• איחוד הכוחות

    אנו קוראים בתורה השבוע את שתי הפרשיות האחרונות של ספר שמות המוקדשות רובן ככולן לענין בנית המשכן. נושא זה תופס בתורה מקום מיוחד, לא רק בגלל הכמות האדירה של פסוקי התורה המדברים על המשכן אלא גם בגלל ריבוי פרטי הפרטים ...

    ירֹחם שמשוביץ

    18/03/04 00:00

  • ולא ניכר שוע לפני דל

    נפלאות המה דרכי התורה. לעתים מקופלים עולמות שלמים, דוגמת הלכות שבת הענפות, בפסוקים בודדים, והריהן כ"הררים התלויים בשערה", ופעמים שהתורה מפליגה ומאריכה בעניין אחד, ואי אתה יודע לשם מה ולאיזו תכלית...

    עו''ד אביעד הכהן

    18/03/04 00:00

  • ולא יכול משה לבוא

    "...ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן..." למהלא יכול לבוא ? הרי זה סותר את מה שנאמר כבר קודם...

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • כסף פקודי העדה

    איך יתכן שמספר בני ישראל לא התשנה במשך חודשיים?

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת

    מהו יחודה של האש?

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • ולקטרת הסמים

    מדוע שינתה התורה את הסדר? מדוע "וְשֶׁמֶן לַמָּאוֹר וּבְשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים" - בשני החומרים הראשונים (שמן ובשמים) הזכירה התורה את החומר ולאחר מכן את תכליתו, ובחומר השלישי הקדימה את התכלית לחומר?

    הרב ברוך ברנר

    18/03/04 00:00

  • במראֹת הצֹבאת אשר צבאו פתח אהל מועד

    המראֹת הצֹבאת - מה הן ? ומה הן מעודדות יצר או פרישות ?

    הרב כרמיאל כהן

    18/03/04 00:00

  • חינוך

    אף שבכותרת הפינה נאמר: "פינת ההלכה" החלטתי לעשות דין לעצמי ולהתייחס לשאלות רוחניות וחינוכיות שאינן מהמנדט של פינה זו. בפרשת השבוע נאמר: "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט".

    הרב שי פירון

    16/03/04 00:00

  • השבירה והתיקון

    לכאורה היה צריך משה להשאיר את הלוחות בשמים, מיד כששמע מהקב"ה "לך רד כי שיחת עמך". אם האמין שבכוחו לתקן את העם, כיצד העז לשבור את הלוחות, "שהמכתב מכתב אלקים הוא"?

    הרב זאב הס

    11/03/04 00:00

  • הנפש ומחצית השקל

    שני ממדי השחרור הם המאפשרים את הגילוי שבמתן תורה, והשיא של מתן תורה הוא הגילוי של המשכן שהוא האב-טיפוס של בית המקדש, המקום המבטיח את נוכחותו של שם ד' בעולם, המקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם...

    ירֹחם שמשוביץ

    11/03/04 00:00

  • מה עשה לנו העגל? - לפרשת כי תשא

    עיקר המאבק נגד האומות על הארץ איננו בכלי נשק ובמיגור הטרור בצורתו החיצונית. יש למקד את המאמצים בהשבת היראה הטבעית של האומות מישראל. אין אנו עם ככל העמים, ורק אם נחיה את מהותנו האלוקית, יבינו זאת העמים ויודו לנו כי שם ה' נקרא עלינו. לפרשת כי תשא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/03/04 00:00

  • שירות לאומי וצבאי- שאלה נוספת

    אני תוהה האם כדאי לי ללכת לצבא, ואינני רוצה להוות חלק נפרד מהצבא, כלומר, תפקיד קטן כמו מזכירה וכדו' אך כל שאר התפקידים צורכים מכנסיים, ואינני מוכנה בשום פנים ואופן ללבוש אותם. מה לעשות?

    הרב שי פירון

    11/03/04 00:00

  • לעשות את השבת

    "השבת, אולי אחת היצירות המופלאות ביותר שהעניקה היהדות לעולם, הופכת יותר ויותר למעין "שמורת טבע" דתית, שמי שאינו משתייך ל"מחנה הנכון" כמעט ואינו מרגיש זיקה של ממש לערכיה ותכניה..."

    ד''ר אביעד הכהן

    10/03/04 00:00

  • פורים - לדמותה של אסתר

    פעילותה של אסתר לטובתו של העם היהודי לא מוטלת בספק. בה בעת, צריך לזכור שאנו בוחנים את התוצאות ממבט היסטורי הגבוה כמעוף הציפור. כיצד התייחסו היהודים אשר בשושן לאסתר ולפעילותה?

    הרב שי פירון

    07/03/04 00:00

  • ''ולא יזח החושן מעל האפוד'' - לפרשת תצווה

    הפה והלב יחד הם כלי הביטוי של האדם, וניתוק ביניהם מהווה קלקול חמור. כל אחד מהם זקוק לשני לביטוי הנכון והמלא. שלושה רעיונות לאור הפסוק שבכותרת. לפרשת תצווה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    05/03/04 00:00

  • אל תזוח ולא יזח

    "וְלֹא יִזַּח הַחֹשֶׁן מֵעַל הָאֵפוֹד" - איך להבין את צורתו של הפועל 'יִזַּח'? מהו שורשו ומהו בנינו?

    הרב ברוך ברנר

    05/03/04 00:00