דייטים זו עבודה לכל דבר!

בחורה שהייתה אצלי לאחרונה בייעוץ הבינה שהמקצוע עליו חשבה לא כל כך מתאים לה, ובתוך כך נפתח בפניה עולם שלם של אפשרויות עליהם לא חשבה קודם. "זה כמו בדייט" אמרה לי. "אם הכישורים שלי ושל ה"דייט" לא מתאימים, אז זה לא זה". האומנם?

חדשות כיפה מרים שפיר 27/03/18 21:09 יא בניסן התשעח

דייטים זו עבודה לכל דבר!
דייט? או עבודה?, צילום: shutterstock

בחורה שהייתה אצלי לאחרונה בייעוץ הבינה, תוך כדי התהליך, שהמקצוע עליו חשבה לא כל כך מתאים לה. הכישורים הנדרשים לאותו תחום הם לא ממש הכישורים שהיא אוהבת להשתמש בהם. ובתוך כך נפתח בפניה עולם שלם של אפשרויות עליהם לא חשבה קודם. "זה כמו בדייט" אמרה לי. "אם הכישורים שלי ושל ה"דייט" לא מתאימים, אז זה לא זה".  האמת שאני חולקת עלייך בעניין זה הסברתי לה.

 בבחירה תעסוקתית, התאמה בין הכישורים, הרצון, היכולות, הנטיות, תחומי העניין, הערכים, השאיפות והחסמים שלנו לבין הכיוון הנבחר, ישפרו את הסיכויים כי הבחירה תהיה מוצלחת ומדויקת. מוטב יהיה להצביע על כמה אפשרויות ולבחור מתוכן את הפתרון המעשי ביותר. אך בבחירת בן זוג פחות כדאי להכין רשימות מראש אלא לבוא עם ראש פתוח בכדי לבדוק את האפשרות האם מרגיש לנו נכון לפתח קשר משמעותי. לא חייבים מראש לחפש התאמה בין תכונות ותחומי עניין זהים אפשר גם להיות משלימים. במציאת עבודה כמו גם באהבה לא נכון לוותר או להתפשר, אך יש מקרים בהם שווה להתגמש. אם העבודה עונה לנו על מרבית הצרכים התעסוקתיים אפשר להתגמש על מה שהעבודה לא נותנת מענה, ובלבד שהיתרונות עולים על החיסרון. בבחירת בן זוג, כשהקשר מאוד עמוק ומשמעותי ויש אהבה, קל יהיה להתגמש ואפילו לא לראות "חסרונות" גם אם הצבנו אותם לפני כן ברשימת ה"לא רוצה" שלנו.

אנחנו נוטים לבחור בן זוג שבתת מודע מזכיר לנו את ההורים שלנו, את התכונות שאנחנו רוצים להמשיך או אולי דרכו לרפא פצעי ילדות סמויים. לכן קורה שבן הזוג מרגיש לנו "נכון" כאשר השהות במחיצתו נחווית  לנו כ"מוכרת לי מפעם". יש המחפשים עבודה במחשבה שיש מקצוע אחד בלבד המתאים להם ואותו הם חייבים למצוא בכדי לחיות באושר, בדומה לחיפוש אותו זיווג שנקבע על ידי בת קול 40 יום לפני היוולדם. "קריאת האל" שנקראה באנגלית קדומה vocationמשמעותה היום – מקצוע. אבל במציאות אין מקצוע אחד בלבד המתאים לאדם. ישנם מקצועות דומים אשר אם נעסוק בכל אחד מהם נוכל להיות מאושרים. וגם ניתן לראות שאנשים שונים עוסקים במקצועות דומים ואוהבים את המקצוע שלהם.

 בייעוץ קריירה אתם לומדים לדעת בדיוק מי אתם, מה אתם אוהבים לעשות וגם עושים טוב במיוחד, מה מאפשר לכם לעשות את זה טוב ובכלל מה מדליק אתכם. מגלים את הייחודיות שלכם,  מה מצליח לכם ומה פחות. מה נחשב בעיניכם כהצלחה ומה מחבר אתכם אל העוצמות והערכים שלכם. באלו מהכישורים שלכם אתם הכי רוצים להשתמש בעבודה ואיפה הייתם רוצים לממש אותם. כאשר הזהות התעסוקתית של האדם מבוררת, הוא הופך לאדם מודע ומחובר אל עצמו ואל היופי הפנימי שבו. יש לו משמעות, יש לו מטרה, והוא מרגיש חלק משלמות גדולה יותר אותה הוא יכול להציג בדייט. אנשים מעידים כי לאחר תהליך הכוונה מקצועי וגיבוש חזון תעסוקתי, אפילו ראשוני, יותר קל להם להציג את עצמם בדייט וגם לצד השני קל יותר או "זורם יותר" להבין מי אתם וכך להרגיש האם מעוניינים להמשיך בקשר.

כשאנחנו לומדים להכיר לעומק את הכישורים והיכולות שלנו ומה תחומי העניין שלנו, אנחנו יודעים ליחצן אותם טוב יותר בעת חיפוש העבודה המתאימה לנו וגם בדייט שבו אנחנו מספרים על עצמנו. אנחנו מבינים טוב יותר איזה סוגים של עבודות אנחנו מחפשים ומה לא מתאים לנו, ומפסיקים להיות מתוסכלים גם מדייטים שלא מתאימים לנו. חיפוש יזום וממוקד תמיד מגדיל את סיכויי הקבלה לעבודה. במקום לחפש "כל עבודה" אני מחפש את זו שמתאימה לי. במקום להתבאס מדייטים ש"נכשלו" נאמץ גישה שהדייט פשוט לא התאים לי וממשיכים הלאה.

אם בעבר, כשחיפשנו עבודה הצגנו את הניסיון התעסוקתי והרקע הלימודי או הידע שלנו, בעולם החדש  בתהליך חיפוש עבודה, אנחנו לומדים להציג את המשאבים, היכולות והמיומנויות שאנחנו מביאים אתנו ל"קשר". הכימיה בין העובד והמעסיק הפוטנציאלי הוא בעיקר מה שיכריע. לקראת ראיון, במקום ללמוד לשנן את קורות החיים שלנו אני ממליצה להכין סיפורים. הסיפורים שאנחנו מכינים מראש כדי שנוכל לשלוף אותם תוך כדי ראיון עבודה,ושאני קוראת להם סיפורי "כיסוי" המוכיחים שבאמת יש לנו את אותם יכולות וכישורים שאנחנו טוענים להם, הם סיפורים שכדאי לשלוף גם בדייט עם בני זוג פוטנציאליים בכדי לא לייבש אותם עם המידע שכבר ביררו עלינו. הסיפור שלנו תמיד יהיה יותר מרגש, ייחודי ויוצר כימיה, מאשר אותן העובדות הכתובות בקורות החיים שלנו ובינינו כתובות גם בקורות החיים של כל המועמדים האחרים.

 כתיבת קורות החיים שלנו דומה בעקרונותיה לכתיבת הפרופיל באתרי ההיכרויות. הכתיבה נעשית בסדר כרונולוגי הפוך. אם את בת 35 ומעלה פרופיל אין צורך להתחיל במה שעשית בשירות הלאומי. ספרי על מי את עכשיו, מה את עושה ומה הכישורים האישיים הבולטים שלך. בישראל, בניגוד לארה"ב, לא מקובל לצרף תמונה לקורות החיים. תמונה מביאה את המתבונן להפעיל שיקולי רגש ובחיפוש עבודה אנו מעוניינים להימנע מכך. לעומת זאת בפרופיל היכרויות וודאי נחוצה תמונה בכדי להפעיל את שיקול הרגש. התמונה צריכה להיות מחמיאה וגם כזו המשקפת את האני האמתי שלי.

 יש רווקים שאין להם הצעות כשם שיש מחפשי  עבודה שאין להם ראיונות. יש אלו שנמצאים בדייטים שנגמרים בדייט ראשון כמו שיש אלו שהולכים לראיונות ולא מתקבלים. ויש רווקים שנמצאים בקשר ויגיעו לייעוץ כדי לקבל כלים ללבן את הקשר ולבדוק האם הוא מתאים להם, כמו אלו שקבלו הצעות עבודה ומתלבטים האם היא מתאימה עבורם. המפתח למוטיבציה מתמשכת של יועצי קריירה כמו גם של יועצים לרווקים הוא האמונה שכולם באמת יכולים למצוא עבודה מתאימה. על כל מעסיק שלא יקבל אותך לעבודה בשל דעה קדומה זו או אחרת, יימצא המעסיק שבסוף ירצה לקבל דווקא אותך. אין חסמים שימנעו ממך מלמצוא עבודה ואהבה! אז מה יש? יש מגבלות שבשלן יהיו עבודות שלא מתאימות לך ולכן נתמקד בעבודות שכן מתאימות לך. יש מעסיקים בעלי דעות קדומות שלא יקבלו אותך ולכן נתמקד במעסיקים שכן יקבלו אותך. מעסיקים מתחלקים לשניים: אלו שיעסיקו אותך בגלל מה שאתה יכול לעשות. ואלו שלא יעסיקו אותך בגלל מה שאתה לא יכול לעשות. גם בייעוץ לרווקים הנחת היסוד היא שאין סיבה אמיתית מדוע עוד לא התחתנת. צריך פשוט להמשיך לחפש עד שנמצא את המעסיק ובן הזוג שרוצים אותנו בגלל מי שאנחנו ואנחנו רוצים אותם בגלל מי שהם. בכל שלב בתהליך חשוב לזכור שכל אחד מאתנו הוא "משאב אנושי" ולא "קבצן עבודה ואהבה". אנחנו לא בעלי הגדרות של תפקידים אלא אנשים! אנשים שיש להם ניסיון כזה וכזה, אנשים שיש להם כישורים כאלו ואחרים, אנשים שיש להם ידע בזה וגם בזה, אנשים שיש להם ייחודיות  ותשוקה!

 אם השיטה שבה חיפשת את החצי השני למטרת חתונה, לא עובדת בשבילך אז אפשר לייעל את שיטת החיפוש. מילת המפתח בחיפוש עבודה ואהבה היא נטוורקינג ואפשר ללמוד איך לעשות את זה נכון.

ולפעמים למרות ההשתדלות, הדרך ארוכה ומפותלת ובכדי לשמר את האנרגיה בחיפוש העבודה והאהבה אנחנו צריכים לזכור לתדלק את עצמנו בדברים שעושים לנו טוב. פעילות גופנית, תזונה בריאה ובילויים חברתיים הם חומרי בעירה מצוינים. התערות חברתית יכולה להוביל לנטוורקינג משמעותי. אחת הטעויות הנפוצות היא שהות ממושכת מול מסך המחשב באתרי הדרושים והפנויים בכדי שלא "לפספס". אז חשוב לדעת שסטטיסטית המידע על רוב ההצעות נמצאות בשדה החברתי ולאו דווקא במסך המוצף בשפע אינסופי של מידע לא תמיד רלוונטי. הידעתם שמרבית המשרות מגיעות לכדי איוש מבלי שהתפרסמו כלל אלא כתוצאה מנטוורקינג מוצלח?  כל כך הרבה אנשים בסביבה שלנו יכולים להיות השדכנים שלנו לענייני עבודה ואהבה. וודאו שהם יודעים מי אתם ומה אתם מחפשים. בהצלחה!

 

 

מרים שפיר- יועצת קריירה יוזמת ובוגרת קורס ליווי רווקים של שירת מלאך.