעיבוד החזותי. לאחרים שיטת "אירלן" עוזרת בצורה משמעותית, גם אם עדיין הם מתמודדים עם חלק מהקשיים". 

סובלים בעצמכם מתסמינים דומים? מעוניינים לבדוק האם אתם לוקים בתסמונת אירלן? תוכלו לעשות זאת בקלות בשאלון 'בחן את עצמך', באתר אירלן ישראל בקישור המצורף.

חנה אלישבע מספרת על השינוי שחל בה מאז שעברה למשקפיי אירלן: "מאז שמצאנו את שיטת אירלן אני כמעט לא נתקעת ונפצעת, הצלחתי לקרוא לבד ספר של 320 עמודים באנגלית וב"ה ההישגים הלימודיים שלי השתנו לחלוטין. בעבר הייתי תלמידה שנחשבה "מקרה אבוד" או "חסר סיכוי", ולא שלא ניסיתי, באמת שכן ניסיתי לעשות כמיטב יכולתי אבל לא משנה כמה התאמצתי - נכשלתי. 

שולמית אלעד, מוסיפה: לשיטת אירלן שני שלבי אבחון וטיפול. בשלב הראשון נקבע האם לנבדק יש תסמונת "אירלן" ואם כן מותאמים לו שקפים לקריאה. בשלב השני, ניתן פתרון מקיף ויעיל  לנבדק באמצעות אבחון והתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע. עדשות אלו נצבעות במעבדות "אירלן" בארה"ב ונשלחות למטופל. למסתייגים מהרכבת משקפים עם צבע, ניתן להתאים עדשות מגע או "קליפוני" ראייה. 

"מאז שאני משתמשת במשקפי אירלן שלי, המצב הלימודי שלי השתנה ללא היכר", מספרת חנה אלישבע בהתרגשות. "מתלמידה מופרעת שנכשלת בהכל, הפכתי לתלמידה מצטיינת שלוקחים ממנה סיכומים לפני בגרויות (דבר שמעולם לא דמיינתי שיקרה). כמובן שגם עם המשקפיים הייתי צריכה להתאמץ יותר מתלמידים רגילים כי למרות השיפור המשמעותי שיש - הבעיה לא לגמרי נפתרת והקשיים צפים מפעם לפעם.

ב"ה עם הרבה עזרה ואמונה מהמשפחה שלי, מאנשי חינוך מדהימים, ממשקפי האירלן שלי וכמובן מהקב"ה, סיימתי 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה בהצטיינות. אני לא יכולה אפילו לדמיין איך זה היה לעבור את תקופת הבגרויות בלי משקפי אירלן, שעזרו לי בכל כך הרבה תחומים. 

"אם הייתי שומעת על תסמונת אירלן בגיל מוקדם יותר, ואם הייתה יותר מודעות אליה, הייתי יכולה לחסוך הרבה מהסבל והקשיים שעברתי. בגלל זה החלטתי לקחת על עצמי לספר לאנשים, ולהעלות את המודעות לשיטת אירלן ,כך ששום ילד או אדם בעולם לא יצטרכו לסבול סתם.

השנה אני בת שירות לאומי ביישוב עטרת, ואני משתדלת לעשות דברים שיעלו את המודעות לתסמונת גם כאן, דרך התפקידים שלי. לפני כמה חודשים הרמתי עם צוות הנחשון שלנו "הפנינג חושים", בתור פרוייקט שיא לחודש יובל בבני עקיבא. הכנסנו הסברים על תסמונת אירלן והדמיה של  איך אנשים החיים איתה רואים את העולם.

שמחתי ואני תמיד שמחה לראות איך לאט לאט עוד ועוד אנשים שומעים על התסמונת, ויודעים להסביר מה היא, בתקווה שזה יגיע ויעזור לכל מי שצריך את זה".

מידע נוסף על תסמונת אירלן ועל מרכזי אבחון הקיימים ברחבי הארץ ניתן למצוא באתר האינטרנט או בפייסבוק