מה עדיף - אופניים חשמליים או קטנוע?

אופניים חשמליים הפכו בשנים האחרונות לאחד מאמצעי התחבורה הנפוצים בארץ והם מציבים תחרות משמעותית גם מול הקטנועים. אבל מה יותר זול, איזה כלי יותר בטוח ומה עדיף לקנות? הנה כל התשובות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/05/17 22:12 יד באייר התשעז

מה עדיף - אופניים חשמליים או קטנוע?
תלת אופן קטן, צילום: pexels

קטנועים מאז ומעולם נחשבו לפתרון תחבורה מועדף בקרב צעירים ומבוגרים כאחד. הם חוסכים בפקקים ומשתלמים יותר בהשוואה לרכב פרטי, ניתן להוציא רישיון לקטנוע בגיל יחסית מוקדם וגם עלויות התחזוקה שלהם נמוכות בהשוואה לעומת הפתרונות המסורתיים. עם זאת, בשנים האחרונות החל מתחרה חדש להופיע על כבישי הארץ ולהציב תחרות לא מבוטלת.

אופניים חשמליים מרכזים שורה ארוכה של יתרונות שהיו בעבר שמורים לקטנועים בלבד. יתרונות אלו מערערים את המעמד של הקטנוע בתור אמצעי התחבורה המועדף על נהגים שמאסו בפקקים, מה גם שיש דגמים חדשים של אופניים עם מפרט טכני משוכלל. עם זאת, סקירה יסודית של המצב מגלה שאין תשובה חד משמעית לשאלה מה עדיף.

עלות ראשונית, עלויות שוטפות וגמיעת מרחקים

העלות הראשונית של אופניים חשמליים נמוכה בעשרות אחוזים לעומת קטנוע. גם רכישת קטנוע יד שנייה לא מתקרבת לתקציב הנמוך של קניית אופניים בדגמים חדשים. העלות הראשונית האטרקטיבית היא זו שהופכת את האופניים לפתרון המועדף על בני נוער ובעלי רכבים פרטיים שמחפשים פתרון תחבורה נוסף.

גם מבחינת עלויות שוטפות יש לאופניים חשמליים יתרונות שקשה להתעלם מהם. אין צורך לבקר במוסך כדי לתקן את האופניים ואפשר לעשות זאת בכל חנות פרטית במחיר נמוך, אין רישיון שנתי שצריך לחדש וכמובן שאין הוצאות דלק ושמן. אלו דברים קטנים שמצטברים למאות שקלים בשנה מבחינת התחזוקה והנהגים.

מצד שני, לקטנוע יש את היתרון של גמיעת מרחקים ארוכים. מי שצריך להגיע מעיר לעיר בגוש דן לא תמיד יכול לעשות זאת בעזרת אופניים חשמליים, והמצב מחוץ לערים הגדולות לא פחות דרמטי. הדרך היחידה לנסוע על כבישים מהירים היא באמצעות קטנועים, אופנועים או כלי רכב רגילים ובהיבט הזה אין לאופניים החשמליים אפשרות להציב תחרות ראויה. מעבר לכך, בקטנוע ניתן להרכיב נוסע נוסף ובאופניים זה נכון להיום אסור על פי חוק.

איזה כלי תחבורה יותר בטיחותי?

הנושא של הבטיחות הוא ללא ספק המאתגר ביותר בהשוואה בין קטנועים ואופניים. הדעות חלוקות לגבי השאלה מה עדיף, כי אופניים מגיעים למהירות מקסימאלית נמוכה יותר אבל הם משאירים את הנהג חשוף. לעומת זאת, קטנועים יכולים להגיע למהירויות גבוהות אבל תאונה איתם היא בדרך כלל מתכון לאסון.

בשורה התחתונה, לכל פתרון תחבורה יש מאפיינים שונים וההחלטה צריכה להיות פונקציה של צרכים אישיים. הדבר החשוב הוא להכיר את התמונה המלאה ולהתייחס במלוא הרצינות למשמעויות הנלוות. במידת הצורך אפשר גם להתייעץ עם אנשי מקצוע או לשמוע המלצות מאנשים שכבר הגיעו להכרעה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן