"סגירת מעגל": השכול שהפך לעשייה מצילת חיים

מנחם קזרנובסקי עבר השתלת מח עצם הודות למאגר של עזר מציון, והפך לידיד המאגר. הוא הרצה על חשיבות המאגר, ושכנע רבים לתרום להגדלתו. כשנפטר, היה ברור לחבריו ומשפחתו מה היא הדרך הטובה ביותר להנצחתו – מאגר שיישא את שמו במסגרת מיזם ‘קהילות מצילות חיים‘, ימשיך את העשייה שלו ויציל חיים 

חדשות כיפה שירה אריאל 12/09/21 11:20 ו בתשרי התשפב

"סגירת מעגל": השכול שהפך לעשייה מצילת חיים
מאגר לזכרו של מנחם ז"ל , צילום: באדיבות המצולמים

בגיל 42 חלה בלוקמיה מנחם קזרנובסקי, נשוי ואב לשלושה מגבעת שמואל. מנחם, רואה חשבון במקצועו, היה איש משפחה וחבר נאמן שאהב את החיים. הודות להשתלת מח עצם שעבר בזכות המאגר של עזר מציון, הוא זכה לארבע וחצי שנים נוספות בחיק משפחתו ואוהביו. כשנפטר, חיפשו חבריו כיצד להנציח את האיש החייכן ובעל הלב הרחב, והחליטו להתאגד במסגרת מיזם ‘קהילות מצילות חיים‘ - פרויקט שבו קהילה, יישוב, משפחה או קבוצת חברים תורמים במשותף מאגר. הקמתם של עוד ועוד מאגרים מאפשרת את בדיקתן של דגימות נוספות, ומגדילה את הסיכוי להציל חיים.

ליאת וצביקה בלומשטיין חלקו חברות ארוכת שנים עם המשפחה. “כזוגות צעירים גרנו בשכנות“, אומרת ליאת, “נוצרה ביננו חברות עמוקה, שכללה ארוחות שבת משותפות, שיחות, מפגשים. מני היה אדם שהיה כיף להיות בחברתו, אדם שכולו נתינה. מסוג האנשים שאת שולחת להם הודעה שבמקום מסוים מתקיימת התרמת דם, ובתוך שעה הוא עונה לך שהיה שם ותרם. זה היה מני“.

לתרומות לעזר מציון לחצו כאן >>>

פרופסור אלון גרוסמן, מנהל מחלקת פנימית ב‘ בבילינסון, ואשתו ענת, הם חברים של משפחת קזרנובסקי במשך שנים רבות, והם טיילו ביחד בארץ ובעולם, ונושאים אינספור זיכרונות משותפים.

מימין, ורד ומנחם קזרנובסקי, ענת ואלון גרוסמן

מימין, ורד ומנחם קזרנובסקי, ענת ואלון גרוסמן, צילום: באדיבות המצולמים

“מנחם היה אדם אינטליגנט, משכיל, נעים, בן זוג אידאלי לטיולים ולבילויים, היה נוח לטייל איתו, היה חשוב לו שיהיה לכולם טוב. גרוסמן היה גם הרופא של מנחם, “רופא משפחה רגיל, כזה שמטפל בדברים שגרתיים. ההמשך כבר היה יותר מאתגר“.

ב־ 2014, לאחר שלא חש בטוב ולאחר לא מעט בדיקות, אובחן מנחם כחולה בלוקמיה מסוג CML.

גרוסמן: “מנחם היה תמיד אופטימי הוא היה אדם דאגן אבל לא פסימיסט. הוא האמין ברופאים מאוד. הייתה לו אמונה אמיתית שיחלים, וגם אנחנו, הרופאים, חשבנו שנצליח בעזרת התרופות להחזיק אותו. הוא קיבל סוגי תרופות שונים, אבל הגוף לא הגיב להן. הבנו שהוא יהיה חייב לעבור השתלת מח עצם“. הודות למאגר של עזר מציון, עבר מנחם השתלה, כשהוא מטופל על ידי פרופסור רון רם, מנהל יחידת השתלות מח עצם בבית החולים איכילוב. בלומשטיין: “הייתה הקלה מאוד גדולה. שמחנו שמני עבר את ההשתלה, וקיווינו שבכך הוא שם את המחלה מאחוריו.“ לימים, זכה לפגוש את האיש שהציל את חייו, הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא בראשון לציון, והשניים נפגשו במפגש מרגש שלא הותיר עין יבשה. 

לתרומות לעזר מציון לחצו כאן >>>

ההשתלה עברה בהצלחה, אלא שקזרנובסקי חלה במחלת השתל נגד המאכסן. במחלה הזו, תאי הדם הלבנים של השתל תוקפים את הגוף, כי הם מזהים אותו כגוף זר. למרות זאת, הוא חי את החיים במלואם, הקפיד לבלות עם אשתו ורד ועם ילדיו דניאל, עומר ועידן. מתוך ההכרה בחשיבות שבמאגר מח העצם הלאומי של עזר מציון, הפך קזרנובסקי לידיד המאגר, והוא ביקש להשתתף בכנסים ובערבים להעלאת המודעות למאגר, סיפר בהם את סיפורו האישי, והפציר בנוכחים לקחת חלק. למרבה הצער, לפני שנתיים נפטר קזרנובסקי, כשהוא מותיר אחריו בני משפחה וחברים כואבים.

מנחם קזרנובסקי ז"ל

מנחם קזרנובסקי ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

כשחשבו יחד מה תהיה ההנצחה הראויה למנחם ז“ל, התשובה הייתה ברורה. כמי שבחייו הקדיש מאמצים רבים להגדלת מאגר מח העצם של עזר מציון, הבינו שהקמת מאגר עצם על שמו תהווה הנצחה ראויה.

גרוסמן: “כרופא שמטפל יום־יום בחולים הזקוקים להשתלת מח עצם, אני מבין ויודע מה החשיבות העצומה של הגדלת המאגר“.

בלומשטיין מספרת שמיד התחברה לרעיון המאגר. “הבנו שבזכות המאגר שנקים, נציל חיים. מני היה אדם אהוב, וידענו שאנשים ירצו לקחת חלק בפרויקט. ובאמת כמעט כל מי שפנינו אליו ואמרנו לו שזה עבור מני, תרם בחפץ לב. מהר מאוד הגענו ליעד שהצבנו לעצמנו. בעיניי, זו המתנה הכי גדולה שאפשר לתת לזכר חבר או בן משפחה - הנצחה שיש בה חיים והמשכיות. אנחנו מחכים מאוד שתימצא התאמה ראשונה מתוך המאגר. זו תהיה סגירת מעגל“.

ליאת בלומשטיין

ליאת בלומשטיין, צילום: באדיבות המצולמת

לתרומות לעזר מציון לחצו כאן >>>