מבחן דרכים: קיה קארניבל – שמיניות על הכביש

8 מושבים ו-8 הילוכים, אין מתאים מחודש כסלו בו מתחילים שמונת ימי חנוכה לבחון את קיה קארניבל

חדשות כיפה מוטי שטרן 21/11/18 12:34 יג בכסלו התשעט

מבחן דרכים: קיה קארניבל – שמיניות על הכביש
קיה קארניבל, צילום: מוטי שטרן

עד סוף שנות השמונים משפחות עם יותר משלושה ילדים נסעו ברכבי סטיישן עם ספסל שלישי נוסף בתא המטען (וולבו וסובארו סטיישן) או ברכבים מסחריים עם חלונות וספסלים בהתקנה מקומית (פולקסוואגן טרנספורטר ופורד טראנזיט), מיצובישי L300 וצמד התאומים GMC ספארי ושברולט אסטרו היו החלוצים שהציעו רכב מותאם לשבעה נוסעים עם מושבים מקוריים ותא נוסעים שאינו מסחרי ואפילו מהודר.

בהמשך הצטרפו לקטגוריה טויוטה פריוויה, מאזדה MPV, ניסאן סרנה, קרייזלר וויאג'ר וגם הדור הראשון של קיה קארניבל – אלה היו מיניוואנים גדולים, מרווחים ומאובזרים אך גם יקרים ועם מנועים גדולים עם צריכת דלק גבוהה. ג'יפים עם 7 מושבים ויכולת שטח מצוינת כמו איסוזו טרופר, מיצובישי פאג'רו וטויוטה לנדקרוזר מצד אחד ומיניוואנים קטנים יותר המתאימים לחמישה מבוגרים ושני ילדים בשורה השלישית (5+2) כמו מיצובישי ספייס וואגון, מאזדה 5, אופל זאפירה, טויוטה וורסו וסיטרואן גראנד פיקאסו אומנם פחות מרווחים, אך עם מנוע קטן יותר ומחיר נמוך יותר, מצד שני – כמעט חיסלו את קטגוריית המיניוואנים הגדולים.

שני הדורות הראשונים של קיה קארניבל הציעו 7 מקומות ואפשרות למנוע דיזל חסכוני. בדור השלישי של הקארניבל שהגיע לארץ ב-2015 יש 8 מושבים ומנוע בנזין 6V בנפח 3,300 סמ"ק ולאחרונה הוא עב מתיחת פנים במסגרתה נוספו לתיבת 6 ההילוכים שני הילוכים (8 סה"כ) ואבזור הבטיחות שופר.
הקארניבל נמכר עם מנוע בנזין בנפח 3,300 סמ"ק ותיבה אוטומטית בשתי רמות אבזור: EX (234,900 ₪) ו- Premium (249,900 ₪). רכב המבחן היה ברמת האבזור EX.

דור ראשון, דור שני ודור שלישי של קיה קארניבל

דור ראשון, דור שני ודור שלישי של קיה קארניבלצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

כאשר מדובר ברכב בו לשימושיות ולפונקציונליות עדיפות עליונה – ידם של המעצבים כמעט כבולה.
המאפיין הבולט בעיצוב הקארניבל הוא הגודל ואפילו בצבע הלבן של רכב המבחן הוא משדר עוצמה.
לגריל הענק יש את "אף הטיגריס" האופייני לדגמי קיה מוקף במסגרת כרום עבה. בקו חלונות הצד בין החלון של מושבי השורה השניה והשלישית יש מעין מדרגה ש"שוברת" את מימד האורך של החלונות וביחד עם חישוקי 18 אינץ' הנאים התוצאה נעימה לעין.

 גם בצבע הלבן של רכב המבחן – הקארניבל משדר נוכחות ועוצמה

גם בצבע הלבן של רכב המבחן – הקארניבל משדר נוכחות ועוצמהצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

במיניוואן (מוזר לכנות רכב ענק כזה – מיני) לתא הנוסעים חשיבות עליונה, ואכן תא הנוסעים של הקארניבל ראוי להרבה שבחים. הדבר הבולט כשנכנסים לרכב הוא המרחב העצום ברכב, בזכות רוחב של 198.5 ס"מ, אורך של 511.5 ס"מ וגובה של 177.5 ס"מ יש שפע מקום. ברכב המבחן צבע הדיפון והריפוד היה בהיר והעצים את תחושת המרחב.

הנהג והנוסע נהנים ממושבים שראויים יותר לכינוי כורסאות וביניהם קונסולה רחבה עם משענת יד ענקית שמתחתיה תא אחסון ענק. כניסה לשורה השנייה והשלישית מתבצעת דרך דלתות הזזה חשמליות משני הצדדים, הדלתות רחבות והכניסה דרכן נוחה מאוד. שני מושבי השורה השנייה הקיצוניים מאוד מרווחים ויש להם משענות מתקפלות בקצה, המושב האמצעי פחות מרווח וניתן לקפל את המשענת שלו לטובת משענת ומחזיקי כוסות  (יש סה"כ 10 כאלה) למושבים הקיצוניים.

השורה השלישית מפתיע בגודלה, היא כוללת שלושה מושבים גדולים שגם מבוגרים יכולים לשבת בהם. יושבי שתי השורות האחוריות נהנים מווילונות שמש בחלונות הצד, בקרת אקלים נפרדת עם פתחי מיזוג בתקרה, שקעי טעינת USB ומחזיקי כוסות, ברכב המבחן היו גם מסכים בדב המושבים הקדמיים.
תא המטען ענק גם הוא וכאשר כל הנושבים פתוחים נפחו הוא 960 ליטר. קיפול המושבים נוח מאוד וניתן להגדילו עד 2220 ו-4022 ליטר כאשר מקפלים את שורות מושבים השלישית והשנייה.
אין ספק שהקארניבל יצליח לשנע משפחה גדולה ומטענה ללא פתרונות של גגון או צ'ימיגג.
איכות תא הנוסעים מרשימה גם היא במיוחד בשילוב שחור וקרם ברכב המבחן.

רשימת האבזור ארוכה וכבר ברמת EX כוללת בקרת אקלים תלת אזורית עם שליטה נפרדת לשורות האחוריות (חבל שאין חיווי קבוע על מצב בקרת האקלים ויש צורך ללחוץ על כפתור כדי להציג את המצב במסך המולטימדיה), מראות עם קיפול חשמלי, מערכת מולטימדיה הכוללת מצלמה אחורית, בלם חשמלי עם פונקציית Auto Hold לעמידה ברמזורים, פתיחה והנעה ללא מפתח, דלתות הזזה חשמליות (שאי אפשר לפתוח כאשר ידית ההילוכים אינה משולבת ל-P) חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מראה פנימית לצפייה בנוסעים ועוד. רמת האבזור Premium מוסיפה גם פתיחה חשמלית לדלת תא המטען וריפודי עור.
אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב (ללא תיקון) וניטור מרחק מלפנים.

תא נוסעים איכותי, מרווח, מודולארי, שימושי ומאובזר

תא נוסעים איכותי, מרווח, מודולארי, שימושי ומאובזרצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

למרות שמדובר ברכב גדול מאוד וכבד (משקל עצמי של למעלה מ-2 טון), בזכות מנוע בנזין 6 צילינדרים (V6) בנפח 3,300 סמ"ק עם הספק עצום של 276 כ"ס ו-34.3 קג"מ מומנט המעבירים את הכוח באמצעות תיבת 8 הילוכים – הקארניבל מפתיע עם ביצועים טובים מאוד.
צריך להתרגל לממדים שלו במקומות צרים, אך כשיוצאים לכביש המהיר ואפשר לנצל את מלוא העוצמה של יחידת ההנעה – הקארניבל מפתיע עם ביצועים מעולים, קל להאיץ איתו למהירויות גבוהות, הכוח זמין תמיד ובזכות בידוד רעשים טוב בתא הנוסעים השקט נשמר. זה כמובן לא רכב ספורטיבי, אך הוא מציע נוחות נסיעה נהדרת בעיר ובכביש המהיר, למרות המתלים הרכים ובזכות המשקל הגבוה הוא מאוד יציב ולא מתנדנד למרות מימדיו הנדיבים.

תנוחת ישיבה גבוהה, חלונות גדולים ומראות גדולות מקלים על תמרון הקארניבל הענק גם במקומות מאתגרים. חיישני החניה הקדמיים והאחוריים והמצלמה האחורית מסייעים גם במשימה.
את מחיר הכוח והעוצמה משלמים בתחנת הדלק, בנסיעה מירושלים לתל אביב הצלחתי להשיג 12 ק"מ לליטר, נסיעה חזרה השיגה 10 ק"מ לליטר ובנסיעה בעיר צריכת הדלק הגיעה ל- 7 ק"מ לליטר, סה"כ הצריכה הכוללת עמדה על 9 ק"מ לליטר.

הביצועים מצויינים למרות המימדים והמשקל, אך צריכת הדלק גבוהה

הביצועים מצויינים למרות המימדים והמשקל, אך צריכת הדלק גבוההצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

מלבד הקארניבל, רק שברולט טראוורס מציע 8 מושבים. בקטגוריית המינוואנים בגודל המצומצמת קיימים סאניונג רודיוס, קרייזלר פסיפיקה וסיאט אלהמברה אשר מציעים "רק" 7 מושבים.
האלהמברה והרודיוס זולים יותר מהקארניבל ומציעים צריכת דלק עדיפה, אך יחידות ההנעה שלהן חלשות יותר. לקארניבל תא המטען הגדול ביותר מכל מתחריו ויחסית למחירו הוא מציע את התמורה העדיפה בשקלול של מחיר, אבזור, מימדים ושימושיות לצד מוניטין אמינות גבוה של רכבי קיה.

החיסרון העיקרי של הקארניבל הוא צריכת דלק גבוהה וגרסת דיזל בדור זה (שהייתה קיימת בדורות הקודמים) הייתה מתקבלת בברכה.
פער של 15,000 ₪ עבור פתיחה חשמלית לתא המטען וריפודי עור אינו מוצדק לדעתי וגרסת ה- EX היא המומלצת להסעת משפחה בת 8 נפשות.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!