הנשיא הרצוג: "התלמוד משקף בצורה המזוקקת ביותר את נצח ישראל"

בבית הנשיא נערך אירוע לציון 75 שנה לאנציקלופדיה התלמודית. מנהל האנציקלופדיה התלמודית העניק לנשיא את הכרך החדש: "ארון הספרים שלנו מבוסס במידה רבה על התלמוד" | עד היום פורסמו ארבעים ושבעה כרכים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/12/21 19:52 כו בטבת התשפב

הנשיא הרצוג: "התלמוד משקף בצורה המזוקקת ביותר את נצח ישראל"
הנשיא הרצוג והרב אברהם שטיינברג, צילום: קובי גדעון / לע"מ

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, קיים היום (ה') במשכנו אירוע לציון 75 שנה לאנציקלופדיה התלמודית. האנציקלופדיה התלמודית נוסדה בידי הרב מאיר בר אילן והרב שלמה יוסף זוין זצ"ל, עד עתה פורסמו ארבעים ושבעה כרכים שבהם אלפי ערכים. מנהל האנציקלופדיה התלמודית, הרב פרופסור אברהם שטיינברג העניק לנשיא המדינה, את הכרך החדש של האנציקלופדיה שיצא השבוע לאור. 

"התלמוד משקף בצורה המזוקקת ביותר את נצח ישראל ואת חיותו, והאנציקלופדיה מביאה לידי ביטוי את הנצח הזה במלוא עוצמתו", אמר הנשיא באירוע. "מאז ומעולם היה התלמוד אוצר של ידע, של חוכמה, של פרשנות ושל תרבות שיח. ארון הספרים שלנו פשוטו כמשמעו, מבוסס במידה רבה על התלמוד, על רוחו, על תלי תלים של העמקה באוהלה של תורה".

לדברי הנשיא: "מחכמי התלמוד למדנו כיצד מנהלים ויכוח ויחד עם זאת מגלים ש'אלו ואלו דברי אלוהים חיים', מהם שאבנו השראה  ובעזרתם הצלחנו לקיים את הציווי הבסיסי של כל אם ואב, סבתא וסב בישראל – "ושיננתם לבניך", שימור והעברת המסורת היהודית מדור לדור".

"מפעל של חיים תרבותיים שלמים של העם היהודי"

הרצוג תיאר את הקשר האישי שלו אל האנציקלופדיה ואמר כי הוא "גאה מאד לארח כאן את האירוע החשוב הזה, לא רק כנשיא המדינה –  וזה המקום להודות שלאנציקלופדיה יש מקום של כבוד בספרייתי שבלשכת הנשיא, אלא גם כנכד לסבי – הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, שבשנת תש"ט, לאחר פטירתו של הרב מאיר בר אילן  נרתם יחד עם אנשים נוספים  כדי לבסס את הוצאת האנציקלופדיה התלמודית; וכבן לאבי - הנשיא השישי חיים הרצוג –  שנרתם אף הוא לאורך השנים לגייס ולתמוך באנציקלופדיה. ולא בכדי – הרי זה מפעל של חיים תרבותיים שלמים של העם היהודי".

הנשיא סיים את הדברים תוך קריאה להנגיש את האנציקלופדיה גם באינטרנט לטובת העם היהודי כולו.
מנהל האנציקלופדיה שטיינברג, הודה לנשיא ואמר כי הוא תקווה שהנשיא יארח גם את האירוע לסיום כתיבת האנציקלופדיה כבר בשנים הקרובות. 

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, בירך ואמר כי באירועים דומים הוא מברך כי המפעל יימשך עוד 75 שנה אך הפעם הוא משנה מברכתו ובטוח כי הרב שטיינברג יביא לסיום כתיבת האנציקלופדיה כבר בשנים הקרובות.  

הראשון לציון הרב הראשי לישראל יצחק יוסף בירך את העושים במלאכה ואת הנשיא והזכיר כי אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה מתלמידיו של הרב יצחק הרצוג והעריץ אותו ומידי יום שישי היה לומד בביתו. הוא ציין את הדיוק והסדר של כל מכמני התורה שבעל פה הנמצאים בכל ערך מערכיה של האנציקלופדיה התלמודית.

באירוע נשאו דברים שופט בית המשפט העליון נעם סולברג  שבירך על תרומת האנציקלופדיה התלמודית ליישומי המשפט העברי והרב הראשי לצה"ל, אל"מ הרב אייל קרים, שתיאר התמודדות הלכתית מעשית בעולם הצבאי.