על הייאוש ואיך להילחם בו

במיוחד לפני ראש השנה והארוחה המשפחתית, היאוש מהרווקות והדייטים הבלתי נגמרים נוטה להשתלט עלינו. איך אפשר להילחם בזה ולמה כדאי לפעמים לסרב להצעה 

חדשות כיפה ד"ר ציפי ריין 14/09/17 11:52 כג באלול התשעז

על הייאוש ואיך להילחם בו
ייאוש, צילום: shutterstock

לפעמים זה מתרחש באין רואים. הייאוש מזדחל ונכנס לו פנימה. כמו נחש שחור הוא נלפת סביב הצוואר, ומדכא כל חלקה טובה של תקווה שעוד נותרה. זה קורה בערב לפני הדייט עם הבחור ה-56 כשאת פתאום מסתכלת במראה על העיניים של עצמך ורואה שאת ממש לא מאמינה שייצא משהו גם מהדייט הזה. זה קורה כשאתה מסתכל על הבחורה שאתה יוצא איתה כבר חודש וחושב שאין סיכוי שיתפתח פה משהו רציני כי עדיין אתה לא מרגיש מספיק אליה. וזה קורה לפעמים סתם בלי סיבה בעיקר בלילה במיטה כשמרגישים כל כך לבד ומיואשים מהאופציה שיימצא בן או בת הזוג עבורכם.

הבעיה עם הייאוש הינה שהוא פועל כמו אפקט פיגמליון, כמו נבואה שמגשימה את עצמה. ככל שמרגישים אותו יותר חזק כך הוא משפיע חזק יותר על המציאות. כלומר כשאת יוצאת עם תחושת ייאוש לדייט ועם מחשבה שלא יצמח פה שום קשר זוגי, כמעט ואין אפשרות שיתפתח קשר רגשי. הייאוש שאת מרגישה מוקרן החוצה והבחור פשוט סופג וקולט. וגם כשאתה יוצא לפגישה עם הבחורה שאיתה אתה יוצא כבר חודש ומיואש מהאפשרות שיתפתח ביניכם מספיק רגש, הייאוש הזה מקרין אליה והיא מגיבה אליו, היא חוששת שהקשר יסתיים ומסתגרת כדי לא להיפגע וזה גורם לך להתרחק עוד יותר ועוד פחות להרגיש כלפיה.

אז מה עושים עם הייאוש ?
מנסים להפסיק את מעגל הקסמים הזה.מנסים להחזיר את זיק האמון לעיניים. ליצור דיבור פנימי אחר שמאמין שהפעם תהיה אחרת. שהפעם הדייט יצליח ושהפעם יתפתח קשר זוגי שיוביל לחתונה. וזה לא פשוט לצאת ממעגל הקסמים של הייאוש, כי הוא אורב בפינה ומתחכם ויודע איך להפיל בקסמיו. הוא תמיד אומר: "אם עד עכשיו זה לא הלך למה שהיום יהיה אחרת?" אבל ברגע שמצליחים לשים אותו בצד ולפעמים גם לענות לו, פתאום נכנסת התקווה ומאירה את העיניים והיא זו שמאפשרת שהפעם זה יצליח.

ולכן עדיף לצאת פחות, ולחכות שהחשק והתקווה יופיעו יחד עם הדייט. ולכן כשמישהו אומר לך "מה אכפת לך לצאת איתו" או "זה רק ערב אחד, צא איתה, מה יש לך להפסיד", התשובה היא שלפעמים כשאתה כל כך מיואש וכשאת כל כך לא מאמינה וכל כך לא בא לכם לצאת, עוד דייט אחד יכול להיות עוד מזון לייאוש ההרסני. עוד ערב שמוסיף לחוסר אמונה ביכולתך למצוא בן/בת זוג.

מצד שני, שווה לפעמים להילחם בייאוש ולצאת לדייט למרות שהוא/היא לא בדיוק מה שאתם מחפשים. כי לפעמים כשמאמינים, ניסים קורים. וצריך רק פעם אחת שהנס הזה יקרה לך, וזה מה שיוביל לחתונה המיוחלת.

אז לכל המיואשים שבינינו, החליטו שהיום זהו רגע השינוי שיאפשר לתקווה להיכנס ולהשפיע.

 

לטורים הקודמים

 

ד"ר ציפי ריין

ד"ר ציפי ריין צילום: באדיבות המצולמת

ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית, משפחתית ומינית, מרצה ומנהלת המרכז למשפחה במכללת אורות, כותבת טור בירחון פנימה 
ליצירת קשר : zipirhein@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן