מעגלי הנשים שיימלאו אותך באמונה וכוח

המושג דיכאון לאחר לידה מוכר לרבים, אך השלב הקודם לו - "דכדוך", מאובחן פחות וקשה יותר לזיהוי. מעגלי נשים שהקימה תנועת אמונה, קמו במטרה להעניק תמיכה לנשים הנמצאות בשלב זה ובמצבים מורכבים אחרים, וזקוקות להכלה והקשבה.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף תנועת אמונה 13/05/18 10:50 כח באייר התשעח

מעגלי הנשים שיימלאו אותך באמונה וכוח
צילום: shutterstock

תנועת "אמונה" - בראשות הגב' ליאורה מינקה, מוכרת בזכות הפעילות הענפה שלה: ממעונות יום, בתי ילדים, ועד מכללת אמונה בירושלים והאולפנא לאומניות. היא גם מפעילה את "מכון באר אמונה" - מרכז מקצועי להכשרת מטפלים ומנחי קבוצות, ומעורבת גם בחקיקה, וקולה נשמע כמעט בכל הצעת חוק חברתית ובסוגיות הנוגעות לזכויות של נשים וילדים.

לכבוד אירועי חגה של העיר, ישבנו לשוחח עם עו"ד אלישבע אנסבכר, יושבת ראש סניף ירושלים, על פעילות התנועה, ועל סניף ירושלים בפרט. אלישבע היא ילידת העיר, מחוברת מאוד לעשיה בה, ופעילה בתנועה למעלה מ-8 שנים. "בחירתי  לתפקיד", היא מספרת, "מבטאת שינוי בהלך הרוח של הסניף ושל התנועה כולה שעיקרו - שילוב נשים צעירות יותר, פיתוח תכניות חדשניות הפונות לכלל הקהילה ושיתוף בעשיה של קהל נשים חדש במנעד רחב יותר שלא היה שותף לפעילות שלנו עד היום.  את הסניף מנהלת אפרת שהם-הילדסהיימר, עורכת דין בהשכלתה, שהיא רכש חדש ומבטיח ואשר מאז כניסתה לתפקיד הצליחה להצעיד את סניף ירושלים קדימה מבחינת החזון, פיתוח התכניות והפעילות במדיה החברתית".

מכון באר

מכון בארצילום: יח"צ אמונה

מכינת לפידות

מכינת לפידותצילום: יח"צ אמונה

לפני מספר שבועות יצאה לדרך תכנית חברתית חדשה ומרגשת בתנועה בשם " מעגלי אמונה". התכנית החדשנית שפותחה יחד עם מרכז הייעוץ למשפחה של אמונה הצמוד לסניף בירושלים, מספקת מענה לנשים בנקודות משבר בחייהן. "מצאנו כי נשים רבות שחוות קושי זמני או מתמשך במצבי משבר מעדיפות שלא לבקש סיוע, ולהתמודד לבדן, במקום לשתף, להיחשף, ולקבל סיוע טיפולי. השאלה של  "מה יגידו?" מציקה לעתים הרבה יותר מ"איך אני יוצאת מהמצב הזה?"

על מנת למנוע מצבים של נפילה רגשית ותפקודית, פותחו 'מעגלי אמונה', שהם מפגשים שבועיים קבוצתיים המונחים על ידי איש מקצוע. המעגל הראשון שנפתח, הוא מרכז תמיכה לימודי המיועד לנערות בסיכון ומשלב תגבור לימודי עם טיפול קבוצתי. הטיפול הקבוצתי מיועד לתמוך בנערות ולהגביר את המוטיבציה שלהן. המעגל השני שנפתח הוא מעגל לנשים החוות דכדוך אחרי לידה".

 

 

מה הביא אתכן לפתח את רעיון המעגלים לנשים?

"יש במגזר שלנו קושי לחשוף קשיים ולשתף. נשים מנסות לתפקד כסופרוומן ומשלבות את התפקידים המסורתיים עם קריירה תחת לחץ רב, לעתים ללא כל אפשרות לחלוק את החוויות שלהן ולקבל עזרה.  אנחנו משקיעות המון אנרגיה בשביל לפתח את מנגנוני ההכחשה שלנו במקום להתמודד עם הקושי עצמו. במקרה של נשים החוות דכדוך אחרי לידה, המקרה קיצוני במיוחד, שכן התעלמות מהבעיה עלולה להביא לתוצאות קשות של חוסר תפקוד ופגיעה בתא המשפחתי ולעתים אף גרוע מזה.

היום כל אשה לאחר לידה נדרשת למלא שאלון בטיפת חלב המיועד לאתר מצבי דיכאון לאחר לידה. אבל מה קורה כשמאותר קושי כזה? זיהינו את הצורך בהקמה של מעגלי תמיכה לנשים החוות דכדוך. המעגל שנוצר בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים מונחה על ידי אשת מקצוע, נבנתה לו תכנית מוקפדת ומשתתפות בו 10 נשים בכל סדרה. המעגל הראשון כבר פועל בהצלחה ואנו עומדות לפתוח מעגל נוסף ואף מעגל לדוברות אנגלית.   

הפעילות במעגל נערכת אחת לשבוע, המשתתפות מתחילות בארוחת בוקר בצוותא ולאחר מכן עוברות סדנא מקצועית, זוכות לשתף בחוויות שלהן, ולשמוע קשיים של אחרות. פעם בשבוע, למשך שעתיים, אשר בפועל מתארכות למשך זמן ארוך יותר, פשוט כי אף אחת לא רוצה ללכת הביתה. הצימאון פשוט עצום. הן פשוט יושבות ויושבות ולא רוצות ללכת. המשתתפות מאושרות מהקבוצה, וטוענות כי היא מסייעת להן מאד וחבל שאי אפשר לבוא פעמיים בשבוע. הן מקפידות לא להפסיד אף מפגש, ובאות עם התינוקות אשר מטופלים בינתיים על ידי מתנדבות מקסימות של אמונה. אנחנו מקבלות בקשות לפתוח קבוצות נוספות ואף של דוברות אנגלית ומקווה שזה יקרה בקרוב. חשוב להדגיש שבקבוצה כזו המומנטום הוא חשוב, צריך להתחיל בטיפול כמה שיותר מוקדם. וכל זאת, בעלות סמלית בלבד ובדיסקרטיות מוחלטת".

צילום: shutterstock

 

 

האם יש סיפור הזכור לך במיוחד?

"אחת הנשים שהגיעה אלינו היא צעירה בת  29, אשר נישאה לפני שנתיים ולפני חודש וחצי ילדה את בתה הבכורה. היא סיפרה כי מאז שהייתה ילדה דמיינה את עצמה כאמא וכמה נפלא זה יהיה. היא ראתה את עצמה מיד חוזרת לגזרה, ומטיילת בעיר עם תינוקה, בעגלה מהממת, מאושרת וגאה, ומפגינה משפחתיות למופת, פשוט כי כך מצופה וכך עושות כולן. בפועל, לא כך קרו הדברים. התינוקת אמנם נהדרת, אבל נילי לא ממש הצליחה להיכנס לתפקיד. היא לא מצליחה לתפקד, ישנו פער עצום בין איך שדמיינה את האמהות לבין מה שקורה בפועל, ועל אף העזרה שהיא מקבלת בטיפול בתינוקת מבעלה ומאמה, היא הלכה ושקעה. נילי אותרה על ידי השאלון בטיפת חלב והופנתה על ידי האחות למעגל של אמונה, מאז היא מקפידה להגיע מדי שבוע עם התינוקת. לדבריה, המעגל נתן לה אויר. 'המעגל נתן לי אויר, וסופסוף היה לה מקום לספר מה היא באמת מרגישה, לראות שיש מישהו שמבין את הקושי שלה, וגם להתרשם מכך שחברות בקבוצה מתמודדות עם אותן בעיות. לדבריה, זה נתן לה הרבה מאד כוח להבין שיש עוד אחרות כמותה".

אילוסטרציה

אילוסטרציהצילום: shutterstock

 

"אני מאמינה כי יש לנו חובה לתמוך ולסייע לכל אישה בעת משבר"

"בקרוב יפתחו מעגלים נוספים: מעגל וידאותרפיה לנערות בסיכון בשיתוף עם בית הספר מעלה, מעגל לאלמנות, מעגל לגיל השלישי בעברית ובאנגלית, מעגל נשים מאותגרות פוריות, מעגל לאמהות יחידניות  ומעגל לנשים התומכות בבן משפחה חולה, ומעגל עולות חדשות מצרפת. אנו שואפות לכך כי המעגלים יעניקו למשתתפות ייעוץ והכוונה מקצועית, יפגישו אותן עם נשים אחרות החוות קושי דומה ויהווה עבורן מקור תמיכה ומקום לביטוי ולשחרור. לא סתם הלוגו של תכנית המעגלים הוא מעגל העשוי מידיים התומכות ומשיקות זו לזו. אני מאמינה כי יש לנו חובה לתמוך ולסייע לכל אישה בעת משבר. משברים הם כורח חיינו ותמיכה טיפולית ורגשית היא הדרך הנכונה להתגבר עליהם.

הפרויקט החדשני של מעגלי אמונה, מציע יד מושטת ותמיכה לכל אשה בנקודות משבר לאורך מסלול חייה. אני מקווה שכמה שיותר נשים יסתייעו במעגלים בשעה של קושי ויחזרו אלינו  לאחר מכן מחוזקות על מנת לתמוך באחרות".

 

 

אילו פעילויות נוספות מתקיימות בסניף ירושלים?

"סניף ירושלים משופע בפעילויות חברתיות, אחת מהן היא סדרת תכניות "קומי צאי" שיצאה לדרך בר"ח אדר. התכניות משלבות אמירה חברתית, ערכים יהודיים ומופע אומנותי. כבר נערכו שני מפגשים, הראשון עם סיוון רהב מאיר וריקה רזאל על דמותה של אסתר המלכה ועצמה נשית והשני בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל על אלמנות ושכול נשי, עם ההצגה של ציונה נתנאל ודיון שהונחה על ידי חברת הכנסת שולי מועלם- רפאלי. כמו כן, כחלק מן הפעילויות המיועדות לקידום נשים אנו מפתחות כעת את תכנית המועדון העסקי, שיהיה פורום ייעודי לעצמאיות, יזמיות ובעלות עסקים. מועדון כזה נוסד על ידי אמונה כבר לפני מספר שנים ויחזור לפעול בירושלים במתכונת משופרת. ובקרוב צפויה לצאת לדרך תכנית של מנהיגות ואקטיביזם חברתי, בעקבות פניות רבות שקיבלנו מנשים ירושלמיות, הפעילות בשכונות ומחפשות מסגרת שתיתן להן את הכלים ליצור שינוי ואף להשתלב ברשימות העירוניות. אנו מפעילות בית מדרש בהר נוף, מפגשים של קבוצות מתנדבות בשכונות העיר הפועלות בעבור מטרה שנתית הקשורה למוסדות אמונה, מפגש ראש חודש המלווה בתפילה בכותל, ערבי תרבות לציבור דוברי האנגלית, קונצרט חזנות שנתי בתאטרון ירושלים ופרויקטים ייחודים המיועדים לסיוע לילדי אמונה ולמשפחות נזקקות.

חשוב לציין כי הסניף מושתת על פעילות של מתנדבות, שהן המשאב הכי חשוב שלנו והמעורבות החברתית שלהן יחד עם האנרגיות המופלאות שלהן הן הדלק של הסניף. הנתינה והעשייה החברתית הן חלק מהותי מן החיים שלנו, כאנשים וכנשים שומרי מצוות על כל הספקטרום של המגזר. אני מאמינה שכל נערה או אשה יכולה להשתלב באחד מן הפרויקטים הייחודיים שלנו, לתת את הצבע הייחודי שלה ולתרום לו זמן ומאמץ".  
 

עוד פרטים על הקבוצות באתר אמונה