מבחן דרכים - פורד אקספלורר

בחורף הכול הרבה יותר יפה, נסיעת המבחן בפורד אקספלורר הייתה הזדמנות נהדרת לנסוע עמוק בתוך המרחבים הירוקים שבין יוקנעם לקריית טבעון

חדשות כיפה מוטי שטרן 26/03/19 10:01 יט באדר ב'

מבחן דרכים - פורד אקספלורר
פורד אקספלורר , צילום: מוטי שטרן

פורד אקספלורר מייצג היטב את תעשיית הרכב האמריקאית. הוא גדול, מרווח, יש לו מנוע 6 צילינדרים חזק והוא מאובזר היטב מהפגוש הקדמי עד הפגוש האחורי. בקצה הפגוש הקדמי נמצאת מצלמת דרך קדמית עם אפשרות למבט פנוראמי של 180 מעלות המסייעת לנווט את האקספלורר ברחובות העיר הצרים וגם כדי להתנהל אתו בשבילים הבוציים.

בקצה הפגוש האחורי, או יותר נכון בתא המטען עד לקצה הפגוש האחורי מצויד האקספלורר בקיפול חשמלי למושבי השורה השלישית. לצליל המשכר של המנוע נחשפתי בחניון התת קרקעי של בית דלק מוטורס בת"א, כאשר נציג נסיעות המבחן האדיב התניע את מנוע 6 הצילינדרים בנפח 3.5 ליטר והצליל העמוק והעוצמתי שלו מילא את חלל החניון.

למימדיו העצומים נחשפתי כשיצאתי עם האקספלורר הישר לרחובותיה הצפופים והעמוסים של העיר העברית הראשונה. פורד אקספלורר הוצג לראשונה בתחילת שנות התשעים בארה"ב וזמן קצר אחר כך הגיע גם לארץ. הדור החמישי והנוכחי שלו ותיק למדי והוא הוצג בשנת 2011 (דור חדש עתידי כבר הוצג). היצע הדגמים הנוכחי של פורד כולל רכבי SUV בלבד. האקספלורר הוא הבכיר שבהם ולצדו נמכרים גם קוגה ו-EDGE. פורד אקספלורר נמכר עם מנוע אחד  בנפח 3.5 ליטר והנעה קדמית (2x4) וכפולה (4x4) ושתי רמות אבזור:

Limited 2x4 – 310,000 ₪ 
Limited 2x4 + Luxury Pack – 330,000 ₪ 
Limited 4x4 + Premium Pack – 365,000 ₪ (רכב המבחן)

דור שני, דור רביעי ודור חמישי (הנוכחי) של האקספלורר

דור שני, דור רביעי ודור חמישי (הנוכחי) של האקספלוררצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

למבחן התייצב האקספלורר בצבע בורדו יין יפהפה ("קינמון" לפי הקטלוג). למרות ממדיו העצומים (אורך של למעלה מ-5 מטרים ורוחב של למעלה מ-2 מטר) הצליחו המעצבים להקנות לאקספלורר מראה אלגנטי מרשים מאוד. הגלגלים הענקיים בקוטר 20 אינץ' המוקפים בקשתות פלסטיק שחור עבות מצליחים להסוות את ממדי האורך והגובה המאוד נדיבים. החזית הרחבה והגבוהה משדרת קשיחות רבה, אך גריל כרום במרקם שרשראות מתכת ושני פסי אופקיים בתחתיתו מקנים לו מראה יוקרתי. מאחור בולט בעיקר פס כרום רחב עם הכיתוב EXPLORER. אני מאוד התחברתי לעיצוב החיצוני שלו.

ממדים נדיבים ועיצוב המצליח לשלב אלגנטיות וקשיחות

ממדים נדיבים ועיצוב המצליח לשלב אלגנטיות וקשיחותצילום: מוטי שטרן

 


תא נוסעים ואבזור

החלונות הגדולים ביחד ריפודי העור הבהירים מצליחים להאיר את אפלוליות תא הנוסעים שמקורה בפלסטיק וריפוד התקרה השחורים (תופעה שנתקלתי בה ברכבי מבחן רבים בזמן האחרון ולא הצלחתי להבין אותה – מעדיף צבעים בהירים בחלק העליון של הרכב), גם הגג הפנוראמי הגדול מצליח להכניס הרבה אור לתא הנוסעים. 

תא הנוסעים של האקספלורר הוא מקום שמאוד נעים לשהות בו. בזכות ממדיו העצומים – תא הנוסעים מרווח מאוד בכל המימדים. מושבי העור בשלושת השורות רכים, נעימים ואוחזים היטב ואם זה לא מספיק – ברכב המבחן הם כללו גם מסאז' ואפשרות כיוונון קשיחות כל מושב בשלושה אזורים, זאת בנוסף לחימום, קירור וכמובן זיכרונות למושבים. סביבת הנהג ולוח השעונים מוכרים לי כבר מה- EDGE וכוללים פלסטיק רך ואיכותי (לא מובן מאליו ברכב אמריקאי), שפע עיטורי כרום ודיפונים דמויי עץ.

הגה העור עמוס כפתורים ןמקשה על ההתמצאות בהם, לוח השעונים כולל מד מהירות במרכז ומסביבו שני צגים קטנים, הימני להצגת ותפעול הטלפון ומערכת השמע והשמאלי כמחשב דרך. מערכת המולטמדיה SYNC בגודל 8 אינץ' כוללת קישוריות AA / ACP ומאפשרת להציג את WAZE וכוללת בנוסף מערכת ניווט מרשימה. בין המושבים בורר הילוכים מאסיבי, בור מצבי 4x4 ותא אחסון ענק. האקספלורר הוא אחד מרכבי 7 מושבים המרווחים ונוסעי שורות 2 ו-3 נהנים מיחדת מיזוג נפרדת.

השורה השנייה תאכלס 3 נוסעים בקלות והיא כוללת משענת יד עם מחזיקי כוסות. בשורה השלישית שני מושבים והמרווח בה טוב יחסית. הקיפול החשמלי שלה נוח מאוד ומהווה סוג של אטרקציה... נקודת התורפה של רכבי 7 מקומות היא תא המטען כאשר 7 המושבים בשימוש, באקספלורר נפח תא המטען עצום ונע בין 595 כשהמובים האחוריים בשימוש עד 143 ליטר כשהם מקופלים.

רשימת האבזור בגרסת Limited  ארוכה וכוללת: חיישני גשם, מראת נהג מתכהה נגד סנוור, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה, בקרת אקלים מפוצלת + יחידה אחורית עם שליטה נפרדת, תאורת אווירה, מושבי עור, חימום, קירור וכיוונון חשמלי למושבים הקדמיים, זיכרון למושב הנהג ןפתיחה חשמלית עם הרגל לדלת תא המטען. חבילת האבזר Luxury מוסיפה גג פנוראמי נפתח.

גרסת ה- Premium מוסיפה: עיסוי בנושבים הקדמיים, חניה אוטומטית וחיישני חניה קדמיים וצדיים.
אבזור הבטיחות עשיר וכולל בכל הגרסאות: בקרת שיוט אדפטיבית, התראה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור שטח מת במראות הצד, ניטור מרחק מקדימה (עם נורת LED אדומה בולטת) בלימת חירום אוטונומית, בקרת אורות אוטומטית, 7 כריות אוויר, מצלמת רוורס עם התראת תנועה צולבת  ומערכת MyKey המאפשרת להגביל את המהירות ועוצמת השמע לנהגים חדשים. גרסת ה- Premium כוללת בנוסף חגורות בטיחות מתנפחות במושבים הקיצוניים.

תא נוסעים איכותי ומוקפד ורשימת אבזור ארוכה ועשירה במיוחד

תא נוסעים איכותי ומוקפד ורשימת אבזור ארוכה ועשירה במיוחדצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של האקספלורר היא אמריקאית קלאסית, מנוע 6 צילינדרים בנפח 3,500 סמ"ק המספק 290 כ"ס ועם 35 קג"מ מומנט ותיבת 6 הילוכים פלנטרית – רכיבים אמינים, מוכחים המספקים כוח רב אשר מצליחים להזיז את הרכב הכבד השוקל לנעלה משני טון ללא קושי רב.

בפעם הראשונה שנהגתי ברכב, שילבתי ל-D וציפיתי שבלם החניה החשמלי ישתחרר באופן אוטומטי – כאן נכונה לי אכזבה קלה, ברכב שעולה למעלה מ-300,000 ₪ בלם החניה אינו חשמלי, כיאה לרכב אמריקאי קלאסי מופעל באמצעות הרגל.

האקספלורר הגדול והכבד משייט בקלילות ונינוחות. המנוע העוצמתי מספק את כל הכוח הנדרש ואף יותר. פעולת תיבת 6 ההילוכים חלקה ונעימה וביחד עם המתלים הרכים ובידוד רעשים מצויין – מתקבלת נוחות נסיעה מעולה (ואם זה לא מספיק, המסאז' במושבים הקדמיים תורם גם הוא את חלקו בנסיעה ארוכה). עם הממדים שלו, ההתנהלות ברחובות צרים קצת מאתגרת, אך המצלמה הקדמית והחיישנים מסייעים לצלוח אותם בשלום.

ניצלתי את מזג האוויר הנאה וההנעה הכפולה של הרכב לנסיעה בדרכים חקלאיות בוציות ועם גחון של למעלה מ-21 ס"מ, הנעה כפולה וצמיגים רחבים – הרגשתי בטחון רב, במקרה של שטח בוצי במיוחד – מעבר למצב "בוץ" חילץ את האקספלורר הכבד מהבוץ בקלילות רבה וללא מאמץ.

לעוצמה והכוח הרב יש מחיר – צריכת דלק הרחוקה מלהרשים, בשיוט נינוח מחוץ לעיר עמדה צריכת הדלק על 10 ק"מ לליטר ובסה"כ בזמן המבחן שכלל מעט נסיעה עירונית, הרבה נסיעות בין עירוניות וכמה נסיעות בשטח – עמדה צריכת הדלק על 7.5 ק"מ לליטר. צריכה גבוהה אך סבירה לרכב בסדר גודל כזה, אני מניח שתוספת שני הילוכים לתיבה היתה משפרת את המצב.

האקספלורר מספק איכות נסיעה מצוינת ויכולת שטח במחיר צריכת דלק גבוהה

האקספלורר מספק איכות נסיעה מצוינת ויכולת שטח במחיר צריכת דלק גבוההצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

פורד אקספלורר הוא SUV אמריקאי קלאסי. הוא ענק, מאובזר, יש לו מנוע 6 צילינדרים עוצמתי ואפילו בלם החניה מופעל באמצעות הרגל... תענוג לנהוג בו במרחב הפתוח ועם שפע אבזור הנוחות ולא פחות חשוב – אבזור הבטיחות הוא מציע חבילה איכותית ברמה של רכבים יוקרתיים אך עם סמל עממי שעולים עשרות אלפי שקלים יותר. מחירו גבוה ועם צריכת הדלק הגבוהה – אחזקתו לא זולה, אך ברמת המחיר שלו אין הרבה רכבים המציעים מרווח לשבעה נוסעים ותא מטען ענק עם יכולת שטח לא רעה. 
שורת הסיכום שלי: האקספלורר הוא אחד הרכבים שהיה קשה לי להחזיר לאחר נסיעת המבחן..

פוקוס, קוגה, EDGE ואקסלורר – נבחנו כולם באתר כיפה

פוקוס, קוגה, EDGE ואקסלורר – נבחנו כולם באתר כיפהצילום: מוטי שטרן

 

 

לכל הטורים של מוטי, היכנסו