מבחן דרכים בניחוח אירופאי וטיפים להשכרת רכב בחו"ל

משנה לשנה גדל המגוון לחופשות כשרות בחו"ל, וגם כותב שורות אלה יצא לחופשה קצרה, קרירה וכשרה באירופה. וכחובב רכב ונהיגה ניצלתי את ההזדמנות להינות מחוויית נהיגה שונה ברכב BMW סידרה 3 סטיישן.

חדשות כיפה מוטי שטרן 02/10/18 10:27 כג בתשרי התשעט

מבחן דרכים בניחוח אירופאי וטיפים להשכרת רכב בחו"ל
BMW סידרה 3 סטיישן דיזל, צילום: מוטי שטרן

משנכנס אייר של השנה שעברה, התמלאו עלוני השבת בפרסומות לחופשות כשרות בחו"ל. משנה לשנה המגוון גדל, המחירים יורדים והאפשרות לברוח קצת מחום יולי אוגוסט לטמפרטורה קרירות יותר – שכנעו גם את כותב שורות אלה לצאת לחופשה קצרה, קרירה וכשרה באירופה. ישנה אפשרות להצטרף לטיולים מאורגנים של חברת התיירות, אך כחובב רכב ונהיגה (ולא רק מסיבה זו...) – טיול מאורגן הוא אפילו לא אופציה.
הפעם טיילנו בעיקר בהרי הדולמיטים שבצפון איטליה, אזור יפהפה שאני מכיר בחורף בגווני לבן ובקיץ בגווני ירוק. נהיגה בכבישי הדולמיטים היא חוויה מאתגרת ומהנה ואליה נוספים מקומות ונופים מרהיבים.
אצלי, ההנאה מתחילה כבר בשלבי תכנון הטיול: עיון במפות, תכנון הגעה ליעדיי הטיול והקריאה בספרים ופורומים שונים על האזור וקבלת טיפים והמלצות. לחופשה במלון כשר יש יתרונות רבים בתחום הכשרות והשבת, אך כמובן שהלינה במקום אחד מאלצת את הטיול להיות "טיול כוכב" עם נסיעות ארוכות.
אפרופו נסיעות, הרכב השכור שאנחנו (4 מבוגרים) קיבלנו היה BMW סידרה 3 סטיישן עם מנוע 2 ליטר טורבו דיזל ובלימה רגנטיבית (האנרגיה שהולכת לאיבוד בבלימה נאגרת למצבר במקום דרך האלטרנטור).
לפני מספר שנים עבר זיכיון היבוא של BMW לקבוצת דלק (המייבאת גם את מאזדה ופורד), BMW סידרה 3 משווקת במפרט שונה מאוד מהרכב ששכרנו (בארץ משווקת גרסת סדאן עם מנוע בנזין ובנזין היברידי נטען).
התמזל מזלי ועד עכשיו כמעט בכל פעם ששכרתי רכב באירופה – קיבלתי מרצדס (כמעט, כי בטיול חורפי באוסטריה קיבלתי סובארו פורסטר 4X4). 

עם BMW סידרה 3 כיף לגמוע את המרחקים של טיול הכוכב

עם BMW סידרה 3 כיף לגמוע את המרחקים של טיול הכוכבצילום: מוטי שטרן

 

BMW סידרה 3 סטיישן דיזל

BMW מזוהה כרכב יוקרתי, ספורטיבי ומהנה לנהיגה וכחובב רכב, זכיתי הפעם להגשים חלום ולנהוג בו. הדור הראשון של סידרה 3 הוצג באמצע שנות ה-70 ומאז הוא הדגם הנמכר ביותר של החברה. סידרה 3 היא מכונית משפחתית גדולה (סגמנט D המכונה בישראל "מכונית מנהלים") ומייצגת נאמנה את ערכי BMW ומצדיקה היטב את המוניטין היוקרתי והספורטיבי של החברה.

הרכב שקיבלנו כאמור היה בעל מנוע 2 ליטר דיזל המשודך לתיבת 8 הילוכים פלנטארית המעבירה את כוח המנוע לגלגלים האחוריים. מרכב הסטיישן כרגיל, שימושי ונוח מאוד להעמסה.
אפרופו שימושיות, לעיצוב הספורטיבי יש מחיר, תנוחת הישיבה נמוכה ובכניסה אליו ממש שוקעים בתוך הרכב, המרווח במושבים ובתא המטען סביר פלוס (2 מזוודות גדולות עד גובה החלון + כמה תיקים קטנים), אך היא לא מרווחת כמו פורד מונדאו או סקודה סופרב, לדוגמא.
העיצוב החיצוני מצליח להראות דינאמי וספורטיבי גם במרכב הסטיישן בזכות הקווים הישרים והמרכב הנמוך. בחזית נשמר המבנה המסורתי של גריל הכליות הכפול ולפנסי הלד הקדמיים חתימה בצורת שני עיגולים המשמרת את המסורת העיצובית. הצבע השחור של רכב המבחן בשילוב החישוקים הקלים והנאים תורמים רבות להופעה החיצונית.

גם במרכב הסטיישן נשמר המראה הספורטיבי והדינאמי

גם במרכב הסטיישן נשמר המראה הספורטיבי והדינאמיצילום: מוטי שטרן

 

הצבע השולט בתא הנוסעים כולל ריפוד התקרה נע בין אפור כהה לשחור, מזל שהחלונות הגדולים מכניסים הרבה אור לתא הנוסעים. איכות החומרים כצפוי – מעולה וכך גם הנדסת האנוש. ידית ההילוכים הינה אלקטרונית ותפעולה דורש הסתגלות, אך קל להתרגל אליה. למרות שהיא גוזלת מקום מהחלל בין המושבים הקדמיים – מיקומה בין המושבים עדיף בעיני ממתג הילוכים על ההגה כמו במרצדס. בלוח השעונים תצוגה קלאסית של שעון מהירות וסל"ד וביניהם צג מידע המראה את המהירות המותרת וניתן להציג בו בצורה נוחה את הוראות הניווט.
רמת האבזור של הרכב היתה בסיסית וכללה תא מטען עם פתיחה חשמלית (נהדר), הנעה ללא מפתח ואת מערכת המולטימדיה I-Drive המצוינת המתופעלת באמצעות חוגה (ללא מסך מגע) ליד ידית ההילוכים וכוללת מערכת ניווט מציינת, מערכת שמע ושליטה נרחבת במאפייני הרכב.
מאכזב לגלות שבלם היד אינו חשמלי ופתיחת ונעילת הרכב מתבצעות מהשלט, אך יותר מאכזב שברכב לא היו מערכות בטיחות אקטיביות.

כמצופה, איכות החומרים מעולה וכך גם הנדסת האנוש, המרווח לא מצטיין

כמצופה, איכות החומרים מעולה וכך גם הנדסת האנוש, המרווח לא מצטייןצילום: מוטי שטרן

סדרה 3 של BMW היא אחת המתאימות ביותר לכבישי הדולמיטים, ההגה המתקשר והכוח הרב מהמנוע המועבר לגלגלים האחוריים ביחד עם אחיזת כביש טובה מעניקים לנהג בטחון בנסיעה בכבישים המפותלים והופכת את הנסיעה למהנה מאוד ואפילו מדרבנת ללחוץ חזק יותר על דוושת התאוצה (במיוחד במצב ספורט).
באוטוסטרדות הנסיעה שקטה וחלקה ותאוצות לעקיפה מתבצעות בקלילות ובטחון רב.

צריכת הדלק במשך 7 ימים בעיקר בכבישים מפותלים עם 4 מבוגרים ומטענם הייתה 16 ק"מ לליטר – מרשים מאוד לרכב בגודל זה ובתנאי נסיעה אלו.

 

ועכשיו, טיפים והמלצות לשכירת רכב בחו"ל:

צלמו את הרכב

צלמו נזקים ברכב לפני היציאה לטיול.צילום: מוטי שטרן

סוג הרכב- רובנו נוהגים בארץ ברכב אוטומטי, סביבה זרה ובתנאים מאתגרים – אינם המקום להיזכר ותרגל את שיעורי הנהיגה, בנוסף לכך, הנכם צפויים לבלות ברכב כמה שעות ביום ביחד עם מטענכם – כדאי מאוד לבחור ברכב מקטגוריה אחת גבוהה יותר מהנדרש להרכב נוסעי הטיול (אם אתם לנים בכמה מקומות, תא המטען צריך להספיק למזוודות והתיקים של כולם ומכיוון שפרצה קוראת לגנב באתרי נופש ותיירות, כל המטען צריך להיכנס מתחת לווילון הנגלל של תא המטען). בנוסף לכך, באירופה בקטגוריות נמוכות אחוז הרכבים האוטומטיים נמוך ויש סיכוי רב לשדרוג חינם לרכב מקטגוריות גבוהות יותר (כך קיבלתי א’ ה- BMW במחיר פג'ו 3008). אין הבטחה לרכב ממדגם מסוים – אלא לרכב מהקטגוריה שנבחרה. רכבי דיזל נפוצים מאוד באירופה, ציינו עדיפות לרכב דיזל בהזמנה ובמעמד מסירת הרכב (כשמציעים לכם את הרכב, בררו בנימוס איזה עוד רכבים מהקטגוריה זמינים – אולי יהיה משהו זמין שמוצא חן בעיניכם יותר).
אני מעדיף לשכור את הרכב דרך חברות ישראליות, ניתן לקבל הנחה משמעותית מחברת האשראי, מועדון נוסע מתמיד ואם יש לכם רכב ליסינג – גם ע"י חברת הליסינג.

רישיון נהיגה וביטוח- רישיון הפלסטיק הישראלי לא תמיד מספיק ולכן מומלץ מאוד להוציא רישיון בינלאומי (כ-20 ₪) לכל נהג, כדאי לוודא מול חברת ההשכרה לגביי ותק נהיגה וגיל מינימאלים. אל תוותרו על ביטול השתתפות עצמית (שימו לב, שיש חברות בהן ביטול השתתפות עצמית הוא ביטוח ביטול השתתפות עצמית כך שבמקרה של נזק – הלקוח משלם את סכום ההשתתפות העצמית ותובע את הביטוח לעומת ביטול השתתפות עצמית בו השוכר לא משלם כלום במקרה של נזק). ביטול השתתפות עצמית לא מכסה נזקים למראות, שמשות וצמיגים ומומלץ לרכוש כיסוי ביטוחי גם להם במעמד ההשכרה בעלות של כ- 10€ליום. אם אתם מתכוונים לנסוע מחוץ למדינה – בררו האם זה אפשרי, חברות מסוימות אינן מאפשרות מעבר למדינות מסוימות (בעיקר מזרח אירופה לרכבי יוקרה כמו מרצדס ו-BMW.

קבלת הרכב- בשדות תעופה יש חניוני ענק של חברות השכרת הרכב, הלקוח מקבל עם המפתח פתק ובו מספר החניה של הרכב שלו. קבלת הרכב מתבצעת ללא נוכחות עובד חברת ההשכרה, אם יש נזקים בולטים – צלמו אותם ואל תהססו לחזור ולדרוש רכב אחר.

ניווט ומפות- בארץ אנו מנווטים בעיקר באמצעות WAZE הדורשת חיבור אינטרנט, רכישת כרטיס SIM בשדות התעופה יקרה יותר ולא תמיד יש חיבור אינטרנט מיד בתחילת הנסיעה.
ישנן תכנות ניווט הפועלות Offline, הידועה בהן היא כמובן Google Maps אך גם אפליקציית HERE עובדת נהדר באירופה – התכוננו מראש ודאגו להתקין אותן ולטעון את המפות הרלוונטיות כבר בארץ. יכול להיות שברכב שתקבלו מותקנת מערכת ניווט – השתמשו גם בה (ב- BMW ומרצדס מערכות ניווט מעולות וקלות לתפעול).
הביאו מהרכב שלכם מטען (רצוי מפוצל ואפילו שניים גם ליושבי המושב האחורי), כבל ותושבת לטלפון המתחברת בוואקום לשמשה.
אם מותקנת מערכת ניווט ברכב – נסו להשתמש במקביל בה ובטלפון על מנת לוודא שהיעד שהקשתם הוא באמת נכון (אם מספר הקילומטר עד היעד כמעט זהה).

מהירות, חוקי תנועה, חניה וכבישי אגרה- בררו מראש על חוקי התנועה בארץ היעד. באירופה אכיפה קפדנית של מהירות, בכבישים צרים המהירות היא 90 קמ"ש ובבת אחת יורדת ל-30/50 קמ"ש, אל תחרגו מהמהירות המותרת.
 

הנסיעה בערים גדולות מסורבלת ומסובכת – העדיפו תחבורה ציבורית. באיטליה, במקומות צפופים התנועה מותרת לתושבי האזור בלבד ומסומנת בתמרור עם האותיות ZTL, קיימות גם אפליקציות המתריעות מכניסה לאזורים אלה.
כשאתם חונים ויש לכם ספק האם החניה חינם או בתשלום – שאלו עוברים ושבים.
באוסטריה ובשוויץ התשלום על כבישי אגרה הוא ע"י קניית מדבקה בכ-10€ (אם שכרתם רכב ממדינה רכשו אותה בתחנת דלק סמוך למעבר הגבול). באיטליה התשלום על כבישי אגרה בדרך כלל ביציאה מהאוטוסטרדה, אך יש מקומות שהתשלום הוא בכניסה. בכניסה לאוטוסטרדה היכנסו בנתיב שאינו מיועד למנויים (שלט צהוב עם הכיתוב TELEPASS) וקחו כרטיס – שמרו עליו והציגו אותו ביציאה (שוב, לא להיכנס בנתיב למנויים, יש מקומות/שעות שהתשלום הוא במכונה ויש מקומות עם קופאי. אני ממליץ להניח קופסא עם כסף קטן ושטרות 5/10€ בהישג יד לתשלום באוטוסטרדות.

החזרת הרכב- הקפידו להחזיר את הרכב בזמן (איחור יכול להוביל לחיוב של יום נוסף), וודאו שהרכב לא מלוכלך בצורה יוצאת דופן (אם כן, כדאי לשטוף בתחנת דלק ולהימנע מקנס גבוה), אם אתם מחויבים להחזיר את הרכב עם טנק דלק מלא, השתדלו למלא בתחנה שאינה סמוכה לשדה התעופה (בתחנות בשדה התעופה המחיר גבוה יותר), התעריף של חברות ההשכרה על השלמת המכל גבוה מאוד.
 

שמרו את כרטיס הכניסה לחניון שדה התעופה או המלון בו אתם מחזירים את הרכב - במידה ואין נציב אנושי המקבל את המפתח – הכרטיס יכול להוות הוכחה להחזרת הרכב בזמן (מניסיון אישי), העדיפו למסור את המפתח לעובד ודאגו לקבל ממנו אישור שהרכב הוחזר בזמן. רצוי להתלוות לעובד בזמן שהוא בודק נזקים ברכב, במידה והתגלו נזקים הבהירו שיש לכם "Top insurance cover", בדקו היטב שלא שכחתם שום דבר ברכב.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן