המדינה תומכת בחקירות DNA לבירור יהדות

היועמ"ש מתייצב לצד הרבנות וקובע כי ניתן לדרוש מאדם לבצע בדיקות גנטיות כתנאי להכרה ביהדותו. הדבר מוצע רק לאחר שנעשה ניסיון להשלים את המידע בדרכים אחרות, ללא הצלחה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/09/19 12:49 יז באלול התשעט

המדינה תומכת בחקירות DNA לבירור יהדות
צילום: פלאש 90. קובי גדעון

פרקליטות המדינה הודיעה הלילה (ב') לבג"ץ כי היא תומכת בעמדת הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים, הדורשים מאזרחים לבצע בדיקות גנטיות כתנאי להכרה ביהדותם. אולם, מדובר רק בכמה מקרים בודדים בשנה, גם רק כאשר אין מוצא אחר, ובכל מקרה בכולם ההליך נעשה בהסכמה. כך פורסם באתר ynet.

לטענת הרבנות ובתי הדין, כאשר לא עלה בידו של אדם להוכיח את יהדותו, מנסים הרבנים לסייע לו באיתור ראיות - בין היתר באמצעות "העלאת האפשרות לערוך בדיקה גנטית לבדיקת קשרי משפחה" עם מי שיהדותו כבר אושרה. הודגש כי הדבר מוצע רק לאחר שנעשה ניסיון להשלים את המידע בדרכים אחרות, ללא הצלחה.  

המדינה מציינת כי "הבדיקה נעשית בהסכמת המבקש והנבדק הנוסף (בן המשפחה היהודי שאליו מבקשים לקשור אותו – ק"נ), לשיקולם, ואין הם מחויבים לערוך אותה" - אם כי המשמעות של סירוב היא אי הכרה במבקש כיהודי. עוד נכתב כי הדבר הוא לטובתו, שכן הבדיקה עשויה לחזק את ראיותיו ולעתים תהא "פחות מורכבת ומכבידה לביצוע".

הרבנות הראשית

הרבנות הראשיתצילום: פלאש 90

הרב שאול פרבר, יו"ר "עתים" מסר בעקבות הפרסום: "שימוש בבדיקות DNA בהליך הוכחת יהדות מנוגד למסורת היהודית ולמוסר האנושי, ואין לזה צידוק חוקי. הפרקטיקה הזו צריכה להעלם לחלוטין. יש להעמיד את הדברים על דיוקם - מדובר באנשים שסיפקו הוכחות, עדויות ומסמכים, לבית הדין בדבר יהדותם, אך הדיינים החליטו להטיל ספק בזהותם למרות כל זאת. הגיע הזמן להפסיק את הסבל היום יומי שעוברים אנשים שכבר צלחו את המסע המפרך והוכיחו יהדותם, וכרעם ביום בהיר מוצאים את עצמם עוברים חקירה צולבת להוכיח את זהותם בשנית. בידי המדינה הכלים להחזיר אותנו אל המסורות שניתנו לנו מדור לדור, אל יהדות המבוססת על אמון וקבלה ולא על בידול וחשדנות. נלחמנו ונמשיך להלחם על החריגה החמורה של בתי הדין מסמכותם בפרקטיקה זו, ואנו תקווה שהיא תבוא אל סופה בהקדם".