"השיח המיני במגזר הדתי מתייחס להלכה כל הזמן, יש בזה משהו לא בריא"

אילת כהן וידר פרסמה לאחרונה את "באהבתנו", מדריך לאינטימיות רגשית ומינית, המנסה לגרום גם למגזר הדתי לראות את היחסים האינטימיים כפחות עיוניים והלכתיים ולהחזיר אליהם את האותנטיות והזרימה

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 08/08/17 17:50 טז באב התשעז

"השיח המיני במגזר הדתי מתייחס להלכה כל הזמן, יש בזה משהו לא בריא"
המדריך - באהבתנו, צילום: תמר בהר"ב

"התחלתי לכתוב את המדריך כי חיפשתי חומרים עבור מטופלים ומטופלות שלי ולא מצאתי חומרים רלוונטיים שמצד אחד יתאימו למגזר הדתי ומצד שני יהיו עכשוויים ואקטואליים וידברו באופן פתוח על מיניות ללא הקשר דתי. בכל הטקסטים היה דיאלוג עם ההלכה וחשבתי שזה שהשיח המיני במגזר הדתי כולו מתייחס להלכה כל הזמן, יש בזה משהו לא בריא" כך מסבירה אילת כהן וידר, פסיכולוגית קלינית ומורשית לטיפול בהיפנוזה, מדוע כתבה את המדריך 'באהבתנו - גוף ונפש בזוגיות', "הרגשתי שביחס לזוגות צעירים, אנחנו ההורים משאירים למדריכת כלות ומדריך חתנים את העבודה וזה נשאר בתחום ההלכתי המצומצם. התחלתי בקליניקה שלי לעבוד עם זוגות עם מדריך די מיושן משנות השבעים. ראיתי שכשעשיתי עדכון של התרגילים היו תוצאות שמאוד הפתיעו אותי לטובה. זה נתן לי דחיפה לכתוב את הדברים כדי שעוד זוגות יוכלו להנות מהם. נשים אמרו לי שזו פעם ראשונה שהן נהנו, אשה אחת סיפרה לי שזו פעם ראשונה מזה 10 שנים שהיא מרגישה נשואה". 

המדריך כולל שיח על אינטימיות רגשית ומינית ותרגילים הקשורים לטקסט. לערכה מצורפים גם שני דיסקים של אודיו שמלווים את התרגילים. במדריך שני ספרי הדרכה זהים אך שונים: אחד הכתוב בלשון זכר ואחד בלשון נקבה. כהן וידר אומרת שההבדלים הלשוניים הם משמעותיים, ומסבירה שהיה לה חשוב שהמדריך יהיה כתוב בשפה אישית כדי ליצור תחושה של שיח ישיר עם הקורא, "הרי המיניות קשורה באופן ישיר למגדר שלנו" היא מוסיפה. 


את מסבירה שרצית מדריך שלא עוסק בפן ההלכתי של הנושא, אבל גם בספר שלך יש עיסוק בריחוק וקרבה שיש בו קרבה לכוונה ההלכתית

כתבתי את המדריך מתוך הווית החיים שלי שהיא דתית, אבל הריחוק והקרבה באים לתאר מציאות חיים ולא הלכה. לא מה אסור ומה מותר, שלדעתי יש בזה משהו שסותר מיניות בריאה, אותנטיות וזרימה, אלא חוויה שחווה כל זוג".

למי מיועד המדריך?

"בתור אמא לנשים צעירות בסביבות גיל 20 שיש להן חברות שמתחתנות, ראיתי שמדברים על הכל חוץ מאשר על הנושא האינטימי. הצעירות מדברות בינן לבין עצמן אבל זיהיתי חוסר בתיווך של עולם המבוגרים. לכן כשהתחלתי לכתוב, עמד לנגד עיני זוג צעיר בתחילת דרכו. אחרי הפרסום הראשוני קיבלתי תגובות מקהלי יעד יותר רחבים. חברות רווקות כתבו לי שזה היה להן חשוב ומעניין לקרוא כי הן זיהו אצל עצמן מעצורים בדרך לזוגיות שקשורים בתחום המיני. קולגה חילונית שקראה את המדריך אמרה שהיתה רוצה לתת לבת שלה לקרוא אותו כשתגיע לגיל המתאים. אמהות אמרו לי שזה פתח שיח מיני עם מתבגרות ומתבגרים. כל מי שמבין את חשיבות השיח על מיניות, המדריך רלוונטי עבורו. כל שיח מיני מתחיל באפשרות לקיים שיח מיני עם עצמנו ולהיות אנחנו בתוך השיח הזה. במגזר הדתי יש יותר קושי למצוא את המילים ויש יותר מבוכה, יותר מהמגזרים החילוני והחרדי".

אילת כהן וידר

אילת כהן וידר צילום: באדיבות המצולמת

איך השפיעו החוויות בקליניקה שלך על כתיבת המדריך?

"מאוד הושפעתי מהעבודה בקליניקה. יכולתי לאתר נקודות תורפה להתייחס אליהן כמו למשל המעבר בין הפנטזיה שיש לנו על מיניות לבין המציאות, היכולת לפנות זמן כדי לפתח זוגיות. מה שעלה מהקליניקה בצורה חזקה זה שהרבה תבניות שיש לנו, למשל שירידה או חוסר בחשק מיני זה בעיקר אצל נשים, התבררו כלא נכונות. התבניות שיש לנו הן הרבה פעמים שגויות. מה שעוד הבנתי מהעבודה בקליניקה, ראיתי שיש תחושה של בדידות, 'רק לי יש בעיות, אצל כולם יש חגיגה ואצלי לא'. תחושה שרק אצלי משהו לא בסדר. וכמובן ההבנה  שאינטימיות זוגית מינית מתחילה עם אינטימיות של כל אחד מאיתנו לבד. אנשים מגיעים אלי כשכבר הצטברו תחושות של חוסר הצלחה ואכזבה וזה מתקבע ולקראת הפעם הבאה כבר יש תחושה לא טובה. אני רואה יותר אצל נשים את הרצון להתאים את עצמי לרצונות של בן הזוג. חלק משמעותי מהעבודה הם תרגילים שעושים בפיתוח של הנאה מינית עצמית. כשמחברים את זה לתרגילים של הנאה מינית זוגית נוצרת מפה חדשה וחוויות חדשות של הנאה. ראיתי שזה אפקטיבי ואנשים הצליחו להשתחרר מכאבים בזמן יחסים אינטימיים וזוגות מצאו מחדש את החשק המיני שלהם". 

ברמה האסתטית המדריך יפיפה ויש בו איורים צבעוניים ומקסימים של מעיין שי. כל פרק נפתח באיור שונה ובשורה משיר מתוך שירי אהבה שכהן וידר ליקטה, עבריים ומתורגמים: "השקעתי הרבה באסתטיקה, כי רציתי שתהיה חוויה כלל חושית ולא עיונית. שתהיה הנאה חושית לעבוד עם המדריך. במגזר מתייחסים לנושא באופן מאוד עיוני: לימוד ועיסוק בהלכה. רציתי להוציא את המיניות מהמקום הזה וגם לאוורר את חדר השינה מהרבה דעות קדומות". 

מה התגובות שאת מקבלת?

אני מקבלת פניות שמשמחות אותי כמו למשל מדריכי חתנים מהזרמים החרד"ליים, שזה לא קהל היעד הטבעי שלי. הרגשתי שהמדריך פתח שיח יותר רחב. שמחתי לראות שזה קורה. למשל, מדריך חתנים שהתקשר ודיבר על מורכבות של זוג שהוא עובד אתו שאחד מהם עבר פגיעה מינית, ודיברנו על היכולת לשקם את התחום האינטימי. יצא לי לדבר עם אשה צעירה לקראת נישואים שניים לאחר גירושים, ומתוך השיחה הבנתי ממנה שהיא חושבת שהנאה מינית זה עד גיל 30, שהנאה מינית שמורה לצעירים בלבד. להרבה אנשים יש תפיסה שתוחלת החיים המינית היא מאוד קצרה ופנו אלי דווקא נשים מבוגרות שדיברו על הבשלות המינית בגיל המבוגר יותר ועל יכולת לחוות הנאה מחודשת. אני מרגישה שהנושא מאוד אוניברסלי וחשוב לכולם אבל מוזנח". 

את המדריך ניתן להשיג בשיוווק דיגיטלי ודרך עמוד הפייסבוק "באהבתנו". בירושלים ניתן להשיג אותו בחנויות ספרים ספציפיות ובקרוב ניתן יהיה למצוא אותו בעוד חנויות ספרים בארץ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן