דו"ח המבקר דוח מבקר המדינה חושף: רשות המיסים גבתה מכם מיליארדים מיותרים

המבקר מתניהו אנגלמן מתח ביקורת על רשות המיסים שגבתה סכומים עצומים ללא צורך ולא דיווחה על כך לזכאים שהפרישו מס במשך שנים ארוכות. רק 37 אחוז מההמלצות לתיקון ליקויים יושמו על ידי הרשות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/10/21 15:58 יג בחשון התשפב

דוח מבקר המדינה חושף: רשות המיסים גבתה מכם מיליארדים מיותרים
רשות המיסים, לא דיווחה לזכאים, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שנים ארוכות ידוע שהציבור הישראלי לא נחשב למבין גדול בכל מה שקשור לכסף שלו. החל מקריאת תלוש המשכורת ועד תיאום מס והכספים הפנסיונים. דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (ג') מותח ביקורת חריפה על רשות המיסים שבמקרים רבים ניצלה את חוסר הידע והמעורבות של הישראלים והביאה לכל שמיליארדי שקלים נגבו כמס שלא לצורך.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מציין כי בדוח הקודם שפורסם בנוגע לרשות המיסים, עלה כי גם כאשר היה בידי הרשות מידע בדבר פגיעה כספית באזרחים שלא מיצו את זכותם, היא לא פעלה ביוזמתה להחזרת סכומים אלו, ולא הודיעה לאזרחים כי על פי נתוניה הם זכאים להחזר. בנוסף עלה כי הסכום המצטבר של המס העודף ששילמו במשך השנים השכירים שעבדו בשני מקומות עבודה באותה שנת מס הוערך בכמה מאות מיליוני שקלים. ממצאי המעקב בדוח הנוכחי מעלים כי הליקוי לא תוקן, וכי מדי שנה משלמות מאות אלפי משפחות מיסים עודפים בהיקף של כמיליארד שקלים.

הדוח גילה כי מאות אלפי המשפחות ששילמו מס עודף כלל לא מגישות דוחות להחזר מס ולפיכך אינן ממצות את זכותן. נכון לפברואר 2021, על פי חישובי רשות המיסים לשנות המס 2013 עד 2019 היא חייבת בכ-2 מיליון מקרים של יחידים שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, סכום כולל הנאמד בכ-3.6 מיליארד שקלים. בציבור שכירים אלה נכללים, למשל, שכירים אשר דיווחו שעבדו בשני מקומות עבודה או יותר, שילמו את שיעור המס המרבי, אך לא עשו תיאום מס; שכירים שעבדו בחלק משנת המס ולא הגישו דוח להחזר המס ששולם ביתר. עוד עלה כי מעבר לפיילוט שביצעה רשות המיסים בשנת 2015, שבמסגרתו היא שלחה כ-1,700 מכתבים לזכאים לכאורה ששילמו מס מיותר, הרשות לא פעלה מדי שנה להחזרת סכומי המס שגבתה.

דוח מבקר המדינה חשף כי נכון למרץ 2021 טרם קיבלו 3,831 זכאים למענק עבודה לשנות המס 2019-2013 את סכומי המענק שהם זכאים להם, עקב כך שחשבון הבנק שלהם לא היה מעודכן במחשבי רשות המיסים. יש לציין כי בתחילת השנה הנוכחית עדכנה רשות המיסים את נתוני חשבונות הבנק של 856 מאותם זכאים, שמהווים 18% ובכך אפשרה להעביר את המענק לחשבונם. במרץ 2021 עמדה יתרת הזכות בסך 9.7 מיליון שקלים לרשותם של חסרי חשבון בנק.

גילוי נוסף של המבקר אנגלמן מראה כי כ-380,000 יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, הפסידו 670 מיליון שקלים רק בשנת 2014 מאחר שלא הגישו דוח להחזר מס. בהתבסס על נתוני אותה שנה, ניתן להניח כי הפסדי הציבור מסתכמים מאז במיליארדי שקלים. עוד עולה כי נכון לשנת הנוכחית, 435,546 משפחות עדיין לא הגישו למס הכנסה דוח לשנת המס 2016. החזר המס שמשפחות אלו זכאיות לו נאמד בכ-803 מיליון שקלים. בהתאם לחוק, אם לא יגישו לרשות המיסים דוח להחזר מס בגין שנה זו עד לסוף שנת המס 2022, יפסידו המשפחות את הסכום הגדול.

עוד גילה המבקר כי העובדים בעשירונים הנמוכים אינם מגיעים לסף המס ואינם יכולים לממש את ההטבות הכרוכות בהפקדות לחיסכון הפנסיוני. דוח המבקר חושף נתון מדהים לפיו 900 מיליון שקלים קיבלו המשתכרים במאיון העליון כהטבת מס בגין הפקדה לחיסכון פנסיוני, בעוד שארבעת העשירונים התחתונים קיבלו רק 370 מיליון שקלים בשנת 2019.

פנו לרשות המיסים בהקדם,

פנו לרשות המיסים בהקדם, צילום: פלאש 90

בחצי השני של העשור הקודם, כ-54 מעסיקים לכל היותר, מתוך כל המעסיקים הרשומים ברשות המיסים מימשו בכל שנה את זכותם הניהולית כמעסיקים ואפשרו לעובדים המועסקים אצלם לקבל זיכוי מס בגין תרומות מוכרות באמצעות תלוש השכר.

לאור העובדה כי נכון למרץ 2021 רשות המיסים יישמה רק 19 מ-51 (37%) מהמלצות הוועדה שסקר משרד מבקר המדינה נראה כי תיקון הליקויים לא יקרה בקרוב. 32 מההמלצות יושמו באופן חלקי בלבד, או לא יושמו כלל.