מבחן דרכים - יונדאי סונטה

יונדאי איוניק ההיברידית, היתה המכונית הנמכרת ביותר בשנת 2018. האחות הגדולה יונדאי סונטה התברגה למקום השני בקטגוריית המשפחתיות הגדולות – סיבה טובה לקחת אותה למבחן דרכים

חדשות כיפה מוטי שטרן 28/01/19 11:57 כב בשבט התשעט

מבחן דרכים - יונדאי סונטה
יונדאי סונטה, צילום: מוטי שטרן

יונדאי איוניק ההיברידית היתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2018, גם הסונטה - האחות הגדולה התברגה למקום השני המכובד בסגמנט שלה – משפחתיות גדולות ("רכב מנהלים").
יונדאי סונטה לדורותיה (כולל ה-I40) משווקת בישראל מתחילת ייבוא דגמי יונדאי ב-1994.

לעומת הדורות הקודמים שלא נחלו פה הצלחה גדולה, הדור הנוכחי משווק בישראל בהצלחה רבה ואם ניקח בחשבון את העובדה שהמשפחתיות הגדולות (המכונות גם "רכבי מנהלים" – כינוי ייחודי לסגמנט בישראל) משתייכות לקבוצה הראשונה שהיקף המכירות שלו הצטמצם וכמעט נעלם ע"י רכבי ה- SUV – הג'יפונים – המקום השני של הסונטה לאחר סקודה סופרב מעצים את היקף הצלחתה.הסונטה הנוכחית משווקת בישראל מ- 2016 בגרסה היברידית בלבד ולצריכת הדלק הנמוכה שלה תרומה רבה להצלחתה.

הסונטה מוצעת בשתי רמות אבזור Premium (165,000 ₪) ומעליה Limited (180,000 ₪), היא עברה מתיחת פנים ובמסגרתה (וגם תחילת שיווק בת דודתה – קיה אופטימה היברידית) הושווה אבזור הבטיחות בדגם ה-Premium לזה של ה- Limited – כל הכבוד!
רמת האבזור של הרכב היתה Limited, כמו רוב רכבי המבחן (ואני לא מתלונן על כך.. ).

הסונטה לאחר מתיחת הפנים מרשימה עוד יותר

הסונטה לאחר מתיחת הפנים מרשימה עוד יותרצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

כיאה לרכב המיועד לארצות הברית, לסונטה מידות נדיבות: בסיס גלגלים של 280.5 ס"מ, אורך כולל של 485 ס"מ ורוחב של 186.5 ס"מ ובצבע שחור של רכב המבחן עם שפע כרום בגריל הטרפזי הענק, בתחתית הפגוש הקדמי, בספי דלתות הצד ואפילו מקצה הפנסים הקדמיים לאורך הרכב עד קצה החלונות הצדיים – מתקבלת הופעה מרשימה ביותר.

מתיחת הפנים חידדה את ההופעה מאחור ושלושת צביריי הפנסים האחוריים יוצרים מראה מרשים גם בחשכה. הסונטה לא צועקת "אני רכב היברידי" והסממנים החיצוניים היחידים להיותה היברידית הם לוחיות קטנות עם הכיתוב "Blue Drive" בצדדים וכיתוב Hybrid מאחור.

עיצוב חיצוני מרשים אך לא מחצין את יחידת ההנעה ההיברידית

עיצוב חיצוני מרשים אך לא מחצין את יחידת ההנעה ההיברידיתצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב פנימי ואבזור

העיצוב האמריקאי ממשיך פנימה, ברכב המבחן ריפודי העור והדיפונים היו בצבע בהיר שאינני יודע כמה יהיו פרקטיים במשך הזמן, אך אין ספק שביחד עם גג השמש הפנוראמי אשר נפתח בחלקו הקדמי – יוצרים תא נוסעים מואר ואוורירי שכיף להיות בו במשך הנסיעה.

המרווח בשתי שורות המושבים מצוין בכל מימד חוץ ממרווח הראש הגבולי לאנשים גבוהים במושב האחורי. מושב הנהג בעל כיוונון חשמלי (בדגם הפרימיום גם מושב הנוסע) ושני זכרונות למושב הנהג והמראות, בזמן דימום המנוע, כסא הנהג נע לאחור. ובזמן ההתנעה, נע קדימה, כדי להקל על היציאה והכניסה מהרכב. מרשים מאוד.

למושבים הקדמיים חימום וקירור ולמושבים האחוריים חימום "בלבד"... אפרופו חימום – גם ההגה מחומם (המבחן נערך בחורף – וזו בהחלט אופציה נחמדה בשעת בוקר מוקדמת בירושלים). למרות האבזור העשיר – קל מאוד להתמצא בקלות ולתפעל בנוחות את שפע המערכות ברכב.

לוח השעונים סטנדרטי ולמעט מד הסל"ד שמוחלף לטובת מד טעינה – אין הבדל לעומת לוח שעונים של רכב רגיל. כבר ברמת האבזור הבסיסית Limited, האבזור עשיר מאוד וכולל: מערכת מולטימדיה Connected בהתקנה מקומית של כלמוביל בגודל 7 אינץ' הכולת Waze, פנגו, רדיו אינטרנטי וכו', למערכת כפתורים פיזיים גדולים המקלים על השימוש בה (אך מבחינה אסתטית היא אינה משתלבת כל כך ברכב), כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto hold המאפשרת הורדת הרגל מדוושת הבלם ברמזור (אך מצריכה הפעלה מחדש בכל נסיעה והצליחה לבלבל אותי לאחר שפעם שכחתי להפעילה...), וילונות בדלתות האחוריות וחיישני גשם ותאורה. רמת האבזור Premium מוסיפה גג פנוראמי וטעינה אלחוטית לנייד.

למרות הסוללות הממוקמות בתא המטען – נפח תא המטען עומד על 440 ליטר, פתח הטעינה רחב, אך בשל אורכו קשה להגיע לעומק תא המטען וכמו בכל רכב סדאן הוא פחות שימושי. אבזור הבטיחות מרשמים וכולל: בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת ותיקון סטייה מנתיב, חיישני רברס מקוריים ומצלמת רברס.

תא הנוסעים המרווח והבהיר ורשימת האבזור הארוכה מנעימים את הישיבה בסונטה

תא הנוסעים המרווח והבהיר ורשימת האבזור הארוכה מנעימים את הישיבה בסונטהצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

למנוע 2 ליטר בנזין ולמנוע החשמלי הספק משולב של 193 כ"ס והמומנט המשולב עומד על 37.4 קג"מ המתקבלים כבר ב- 1,770 סל"ד המועברים לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים פלנטרית בת 6 הילוכים וביחד מספקים ביצועים מצויינים למרות משקלה הכבד של הסונטה העומד על 1,590-1,630 ק"ג.

כמו ביונדאי איוניק שנבחנה במדור זה, ההתנעה רק מכינה את הרכב לתנועה והיציאה מהמקום מתבצעת ע"י המנוע החשמלי בלבד בשקט מרשים ועתידני...כיאה לרכב המיועד לשוק האמריקאי – מתלי הרכב רכים ובכבישים סלולים היטב – הנסיעה נוחה ורכה והסונטה היא פרטנרית מצויינת לנסיעות ארוכות בכבישים מהירים במיוחד בשילוב עם בקרת השיוט האדפטיבית המתפקדת מצוין גם בפקקים (אך מחייבת הפעלה מחדש לאחר עצירה מלאה).

בניגוד לרכבים היברידיים רבים המצוידים בתיבת הילוכים רציפה – התיבה הפלנטרית של הסונטה הופכת את ההאצות למהירות ושקטות וביחד עם יחידת ההינע החזקה מעניקה לנהג כוח זמין בכל מצב. היא איננה מכונית ספורטיבית, אך כאמור רכב חזק שהמאפשר לגמוע מרחקים ארוכים בנוחות ונינוחות.
צריכת הדלק מרשימה ביותר ובמהלך המבחן שכלל נסיעות עירוניות ובין עירוניות עם 4 אנשים ברכב – עמדה על 17 ק"מ לליטר, עם נפח מיכל דלק של 60 ליטר, לאחר התדלוק – הראה מחשב הדרך טווח נסיעה מרשים של 951 ק"מ למיכל!

צריכת דלק מרשימה של 17 ק"מ לליטר וטווח של 951 ק"מ למיכל דלק

צריכת דלק מרשימה של 17 ק"מ לליטר וטווח של 951 ק"מ למיכל דלקצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

הסונטה ההיברידית הינה רכב מרווח, חסכוני, מאובזר ובטיחותי וכמו כל רכבי יונדאי, נהנית ממוניטין אמינות גבוה, בנוסף לכך יש לה אחריות כוללת של 5 שנים או 100,000 ק"מ ו- 7 שנים או 150,000 ק"מ למערכת ההיברידית.

הסונטה מתאימה למי שגומע מרחקים ארוכים בכבישים מהירים באופן קבוע וזקוק לרכב חסכוני ונוח, גם אם אתם מקבלים רכב בדרגה כזו מהעבודה וצריכת הדלק פחות מעניינת אתכם – בזכות הטבת המס של רכב היברידי – היא תחסוך לכם 500 ₪ (ברוטו) משווי השימוש, ולכן אם אתם הבודדים שעדיין מתעניינים ב"רכב מנהלים" ולא מחפשים ג'יפון  ונפח תא המטען אינו קריטי עבורכם – הסונטה צריכה להיות אחד הרכבים שאתם צריכים לבדוק.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!