חדשות כיפה

הפמיניזם לא קיים

לכבוד יום האישה הבינלאומי משרטט הרב אבינר את שלושת תתי הזרמים, שלדעתו מהווים את מרכז הכובד של הפמיניזם, ומנתח את היתרונות שלהם מול החסרונות

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינרצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לכבוד יום האשה הבינילאומי, מול השאלה האם אנו בעד פמיניזם, אנו נבוכים, כיון שפמיניזם אחד ויחיד אינו קיים, אלא יש צורות רבות ושונות של פמיניזם, כשלכל צורה יש גם תת-זרם ותת-פירושים:
-    פמיניזם ליברלי
-    פמיניזם רפורמי
-    פמיניזם אמנציפאציוני
-    פמיניזם מסורתי
-    פמיניזם בורגני
-    פמיניזם שטלתני
-    אפרו- פמיניזם
-    פמיניזם שחור
-    פמיניזם פוסטמודרני
-    פמיניזם קוויר Queer
-    פמיניזם שיוויוני
-    פמיניזם אוניברסלי
-    פמיניזם רדיקלי
-    פמיניזם סוציאליסטי
-    פמיניזם אנרכיסטי
-    פמיניזם דיפרנציאלי
-    אקו-פמיניזם
-    תאולוגיה פמיניסטית
-    פמיניזם מטראליסטי
-    פמיניזם משפט
-    פמיניזם פוסט-קולוניאליסטי
-    פמיניזם דתי
ועוד

לכן אנו נתייחס רק לשלושה זרמים חשובים, וגם להם כפי פרשנות מרכזית: הפמיניזם הליברלי, הפמיניזם הרדיקלי והפמיניזם הדיפרנציאלי.

הפמיניזם הליברלי, תובע זכויות שוות לאשה ולגבר, הוא תוצר של הדמוקרטיה הליברלית במערב.  הוא לא תוקף את הסדר החברתי אלא רוצה לשפר אותו, כדי לתת לנשים את המקום המגיע להן. הוא לוחם נגד אי שיוויוון ואפליית הנשים.

דוגמה לזה היא הפילוסופית הבריטית מרי וולסטונקרפט: יש לאפשר לנשים בעלות כח על רכוש וכן הצבעה בבחירות. אם כל הרכוש שייך לבעל, אז אין לה חופש אישי וכלכלי.  יש לבטל את אפליית המשכורות. יש לשפר את המשכורות ותנאי העבודה. יש לאפשר לאשה זכות ירושה.  כמובן להילחם נגד זנות ומתירנות.

כל זה נראה טוב וישר, אך יש בעיה בפמיניזם הזה בכך שאינו מתחשב בהבדל הביולוגי, שבא לידי ביטוי באמהות.  זה יפה לרצות לחלץ את האשה מילדים-מטבח-כנסייה, או בגרמנית Kinder, Küche, Kirche, אבל לפעמים זה דוחף נשים להתנהגויות של גברים בלי התאמה נצרכת, מה שגורם נזק לנשים ולצרכי הילדים.

לכן, מכאן, אנו מגיעים לפמיניזם הרדיקלי.  רדיקלי הוא מן המילה הלטינית Radix, כלומר שורש.  יש לפתור את הבעיה מן השורש, ולהבין שההבדלים בין איש לאשה הם תרבותיים, ולא טבעיים מולדים.

דוגמה לזה היא הפילוסופית הצרפתית סימון דה-בובואר שקבעה: לא נולדים אשה, נהיים אשה.  לא נכון שהאשה תהיה בבית, בעולם הפרטי.  היא צריכה להתבטא במרחב הציבורי כמו גברים. הגברים מנהלים משטר פטיארכלי ושולטים בחיים הפרט והכלל. הבעיה אינה אי שיוויון או אפליה אלא דיכוי.

שורש הבעיה הוא שלטון פוליטי על הנשים, לכן יש לשנות את מבנה החברה. מלחמה נגד אלימות הגבר כלפי אשתו, היא בעיה פוליטתי.  סימון דה-בובואר כותבת בספרה הפילוסופי "המין השני", שבהשקפה השולטת בחברה, הגבר נחשב כנורמלי, והאשה כיצור אחר, שני. כך הגברים מתייחסים לנשים, וגם כך נשים מתייחסות לעצמן.

אבל זו הגזמה. יש מהות נשית. החתירה לאותו שחרור, לאותה מהפכה, גובה מחיר רב מהנשים. כדי להצליח מקצועית עליהן לאמץ מודל גברי אגרסיבי ותחרותי. זה אפקט תוקן Effect Token של היפקונפורמיות הסתגלותית לחברה הגברית. זאת התנהגות לא טבעית שבסוף פוגעה בהן. האשה הופכת לקרבן, כי יש לה יום כפול בעבודה מקצועית ועבודה ביתית. היא עובדת יותר מן הבעל. לפעמים יש גם נוכחות שלישית, כי עליה לטפל בזקנים.

בוודאי אנו מסכימים שאשה אינה רק מתנה-בושם-פרחים.  בוודאי שאינה רק צבע ורוד. בוודאי שיש להילחם נגד אונס ופגיעות דומות של הטרדה, וכן נגד סרטים פורנוגרפיים שהופכים אותה לחפץ. אבל הכפירה בנשיות, במהות הנשית, אינה אמת.

ומכאן לפמיניזם הדיפרנציאלי, כלומר ההבדלתי.  אין לאיש ולאשה אותו טבע, אותה מהות.  יש נשיות, יש אופי נשי יחודי, ספיציפי, מולד. העיקר אינו המעמד החברתי של האשה אלא השוני, והוא קובע ערכים ויחס לגבר. המטרה היא שיוויון בשוֹנוּת. מרכז המאבק אינו שהאשה תהיה גבר, אלא תהיה אשה.

לאמהוּת יש חשיבות גדולה והיא מעצבת את האשה.  כמובן, מה שלבעל אין הריון ולידה, אינו פותר אותו משותפות באחריות של ניהול הבית. וכבר בחינוך הילדים, יש להרגיל את הבנים להיות שותפים בעבודות הבית כמו הבנות וכן להיות Babysitter.

אפשר לקרוא לזה שיוויון בשוֹנוּת או ליתר דיוק זכות בשוֹנוּת. יש להכיר את המאפיינים היחודיים של האשה, ועקב כך לתת לה כבוד והערכה.  וכך היא תינצל מהתודעה הקורבנית. יש לסייע לאשה הבודדה, לאשה החד הורית, שסובלת רבות מעוני, מהטרדה ומפגיעות דומות.

יש לדאוג לכך שהאמהוּת לא תהווה גורם מפלה בעבודה. יש לזכור שעבודתה בבית שווה מיליארדים.  וכמובן אין זה שולל אפשרות שתלמד באוניברסיטה למשל. אגב, בנות מצליחות שם יותר מהבנים.
וכמובן אין לבזות נשים על ידי מה שנקרא תחרות יופי, שגם זו החפצה או חפצון.

וכבר פסק הרמב"ם: "וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו" (הלכות אישות טו כ).

08.03.2018

1. אין דבר כזה רבנים (עומר)

- רב גבוה
- רב נמוך
- רב רב
- רב רב רב
- רב עם כיפה קטנה
- רב עם כיפה ענקית
- רב עם כובע כמגדל
- רב חכם
- רב טיפש
- רב עם כל אחד
- רב קטן שלי אולי תרקוד איתי

דווח על תגובה לא ראויה
08.03.2018

2. אנכרוניזם פר אקסלנס (יוחי)

אנטי נאורות לשמה. אובסקורנטיזם פשוטו כמשמעו.

דווח על תגובה לא ראויה
09.03.2018

3. פמיניזם ודעת הרבנים (משה)

האמירה שלו שקולה כנגד האמירה של גולדה מאיר שאין עם פלשתיני או לענת הערבים שאין עם יהודי. דעתם של רבנים על קיום או אי קיום עם או קבוצה שקולה כנגד אמירה של כל מוכר חמוצים שוק מחנה יהודה או עקרת בית

דווח על תגובה לא ראויה
10.03.2018

4. שים לב, גבר שחושב כמו גבר, (אלי)

״לא נולדים נשים, נהיים נשים״?! סימון מתהפכת בקברה! לא נולדים ולא נהיים נשים— נולדות נשים, נהיות נשים. אכן, האישה נתפשת כיצור אחר, שני, אל מול הגבר, שנתפש כנורמלי לכל דבר ועניין, בין אם בתלוש המשכורת ובין אם בביטויי השפה.

דווח על תגובה לא ראויה
11.03.2018

5. ל-1 (צבי)

שים לב רק שלרוב כותרות המאמרים נכתבות ע"י עורך האתר ולא הכותב עצמו
ותסתכל טוב טוב מה הרב כתב
גם אם אתה לא מסכים - זה כבר נראה קצת אחרת עכשיו

דווח על תגובה לא ראויה
11.03.2018

6. ל-5 דוקא שמתי לב. הרב אבינר אמר שקר לא פחות חמור מהכותרת הטיפשית של "כיפה" (עומר)

הרב אמר : "פמיניזם אחד ויחיד אינו קיים" - וזה דבר שטות ממדרגה ראשונה. הרב רק מנסה לסכסך ולבלבל את היוצרות. פמיניזם זה פמיניזם.

דווח על תגובה לא ראויה
13.03.2018

7. לפחות נבין קצת מה דה בובואר אמרה (האזרח דרור)

הספר "המין השני" (1949) נכתב כחקירה אישית של דה בובאר שהחל בהכרה שהיא וסארטר שונים. הוא גבר והיא אישה. ההכרה הזו הובילה אותה למחקר על מקום האישה בהיסטוריה האנושית. כפילוסופית אקזיסטנציאליסטית היא לא האמינה ב"טבע האדם" וטענה שנשיות היא מושג חברתי ולביולוגיה אין תשובה לשאלה - מדוע האישה היא האחר?

דה בובואר מסבירה את התפתחות האישה כ"אחר הנצחי"[20]. התודעה העצמית של הסובייקט על פי התאוריה האקזיסטנציאליסטית, דורשת את קיומו של אחר. האחר הוא ישות מספיק דומה אך גם מספיק שונה כדי לערוך איתה השוואה ולאפשר את הגדרת העצמי[21]. בכל התרבויות, כולל תרבויות המטריארכליות, הגבר הוא סובייקט והאישה היא האחר[22]. משחר האנושות, נכבלה האישה לשונותה הביולוגית משום שהגבר הוא שהגדיר את המציאות, ולפיכך יצר חברה בדמותו. ומאחר והמודל הוא גברי, ריכוז הכוח הכלכלי והפוליטי, קביעת אמות המוסר ואת היחס לנשים הוא קבע. יתרה מזאת, כיוון שהתרבות האנושית היא גברית, הרי גם תפיסתן של הנשים את עצמן הושפעה במידה מכרעת מתפיסתו של הגבר אותן.

דה בובאר מותחת ביקורת על משנתו של סארטר האומר שלכל אחד יש אפשרות לבחור לעצמו איך לחיות ולפעול. דה בובאר טוענת שיש אוכלוסיות שלמות - נשים ומיעוטים - שאין להן אפשרות לבחור איך לחיות. למשל, באותה התקופה לא כל מקצועות הלימוד היו פתוחים בפני נשים.

הספר עורר הרבה עניין ציבורי עם פרסומו ושנים ארוכות לאחר מכן. הוא חיזק את מעמדה של סימון דה ובובאר ככותבת מחוננת, פילוסופית מבריקה ועתה גם כהוגה פמיניסטית[23].

דווח על תגובה לא ראויה
13.03.2018

8. תגובה דרור ובכלל לנושא (אושר)

דרור זה העניין שהיהדות ( כמו שאני מבין אותה וזה גם מה שאני חושב ) לא מסכים איתה ועוד יותר מהתפיסות הרידקאליות של פמינזם שהתפתח אחריה ( שמשפחה מדכאת את האשה , ושאין שוני בין גברים לנשים - פמינזם מהותני ) . לפי היהדות וגם כן המדע מראים שיש שוני בין נשים לגברים בצורה כללית יחסית בגוף , בנפש , במבנה המוח , ברוחניות ( לאשה יש יותר בינה ) ויהדות מאמינה שדווקא השוני נותן לכל אחד את תפקידו ונקודות החוזק וזה מה שמייצר גם אהבה , וחברה בריאה דווקא בגלל השוני נוצר דברים אלו לדוגמא בצורה כללית בנות יותר עדינות ואם מידות יותר טובות ויש להן אינטלגציה ויוכלת רגשית יותר מגברים וזה הצד החזק שלהן וזה משהו שצריך להתגאות בו . .מצד שני אני מסכים שיש דברים שהיא עשתה כמו הבאת זכיות ותפקידים ( עדיף לי שהן קשורות לטבען ) לנשים שלא היה להן לפני כן וזה חלק מתיקון חטא אדם הראשון וחלק מהגאולה אבל יש לזה גם סיבות טביעות שפשוט העולם היה יותר אכזרי והעבודות לרוב היו יותר קשות ולא מתאימות לנשים . ועוד עניין חשוב שאין אנו מסכימים שלגמרי דברים נוצרים מתוך התנייה חברתית אלא בסופו של דבר בצורה פנימית וטבעית יש דברים שלא נוצרם מהחברה ודרך אגב אפשר לעשות תרגיל זה על התפיסה הזאת עצמה ועל התפיסה הפמינסטית ( שהן צמחו מתוך יאוש מהאדם והשפעה מהנצרות )

דווח על תגובה לא ראויה
13.03.2018

9. עוד דברים שקושרים לעניין (אושר)

אני חושב שפמינזם בצורה נכונה שלה מעצימה את כוחות הנשיים של האשה וכך גם כן תוציא כוחות אלו החוצה כמו לעשות את העולם יותר מכיל יותר עדין , פחות קללות יותר רגשי ומקשיב לאחר דרך שינו בחיוך ( שצריך שוני רגשי בו כמה שיותר מהר זה כבר מסוכן ) בעבודה , אולי אפילו בצבא ( במקומות ודרך אפשריים כי עדיין יש סכנה וצורך ) סיעוד ועוד ... צריך להזהר בזה ולעשות בשכל אבל נראה לי זה יעשה החברה יותר טובה ולא דרך הרס הנשיות ותכונות המדהימות שישש להן

דווח על תגובה לא ראויה
13.03.2018

10. אני מתכוון לשינוי תפסתי פנימי למקומות ולחברה (אושר)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

שרה נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כתב אישום נגד שרה נתניהו בפרשת מעונות רה"מ

קרא עוד